Prioritățile europene în educație, pentru următorul deceniu: digitalul, tranziția verde, recuperarea post-pandemie – oficiali ai Comisiei și ai Parlamentului European, la Summitul Educației

953 de vizualizări
Foto: EC.Europa.eu
Transformarea digitală și tranziția verde au fost principalii piloni ai descrierilor oferite de reprezentanții forurilor europene pentru schimbările prin care va trece educația pe continent în următorul deceniu, conform prezentărilor susținute la cel de-al 4-lea Summit european al Educației, desfășurat săptămâna aceasta. Cele două teme au fost abordate și de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și de șefa Comisiei pentru Cultură și Educație din Parlamentul European, Sabine Verheyen, iar ambele oficialități au atins planuri cheie, de la strategia pentru universități la Spațiul European pentru Educație.

Sabine Verheyen a insistat, în discursul său, pe faptul că digitalizarea nu este doar un deziderat, ci și un instrument pentru îmbunătățirea educației, lucru de care trebuie ținut cont din toate punctele de vedere – de la pregătirea profesorilor la nevoia acută de reducere a întârzierilor imense suferite de copii și comunități în medii defavorizate.

Iar Ursula von der Leyen a pus accentul pe nevoia de colaborare între țările membre, pentru adaptarea educației la tranzițiile verde și digitală, la mediul universitar și la mobilizarea planurilor de recuperare post-pandemie.

  • Ambele au insistat pe rolul UE de a susține țările membre în domeniu, ținând cont că educația este un sector guvernat în principal de regulile stabilite la nivel național. Or, au arătat cele două oficialități, acest rol de susținere este unul esențial în fața reformelor prin care trebuie să treacă sistemele de educație de pe continent.
Sabine Verheyen, președintele Comisiei pentru Cultură și Educație al PE – ideile pe scurt:
  • Toți copiii trebuie să poată să acumuleze cunoștințe și abilități în domeniul tehnologiei digitale, care vor fi cruciale pe viitor. Mai mult, tehnologiile digitale ar putea fi un instrument pentru furnizarea unei educații și unei instruiri de calitate, iar niciun copil nu ar trebui să rămână în urmă. (…)
  • Acesta este un lucru în care, în pofida subsidiarității în domeniul educației, este nevoie de UE: să ajute statele membre să pregătească sistemele de educație pentru noul mediu, să învețe unul de la altul.
  • O altă lecție învățată în pandemie este că există o întârziere din punct de vedere al incluziunii, al șanselor egale, când vine vorba despre educație digitală, întârziere care trebuie abordată rapid. (…)
  • Parlamentul European a adoptat anul trecut o rezoluție ce exprimă îngrijorarea noastră cu privire la modul în care pandemia a alimentat inegalitățile. Un prim pas către o educație mai inclusivă este noul Erasmus+, care se va concentra pe persoanele din medii dezavantajate, să ia parte la programe de schimb.
  • Digitalizarea și incluziunea trebuie să fie în centrul politicilor, mai ales acum.
  • Nu putem uita Planul de acțiune pentru educație digitală, ca parte a obiectivului de a realiza un Spațiu European al Educației până în 2025.
  • Un obiectiv este întărirea pregătirii profesorilor, pentru că profesorii competenți sunt esențiali pentru succesul oricărei reforme în educație.
  • Trebuie să ne implicăm alături de generația tânără, să o atragem în dialog, să le ascultăm celor tineri ideile pentru a rescrie sistemele de educație.
  • Sistemele educaționale, așa cum le știm, nu se confruntă doar cu digitalizarea, dar și cu provocări legate de transformarea verde. 
  • Există o obligație morală față de generațiile viitoare să luăm toată măsurile științifice și politice pentru a preveni un dezastru climatic. Educația este esențială în acest sens. Sistemele educaționale trebuie să fie în centrul bătăliei împotriva schimbărilor climatice. Trebuie să dezvoltăm curricula cu o componentă puternică legată de acest domeniu, să creștem gradul de conștientizare și să promovăm formarea de noi abilități.
  • Trebuie ca Spațiul European al Educației să devină o realitate cât mai curând posibil, să devenim mai buni din punct de vedere al recunoașterii diplomelor al schimburilor, al recunoașterii etc. Dacă lucrăm împreună, putem face să se întâmple toate aceste lucruri.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen – ideile pe scurt (discursul detaliat aici):
  • Temeiul educației este acela de a împărtăși, lucru cu atât mai important când sunt implicate culturi și țări diferite. De aceea facem eforturi pentru un Spațiu European al Educației. În care profesorii și elevii să poată să predea și să învețe indiferent de frontiere. Unde abilitățile și experiențele noastre sunt recunoscute reciproc și unde nu încetăm niciodată să învățăm, mai ales unul de la altul.
  • Spațiul European al Educației înseamnă realizarea unor punți, iar noi dorim ca viziunea să devină realitate până în 2025. De aceea mă voi concentra asupra a trei lucruri:
  • Întâi, strategia europeană pentru universități;
  • În al doilea rând, adaptarea educației pentru a sprijini tranzițiile verzi și digitale;
  • În al treilea rând, mobilizarea planurilor de recuperare, ținând cont de aceste obiective comune .
  • (…) Pe baza succesului celor 41 de Alianțe universitare europene, vrem să întărim cooperarea între națiuni. Aceasta include progres către un statut legal al Universităților europene, o diplomă europeană și legitimația studențească digitală, pentru a promova mobilitatea pe continent.
  • E de așteptat ca pe viitor mai mulți oameni să-și schimbe ocupația. Planul nostru de acțiune pentru educație digitală va sprijini învățarea pe tot parcursul vieții.
  • (…) De aceea educația contează atât de mult pentru a atinge țintele climatice. Pentru a crea o nouă generație de ingineri, constructori, fermieri și urbaniști.
  • Al treilea punct: NextGenerationEU – planul de recuperare al Europei investește masiv în educație și abilități. Peste 12% – aproape 50 de miliarde de euro – din cheltuieli sunt direcționate către sistemele de educație.
  • Profesorii estonieni (…) au identificat patru factori principali care duc la o educație de succes: elevi motivați, autonomie, colaborare și capacitatea de a face față incertitudinilor. Niciuna dintre aceste lecții nu este nouă. Nici pandemia, nici digitalizarea nu schimbă importanța lor. Sunt universale. Aceasta este o lecție pe care putem să o folosim toată viața.
Citește și:
Diplomele europene și completarea programului de introducere a unei legitimații europene de student – în viitoarea strategie europeană pentru universități
Comisia Europeană prezintă propuneri pentru conturile personale de învățare pe tot parcursul vieții și pentru micro-certificate
Anul European al Tineretului 2022 va fi dedicat nevoilor tinerilor după pandemie
“O perspectivă europeană mai largă” inclusă în curriculum și cel puțin două limbi europene învățate până la finalul liceului – printre cererile membrilor Parlamentului European către Comisie și statele membre, în vederea Spațiului European pentru Educație

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Examenele de corigență 2025 au loc în perioada 7-18 iulie. Elevii care nu se prezintă la sesiunea de corigențe și cei care nu promovează examenul vor fi declarați repetenți – notă a Ministerului Educației și Cercetării

Examenele de corigență pentru elevii de clasele primare, gimnaziale, liceale și profesionale au loc în perioada 7-18 iulie, potrivit unui document trimis de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Este vorba despre…
Vezi articolul

Dacă profesorul nu reușește să fie un model pentru elev, trebuie să își schimbe meseria, spune președintele Academiei Române: Dacă profesorii sunt slabi și mediocri și au venit să se facă profesori din lehamite, vor ieși absolvenți slabi, fără nicio voință

Profesorul, văzut ca model fundamental pentru elev, și reîntoarcerea la disciplinele tradiționale, predate diacronic, în logica spațiului și a timpului, au fost mesajele principale ale președintelui Academiri Române, Ioan Aurel…
Vezi articolul

Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme

Profesorul Flavian Georgescu a declarat, referitor la implicarea bunicilor în viața nepoților, că „acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să se implice activ în educația nepoților…
Vezi articolul

Roxana Mînzatu, vicepreședinta Comisiei Europene, anunță în premieră inițiativa mentoratului între generațiile de tineri: Fiți mentori pentru colegii mai mici! Știu că și voi vă căutați direcția, dar aveți deja experiențe valoroase

O inițiativă „care să încurajeze mentoratul între generații de tineri” este în lucru la Comisia Europeană (CE), anunță în premieră Roxana Mînzatu, vicepreședintă a structurii europene, comisară al cărei portofoliu…
Vezi articolul
Foto: Asociatia Speologica Exploratorii

Asociația Speologică Exploratorii lansează proiectul “RuralKarst”, care vizează elevii și profesorii de geografie și de biologie, pentru a-i implica în activități pentru protejarea mediului carstic

Asociația Speologică Exploratorii din orașul Reșița derulează un proiect la nivel național intitulat RuralKarst, care vizează să implice 6.040 de cetățeni din 27 de județe, în marea lor majoritate elevi…
Vezi articolul