Profesoara Gabriela Sabău, despre birocrația din școli: Încercăm să nu ne plângem, pentru că, dacă devenim tot timpul victima sistemului, nu mai facem nimic / Lucruri irelevante de multe ori, dar trebuie să existe

[jp_post_view]
Foto: captură TVR+ / TVR Info – Info Edu
Profesoara Gabriela Olimpia Sabău a declarat, legat de presiunea birocrației din școli, că, „de multe ori, sunt lucruri irelevante, dar trebuie să existe. Încercăm să nu ne plângem, pentru că dacă devenim tot timpul victima sistemului, nu mai facem nimic”. Aceasta a oferit și un exemplu de procedura birocratică, proiectele didactice la ora de dirigenție, unde discuțiile pot să ducă în altă direcție, în emisiunea InfoEdu de la TVR, de pe 11 mai.

Adrian (Doru) Modrișan, profesor de Informatică, Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov, a dat un alt exemplu, legat de hârtiile cerute diriginților.

„Dacă e vorba de consumul de substanțe interzise, în loc să se facă ceva practic, vine câte o circulară. Fiecare diriginte să prelucreze asta la casă și să facă o foaie cu semnăturile tuturor elevilor și părinților, și, de obicei, vine de pe o zi pe alta. Asta nu mi se pare în regulă. În loc să faci ceva concret, de fapt, ți se cer niște semnături”, a spus Adrian Modrișan.

Declarațiile celor doi profesori Merito la emisiunea InfoEdu

Diana Dumitrașcu: E greu să fii diriginte astăzi într-un sistem educațional sufocat de birocrație, deși tehnologia e la îndemână a tuturor.

Gabriela Olimpia Sabău: Din punctul meu de vedere, dacă deții arma secretă și anume comunicarea, eu zic că nu e greu dacă știi și ai aplecare către ei, către vârsta lor. Eu zic că nu imposibil și e chiar frumos.

Diana Dumitrașcu: Totuși, simțiți presiunea aceasta a hârtiei la hârtie, dosarului la dosar și multe astfel de exemple?

Gabriela Olimpia Sabău: Lucruri irelevante de multe ori, dar trebuie să existe. Le facem pentru că nu avem altceva și încercăm să nu ne plângem, pentru că, dacă devenim tot timpul victima sistemului, nu mai facem nimic. Eu așa o iau.

Diana Dumitrașcu: Dați-mi un exemplu de o procedură care, spre exemplu, ar putea fi foarte rapid eliminată?  

Adrian (Doru) Modrişan: Mie îmi place foarte mult să fiu diriginte. Nu aș concepe meseria asta fără să fiu diriginte. Pentru că, dincolo de informatică, îi pot forma pe copii din punct de vedere cultural, este foarte important să le arătăm adevăratele valori ale umanității, valori culturale de orice fel ar fi ele, artistice, științifice, umaniste. Nu simt o presiune extraordinar de mare din punct de vedere al anumitor documente. 

Din păcate, de multe ori ni se cer hârtii, în urma unui caz care a necesitat o atenție deosebită, de exemplu, dacă e vorba de consumul de substanțe interzise, în loc să se facă ceva practic, vine câte o circulară. Fiecare diriginte să prelucreze asta la casă și să facă o foaie cu semnăturile tuturor elevilor și părinților și de obicei vine de pe o zi pe alta.

Asta nu mi se pare în regulă. În loc să faci ceva concret, de fapt, ți se cer niște semnături.

Gabriela Olimpia Sabău: Eu m-am dus cu gândul către proiectele didactice la ora de dirigenție. De ce? Pentru că oricât ai încerca să-ți faci un proiect, nu e matematică, nu e chimie, nu e o lecție tip, e o lecție mai neconvențională. Adică, discuțiile pot să ducă la ora de dirigenție, indiferent ce temă ți-ai alege, într-o direcție pe care tu nu o ai acolo, în proiect și ce faci în momentul acela?

Citește și:
Profesorul de Informatică Adrian Modrişan, despre Evaluarea Națională: Aș vedea o regândire a modului în care se face matematica, pentru că, în ultima vreme, elevii de clasa a IX-a vin cu niște automatisme teribile
Profesoara Gabriela Olimpia Sabău, despre participarea elevilor din învățământul tehnologic la stagii de pregătire în companii europene: Descoperă ce înseamnă cu adevărat profesia. Am copii care îmi spun: „doamna, n-am fost mai departe de Oradea” / Proiectele Erasmus m-au făcut să rămân în sistemul educațional

1 comment
  1. Managerii sistemului-de la orice nivel- amestecă lucruri (la care ar putea pune stop -pentru că da, unele cerințe sunt consumatoare de resurse fără a aduce beneficii prea mari) cu ,, hârtii ” care trebuie făcute obligatoriu pentru că, dpdv managerial ar duce spre progres ( ex.-procedurile)!
    Asta înseamnă management sistemic neperformant!
    Ierarhizarea indivizilor (că nu-i putem numi pe toți profesioniști ai sistemului, chiar dacă se declară) descrescător după criteriul ,,cine laudă mai mult” redefinindu-se apoi criteriul ca fiind al celor competenți ne-a adus aici!
    Mai vrem, nu mai vrem? Știm cum să facem altfel, dar facem altfel sau doar vorbim de zeci de ani?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Legea privind educația pentru sănătate începând cu clasa a VIII-a, ce prevede programe pentru prevenirea „contractării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor”, cu acordul părinților – promulgată de președintele Iohannis

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, marţi, legea ce prevede ca în școli să se deruleze, din clasa a VIII-a, numai cu acordul scris al părinților, „programe de educaţie pentru sănătate,…
Vezi articolul

Olimpiada Națională de Fizică 2024 de la Brașov. Descarcă subiectele și baremele de la probele teoretică și practică / Să afle ce materiale sunt în două săculețe prin calcularea densității lor – probă pentru elevii de clasa a VI-a

Subiectele și baremele de la etapa națională a Olimpiadei de Fizică (ONF) 2024, organizată la Brașov, și rezultatele la contestații pentru elevii de liceu participanți au fost publicate pe site-ul…
Vezi articolul