Profesoara Iuliana Căplescu: A fost o mare eroare să fie eliminate tezele, copiii și profesorii știau că au mai mult de recapitulat și de consolidat / Le aduceau elevilor 25% în plus la medie, dacă nota era mare

13.128 de vizualizări
Iuliana Căplescu / Foto: captură TVR Info
Eliminarea tezelor școlare obligatorii „a fost o mare eroare”, a afirmat recent profesoara de istorie Iuliana Căplescu, de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR. Ea consideră că susținerea tezelor îi avantaja pe elevi, deoarece notele de la aceste evaluări aveau o pondere de 25% din media anuală a disciplinei la care se susținea evaluarea scrisă sumativă.

La finalul discuției despre simulările Evaluării Naționale și a Bacalaureatului, s-a pus problema că evaluarea elevilor prin intermediul lor nu este una constantă și dacă ar trebui reintroduse tezele.

„A fost o mare eroare să fie eliminate tezele. E vorba de acea evaluare sumativă în care și copilul și profesorii știu că au mai mult de recapitulat și de consolidat anumiți itemi”, a afirmat profesoara Căplescu.

Mai mult, profesoara consideră că tezele reprezentau un avantaj și pentru mediile elevilor, având o pondere de 25%: „Le aducea 25% în plus la medie, bineînțeles, dacă nota era mare”, a mai spus ea.

Redăm dialogul referitor la reintroducerea tezelor

Moderatoare: Susțineți reintroducerea tezelor, pentru o evaluare constantă, ca să nu avem o simulare în al patrulea an din ciclul respectiv?

Profesoara Iuliana Căplescu: Îmi asum ce zic acum, a fost o mare eroare să fie eliminate tezele. E vorba de acea evaluare sumativă, acea evaluare în care și copilul și profesorii știu că au mai mult și de recapitulat și de consolidat anumiți itemi, corespunzători unei astfel de evaluări.

Plus că unii dintre noi ne mai înghesuim, am văzut că am rămas cu note în urmă, în același modul, în timp ce tezele erau acolo. Plus, le aducea 25%, a fost și 50%, mai bine. Le aducea 25% în plus la medie, bineînțeles, dacă nota era mare.

Informații de context

Reamintim că teza este o evaluare sumativă dată până în 2021 inclusiv, la finalul fiecărui semestru, fiind relevantă prin raportare la conținutul programei școlare parcurse într-un semestru, după cum scria într-un comunicat Ministerul Educației. Tezele se dădeau la clasele de gimnaziu și de liceu, iar programarea lor se făcea de către școală, de regulă în ultimele trei săptămâni ale fiecărui semestru. Teza era obligatorie și reprezenta 25% din media semestrială a fiecărui elev.

Începând cu anul școlar 2022-2023, tezele nu mai sunt obligatorii, dar pot fi susținute de profesorii care decid asta, dar nota de la teză este ca oricare alta din timpul anului. Odată cu noile modificări aduse structurii anului școlar (5 module de învățare în loc de 2 semestre), notele sunt puse de profesor în funcție de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei.

Reintroducerea tezelor ca modalitate de evaluare și monitorizare a progresului elevului a fost propusă de peste 2.000 de profesori și directori de școli, potrivit unui raport al Ministerului Educației, publicat la sfarsitul anului trecut.

Vezi aici cum se încheie mediile la finalul anului școlar structurat pe module.

Citește și:
Cercetătoarea Thea Ionescu: S-au scos tezele, din păcate. Dacă eu nu mai fac niciodată până la examen ceea ce am făcut în modulul 1, de unde să mai știe copilul? Lucrurile trebuie repetate în contexte variate destul de mult, pentru a se fixa


9 comments
  1. Tezele te încurajează să repeți materia iar repetiția este mama învățături, ce nu repeți se uită. Deci sunt de acord cu reintroducerea tezelor care va solidifica cunoștințele elevilor cu atât mai mult e necesar cu cât prostia elevilor și dezinteresul pentru școala actuală e in creștere. Nu mai ajungi în clasa a 8-a și îți dai seama că nu știi nimic.

    1. Da, iera foarte bun ca elevii sa dea teza.. Ei ne cer noua fel de fel.. Dar pe elevi iai distrug total.. Iera mult mai bine si cu trimestre.. Eu m am simtit mult mai bine cu trimestre si in viata mea de elev.. Acum este un haos total..

  2. Corectă este doar reducerea numărului de ore la disciplinele care aveau teze și au fost eliminate. Acest ministru încurajează incultura.

  3. Iar tragem de aceeași profesori: de limba română, de matematică, istorie, geografie. Profesorul care nu are note destule nu își gestionează corect și eficient timpul. Eu dau evaluări sumative după fiecare capitol, nu susțin reintroducerea tezelor.

    1. Mihaela, monamur, importanta TEZEI pt. un elev este alta decât cea a unui test sumativ. Experiența arată că elevii se vor mobiliza mai mult, fiindcă și cuantificarea tezei este alta , in notare, decât cea a unui simplu test, fie el sumativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației: Nu există o mentalitate antreprenorială la niciun nivel, nici al elevilor, nici al profesorilor, nici al directorilor / Vom duce aceste unități de învățare în disciplina Economie, dacă o să le placă elevilor și o să faceți bine componenta obligatorie, introducem și un opțional

„Mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație, de la elevi și profesori, până la conducerea școlilor, a afirmat, luni ministrul Educației, Daniel David,  la finala „Maratonului pentru Educație Antreprenorială” –…
Vezi articolul

Profesorii de sprijin și itineranți vor fi transferați de la școli la centrele de asistență educațională după un calendar stabilit de Ministerul Educației. Simion Hăncescu, FSLI: Nu se va mai face începând de la 1 ianuarie 2025

Profesorii de sprijin și itineranți vor fi transferați de la școli la centrele de asistență educațională (CJRAE / CMBRAE) după o procedură și un calendar stabilit de Ministerul Educației, susține…
Vezi articolul

Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament al școlilor – ROFUIP 2024. Documentul păstrează „norma” anuală de note: cu trei mai mult decât numărul orelor alocate pe săptămână, la o materie

ROFUIP 2024 – numărul de note per an școlar pentru elevi. Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament de organizare și…
Vezi articolul

BREAKING Subiectele și baremele de la Titularizare 2024 pentru profesorii de gimnaziu și liceu. Eseu despre poezia lui Nichita Stănescu, cerință pentru candidații la Limba română. Baudelaire – la franceză / Model de test pentru unitatea „Elemente de organizare a datelor” – subiectul III la Matematică

Subiectele și baremele de la Titularizare 2024 pentru profesorii de gimnaziu și liceu la mai multe discipline au fost publicate cu puțin timp în urmă de Ministerul Educației. Proba scrisă…
Vezi articolul