Profesoara Paloma Petrescu: Am auzit că trebuie să sprijinim elevii buni. Buni la ce? La note sau că și știu să facă lucruri / Bacalaureatul ar trebui să aibă 4 probe, iar cultura generală să se finalizeze în clasa a X-a

[jp_post_view]
Foto: © Adamgregor | Dreamstime.com
 „Am auzit recent că trebuie să sprijinim elevii foarte buni și elevii buni. Când un elev este bun și bun la ce? La note sau că și știe să facă niște lucruri? Bacalaureatul ar trebui să aibă 4 probe, în funcție de filieră, iar etapa de cultură generală să se finalizeze la sfârșitul clasei a X-a, a declarat Paloma Petrescu, fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei, profesor de chimie la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, la dezbaterea Rolul Bacalaureatului în învățământul preuniversitar și perspective de reformă, organizată de Asociația „Ține de Noi”. Paloma Petrescu a fost secretar de stat în Ministerul Educației în perioada februarie 2005 – iulie 2006.

Paloma Petrescu susține că bacalaureatul structurat în funcție de filieră ar putea educa oamenii în ceea ce privește filiera tehnologică: „Nu mai trebuie să gândim că elevii care ajung la liceu tehnologic au ajuns acolo din cauza unui eșec„. 

Intervenția profesoarei Paloma Petrescu la dezbaterea Rolul Bacalaureatului în învățământul preuniversitar și perspective de reformă:

„Am auzit nu demult o discuție în care se vorbea despre faptul că trebuie să sprijinim elevii foarte buni și elevii buni. Când un elev este bun și bun la ce? La note? A luat note bune și asta înseamnă că este un elev bun sau că și știe să facă niște lucruri? 

Programele școlare trebuie revizuite urgent și asta pentru că, în viziunea mea, ar trebui ca etapa de cultură generală să se finalizeze la sfârșitul clasei a X-a. Atât. Până acolo, clasele a XI-a și a XII-a să fie un fel de pre specializare în funcție de domeniul spre care se orientează. 

Elevul să opteze la sfârșitul clasei a X-a pentru 4, 6 discipline dintr-o listă presetată, evident, unde să fie și cereri pe care le considerăm obligatorii, ca de exemplu consilierea și orientarea în carieră. Ar mai fi și limbă și comunicare și, desigur, competențe digitale și limbă străină, limbă și nu literatură.

Aceste 4, 6 discipline pentru care elevul optează trebuie să fie structurate. Sigur ele vor avea o programă, dar programa trebuie să se finalizeze în luna decembrie a clasei a XII-a. În perioada ianuarie – iunie, până la examenul de bacalaureat, să fie o perioadă strict pentru pregătirea pentru acest examen. În felul acesta, elevii din ciclul superior al liceului vor avea atenția centrată pe disciplinele de bacalaureat și pe cele de admitere la facultate.

Ar fi bine ca cele 4, 6 discipline pe care le parcurge, evident să fie promovate la sfârșitul clasei a XII-a, ele să aibă un număr de credite alocate și se încheie cu evaluare. 

În viziunea mea, examenul de bacalaureat ar putea să fie cam așa:

Limbă româna, dar limbă română, scris și oral, urmărindu-se evidențierea capacității de comunicare, corectitudinea limbii vorbite și scrise, capacitatea personală de exprimare a unor idei, creativitatea în elaborarea unui eseu pe o temă dată, descrierea unui proces, a unui echipament utilizat în domeniul pre specializării, dacă vorbim de tehnologic. 

De exemplu, la liceele de artă, elevii de clasa a XII-a de la profilul de muzică organizează un concert. Ce ne interesează mai mult? Dacă știe ce a vrut să spună poetul în opera sa, lucru pe care l-am evaluat pe parcursul liceului în cadrul evaluărilor continue sau dacă într-adevăr știe să cânte și dacă se descurcă pe scenă în fața publicului?

Apoi, o altă probă ar fi aceea de științe. Probă scrisă într-o abordare însă transdisciplinară sau pentru liceele tehnologice o probă practică și pentru cele vocaționale, la fel o probă practică. 

O limbă străină ar fi a treia probă, doar oral, de comunicare. Zic eu că este suficient.

Proba a patra să fie un un proiect realizat și susținut în domeniul specializării, pe baza unor repede și bibliografii minimale stabilite înainte, în întâlniri anterioare, în luna decembrie a clasei a XII-a dintr-o listă presetată la nivelul liceului. Deci, ceea ce se întâmplă acum nu mai este de mileniu III.” 

Foto: © Adamgregor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Domnule Alex Popescu, nu mă cunoașteți! sunt sigură de asta, dar nici nu vreau să cunosc oameni ca cei care emit astfel de „păreri”, că, evident opinii nu le pot numi. Greșiți în toate afirmațiile pe care le faceți cu atâta … așa zisă convingere. Și încă ceva: dreptul la opinie, opinie zic! este liber în democrație, în timp ce atitudinea dvs. este realmente oribilă și chiar condamnabilă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca: Orice caz de violență în școală care constituie infracțiune se sesizează direct de către director, la poliție, la Biroul de siguranță școlară. Dacă acea violență este îndreptată împotriva unui minor, se sună imediat la 119

Ministra Educației, Ligia Deca, a declarat la întâlnirea cu directorii de școli din județul Mureș, că aceștia trebuie să sune la numărul unic 119 atunci când un minor este implicat…
Vezi articolul

Organizarea anului școlar pe module este „defectuoasă” și „nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, este de părere profesorul Cătălin Ciupală: Modulele au fost introduse după ureche, după părerea mea, și nu au fost făcute studii

„Ideea de structurare modulară a anului școlar, după părerea mea, este foarte defectuoasă și nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, a declarat, pentru Edupedu.ro, profesorul…
Vezi articolul

BAC 2020 Sfaturile profesoarei Ecaterina Stanca, pentru examenul de Limba română: „E recomandabil să nu se dea răspunsuri-șablon, ci să urmărească, pe lângă înțelegerea corectă, și pe cea nuanțată”

Profesoara de Limba română Ecaterina Stanca, de la Colegiul Național „Tudor Vianu” din Capitală, vine cu o serie sfaturi detaliate în ajutorul absolvenților de liceu care luni încep Bacalaureatul 2020.…
Vezi articolul

Un cadru didactic poate fi numit coordonator pentru proiecte educaționale europene de către director, în școlile cu mai mult de 3 proiecte ale UE, anunță Ministerul Educației. Versiunea finală a proiectului de ROFUIP a fost trimisă la Monitorul Oficial

Directorii școlilor și liceelor în care se derulează mai mult de 3 programe ale Uniunii Europene (UE) în domeniul educației vor putea desemna un cadru didactic coordonator pentru proiecte educaționale…
Vezi articolul