Profesorii care au „dovedit performanță educațională” își pot reduce norma de lucru cu 2 ore, însă nu din orele de predare – proiect

42.259 de vizualizări
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com
Reducerea normei didactice cu 2 ore pe săptămână va fi posibilă pentru profesorii care au dovedit performanță educațională, iar reducerea nu se va face din norma didactică de predare, potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal bugetare, care prevede modificarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Regulile în funcție de care se va reduce norma didactică în aceste cazuri vor fi stabilite prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului Educației și Cercetării.

Reducerea de norma se aprobă în consiliul de administraţie, se revizuieşte anual şi constituie anexă la contractul individual de muncă, potrivit proiectului. 

Prevederea din proiectul de lege, pus în consultare publică de ministerul Finanţelor:

„Art. LIII – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 

10. La articolul 207, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(2) Suplimentar faţă de activităţile prevăzute la alin. (1), după obţinerea gradului didactic I, personalul didactic de predare poate avea activităţi extradidactice şi activităţi pentru crearea şi funcţionarea cluburilor, cercurilor ŞTIAM, care încurajează cercetarea/inovarea. Suplimentar, după obţinerea titlului de profesor emerit, personalul didactic de predare poate desfăşura activităţi de stimulare a excelenţei didactice, de diseminare şi schimb de bune practici pedagogice cu alte cadre didactice de la nivelul sistemului de învăţământ, precum şi activităţi de formare a mentorilor. Condiţiile de participare a cadrelor didactice la organizarea şi funcţionarea cluburilor şi cercurilor ŞTIAM se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

(3) Activităţile prevăzute la alin. (1) şi (2), care corespund profilului profesional, specializării şi aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute în fişa postului, fiind complementare normei didactice de predare. Timpul aferent activităților prevăzute la alin (1) lit. b)- f) poate fi redus cu 2 ore/săptămână, fără afectarea drepturilor salariale, pentru cadrele didactice cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic 1 precum și pentru cadrele didactice care au dovedit performanță educațională, în conformitate cu prevederile unei metodologii aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării. Aceasta se aprobă în consiliul de administraţie, se revizuieşte anual şi constituie anexă la contractul individual de muncă.”

Sursa: Legea învățământului preuniversitar – legislatie.just.ro
Modificările de norma didactică pentru profesori, prevăzute în proiectul de lege privind măsurile fiscal bugetare

Norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Din toamnă, aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent – proiect de modificare a Legii învățământului preuniversitar

PROIECT Profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, din anul școlar 2025-2026. Creșterea este cu 2 ore pentru aceștia

Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore / Crește norma cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat – proiect de modificare a Legii învățământului 198/2023

PROIECT Din toamnă, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Degrevările de normă didactică pentru vechime ale profesorilor se vor putea face din timpul de lucru, potrivit ministrului Daniel David / Pentru funcțiile de conducere, degrevările trebuie să fie, de regulă, incompatibile cu plata cu ora
Exemplu de reducere de normă pentru „profesorii buni”, propus de ministrul Educației: Din cele 8 ore poate degrevăm 2 ore, ca să nu facă activitățile acelea suplimentare, birocratice

19 comments
  1. Ce înseamnă performanță? Elevi care obțin premii la olimpiade, dar care sunt pregătiți în particular de alți profesori sau tone de adeverințe/ hârtii cumpărate cu bani sau pile?
    Cine stabilește performanța?
    Parcă se reducea birocrația în școli, în ultimul timp este din ce în ce mai multă.

  2. Acestea nu sunt măsuri cu o finalitate economică ci pur și simplu răutate !Sunt oamenii lui Băsescu și Coldea.

  3. Dar cand directorii luau suplimentare la greu peste cele 6 ore obligatorii aveau timp sa se ocupe de conducerea scolii? Aveau. De asta unii candidau la 2-3 scoli numai ca sa ajunga directori. Directorii responsabili vor avea timp si dupa marirea normei. Cei care fug numai dupa functie nu au timp nici daca ii degrevezi total.

    1. Ca de obicei ,ne place să generalizam . Nu ne place când se vorbește la modul general despre profesori,că nu sunt pregătiți profesional,că au doar 3-4 ore intr-o zi ( pentru unii sunt mult prea puține),și multe alte acuzații. Absolut în toate domeniile de activitate sunt oameni foarte bine pregătiți, care își fac treaba bine ,dar și din cei ajunși pe diverse cai , nu-și îndeplinesc sarcinile de serviciu ,dar în procent mult mai mic .Așa este și în cazul directorilor de școli. Numai cei care ajung într-o astfel de funcție, realizează stresul la care sunt supuși aceștia. Numai întocmirea documentelor manageriale ,solicită foarte mult timp,directorul trebuie să cunoască legislație din toate domeniile :ISU,SSM,juridica,achiziții,financiar,inafara organizării procesului educativ din școală. Zilnic 3-4 situații cerute de ISJ,CP,CA,ședințe la ISJ,organizarea simulările și evaluărilor naționale,activități educative,proiecte de încadrare și planuri de școlarizare,burse,tichete,acte,etc etc etc Și dacă ai norocul să ai ,ca mine,o vechime de peste 35 de ani în învățământ, chiar cu cele 4 ore PCO ,iei ca director salariul mai mic decât multe cadre didactice cu dirigenție și cu gradație și care stau efectiv în școală 15-16-17 ore ,puțin față de cele 8 ore pe zi cât sta directorul( uneori și mai mult ) .Așa că, să nu blamam toți directorii ,pentru că urâm unii un anumit director!!!

  4. pai cine știe că nu sunt din orele de predare?Îi tine cineva în școală pe toți profesorii 8 ore pe zi sa ii controleze la asta?

  5. Ce performanta, cum se măsoară? Cine stabilește? În alte instituții de stat nu se face performanta? Și nu se reduce programul de lucru. Ce bazaconii mai inventați!!!

  6. Cine evaluează această performanță? Directorul, care de cele mai multe ori este subiectiv?
    Unii profesori au performanțe cu copiii la clasă și datorită meditațiilor cu alți profesori.

  7. După toate noile reguli,oare un pensionar suplinitor cu câți bani va vi plătit și câte ore va trebui să sta în școală?

    După calculele mele ,salariul care i se cuvine acum va fi împărțit la 40 și acela va fi prețul unei ore, care va fi înmulțit cu cat?
    Credeți ca mai prindeți vreun pensionar care va trebui ,pentru a lua salariul întreg ,să stea ore în sir dupa programul cu elevii ?
    Sau credeți ca va mai veni cineva pe salariul înjumătățit,sau chiar mai puțin de jumătate?
    Oricum aveau activitate și ei după: corectare de caiete,elaborare de fise de lucru pentru elevi,completarea catalogului electronic,ședințele cu părinții,consultații cu părinții,consiliile pedagogice,etc.,dar pe unele le desfășurau de acasă.

    Ca să stea în școală după orele de program cu copiii,nici răbdarea și nici sănătatea nu le mai permit aceste lucruri ,deci,
    ADIO , dle ministru de la pensionarii care și așa erau numărați pe degete (cei care mai puteau fi găsiți pentru supliniri).

    Mai erau profesori de inv primar care își încărcau programul cu încă o normă didactică , pentru suplinirea colegilor.
    Nici lor nu le va mai conveni să se supună la o asemenea uzură psihică cu banii pe care îi vor primi după noul calcul al plății cu ora.
    Vă veți confrunta cu situația în care clase întregi de elevi nu vor mai avea profesori suplinitori.
    Vă urez succes în reforma !

  8. și cum face profesorul: sta cu ochii pe ceas și ,când s- a ,,făcut ora” lasă activitatea neterminată și pleacă?? Cum va face corectarea- evaluarea testelor,a proiectelor ,tot cu ochii pe ceas?? Astea sunt doar minciuni,la fel ca și cele referitoare la numărul de norme care au depasit Nr de copii!?!!!

  9. Da, deci muncește, fraiere, că muncești degeaba. Orele alea în plus ERAU DEJA în plus, mult peste norma de 40 de ore săptămânale. Ce reducere?

    Ăștia chiar cred că vorbesc cu proștii?!

    1. Poate ne explica dl ministru cum va fi aplicata concret acea degrevare. Oare vom corecta doar trei sferturi din nr de lucrări, vom anunta părinții la ședințe ca am intrat deja in timpul de degrevare, nu vom mai completa cataloagele daca suntem diriginți, sau…
      Poate ne explica si cum vor avea directorii degrevare de 30%. Vor tine aproximativ 14ore/săptămâna dupa care se vor ocupa de treburile administrative? Cum vor contoriza toată birocrația care nu ii lasa nici sa respire, nici sa meargă in concediu, dar sa își mai permită sa se îmbolnăvească !

      1. Dar cand directorii luau suplimentare la greu peste cele 6 ore obligatorii aveau timp sa se ocupe de conducerea scolii? Aveau. De asta unii candidau la 2-3 scoli numai ca sa ajunga directori. Directorii responsabili vor avea timp si dupa marirea normei. Cei care fug numai dupa functie nu au timp nici daca ii degrevezi total.

    2. Corect!Dl ministru care cere performanța lucrează cu foști noștri elevi.De ce nu îi lasă pe capete repetenți dacă nu e mulțumit de ei? De ce nu pleacă definitiv unde e profesor asociat? Crede că toți avem 3 norme de câteva ore cum are el?Să îl văd la un liceu, în care nota maximă de repartizare e 7,câțiva ani și să vedem cât muncește să îi aducă de la 1 la 5.Atunci să obțină el olimpici cu ei. Să vadă ce înseamnă 20 de ore de predare și performanta la aceste clase.

      1. D le minitru, sunteti rupt de realitate. cum sa stam la scoala 8 ore cand noi nu avem nici cancelarie? intram pe rand in asa zisa cancelarie…fost birku de contabilite,stam in picioare, Eu ca sa corectez un set de lucrari alle elevilor stau 3 ore caci le scriu tot ce nu au acris ca sa imi justific nota pusa. Fac saptamanal cate 4 ore oregature cu elevii pasionati de fizica, pt concursuri si olimpuade. An de an, un functie de elevi imi adaptez tipurile de probleme. compun si e nevoie de alte ore pt asta, stau cu elevi cu probleme dupa ore sa ii consiliez, sa le ascult probleme. etc. Trist ca avem un asa ministru !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitățile românești, care de acum au responsabilitatea să verifice doctoratele, nu au raportat în doi ani niciun caz identificat de plagiat pentru 73.000 de teze scrise între 1990-2016 – oficiali din Ministerul Educației

Universitățile capătă, prin noua Lege 199/2023, rolul central în verificarea suspiciunilor de plagiat în tezele de doctorat pe care ele le acordă, o schimbare substanțială comparativ cu situația de până…
Vezi articolul