Profesorii pun tot mai mare preț pe rigoarea științifică a unui manual și pe utilitatea lui în sala de clasă, arată un sondaj cu 7.000 de răspunsuri de la cadre didactice

[jp_post_view]
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Corectitudinea științifică, actualitatea informațiilor și relevanța imaginilor sunt câteva dintre criteriile pe care cadrele didactice le iau în considerare când aleg manualele școlare, potrivit unui sondaj realizat la nivel național în perioada martie-mai 2025. Este a doua ediție a acestui studiu, anunță Editura ArtKlett, cea care l-a realizat, într-un comunicat de presă.

Sondajul a fost făcut la nivel național în perioada martie-mai 2025 și a avut peste 7.000 de respondenți, după ce anul trecut numărul de participanți era de 2500 de profesori.

Datele actuale arată că se accentuează prioritatea acordată calității științifice a conținutului. Dacă anul trecut profesorii plasau pe primele locuri claritatea explicațiilor și acuratețea științifică, în 2025, 83,8% dintre respondenți indică explicit corectitudinea științifică drept cel mai important criteriu, urmată de actualitatea informațiilor (74,6%) și corelarea text-imagini (74,4%). Accentul pus pe știință de către profesori este unul relevant și în contextul traversat de România, în care au apărut tot mai multe cazuri în care non-știința, pseudo-știința și misticismul sau pseudo-religia au fost clamate în spațiul public, mai ales în scop electoral, având o mare priză la o parte importantă din populație.

O diferență notabilă față de ediția precedentă este creșterea interesului pentru integrarea tehnologiei: peste 92% dintre profesori folosesc deja atât manuale tipărite, cât și digitale, în creștere față de anul trecut, când utilizarea manualelor digitale era raportată de aproximativ 85% dintre respondenți.

Pe lângă cele trei criterii de bază, profesorii indică drept importante și alte aspecte, precum: împărțirea clară pe unități de învățare (71,7%), claritatea și adecvarea limbajului (65%), caracterul interdisciplinar (60%) și adaptarea conținutului la vârsta elevilor (56%).

O altă diferență față de studiul anterior este detalierea preferințelor în funcție de disciplina predată. Profesorii de română pun accent pe corectitudinea științifică (82%), cei de matematică pe actualitatea informațiilor (76%), iar cei de fizică pe structurarea clară a unităților (75%). Profesorii de limbi moderne (engleză și franceză) evidențiază importanța clarității limbajului și a adaptării conținutului la vârstă, în timp ce profesorii de istorie apreciază caracterul interdisciplinar.

În ceea ce privește manualele digitale, acestea sunt apreciate în special pentru activitățile multimedia interactive, navigarea facilă, afișarea adaptivă și structura meniului.

Față de 2024, când criteriile de bază erau mai apropiate ca pondere, ediția din 2025 indică o ierarhizare mai clară a priorităților, cu accent tot mai mare pe rigoarea științifică și relevanța practică în sala de clasă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara de matematică din Azuga care a lăsat corigenți 12 elevi înainte de Evaluarea Națională predă în continuare la o școală din Prahova. Felul în care liceul i-a încetat contractul de muncă, în vară, a fost viciat, a decis Inspectoratul școlar, care a propus detașarea profesoarei

Profesoara din Azuga acuzată în vară că a lăsat intenționat corigenți 12 elevi de clasa a VIII-a din aceeași clasă, înainte de Evaluarea Națională 2023, predă în continuare, după ce…
Vezi articolul

Profesorii din România vor participa la TALIS 2024, anunță Ligia Deca, după adoptarea în Guvern a deciziei. Vor fi colectate “informații directe” privind dezvoltarea profesională, convingerile și atitudinile cadrelor didactice

România va participa la studiul internațional TALIS 2024, după cum a anunțat astăzi Ligia Deca. „Decizia a fost adoptată în ședința de astăzi a Guvernului și constituie un pas important…
Vezi articolul

„Celor care consideră că stăm degeaba pe bani mulți în învățământ, le transmit că sunt o mulțime de posturi libere, pentru toată lumea. Aștept înghesuiala”. Mesajul profesoarei Mădălina Neagoe după ce a obținut un post de titular, la 12 ani de când a dat prima oară concursul. În acest timp s-a înscris la titularizare de 4 ori și de fiecare dată a luat peste 9

Profesoara Mădălina Neagoe a reușit după 12 ani de la primul examen de titularizare să obțină un post la liceul dorit, Liceul Teoretic din Azuga, povestește într-o postare pe Facebook.…
Vezi articolul