Profesorii pun tot mai mare preț pe rigoarea științifică a unui manual și pe utilitatea lui în sala de clasă, arată un sondaj cu 7.000 de răspunsuri de la cadre didactice

[jp_post_view]
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Corectitudinea științifică, actualitatea informațiilor și relevanța imaginilor sunt câteva dintre criteriile pe care cadrele didactice le iau în considerare când aleg manualele școlare, potrivit unui sondaj realizat la nivel național în perioada martie-mai 2025. Este a doua ediție a acestui studiu, anunță Editura ArtKlett, cea care l-a realizat, într-un comunicat de presă.

Sondajul a fost făcut la nivel național în perioada martie-mai 2025 și a avut peste 7.000 de respondenți, după ce anul trecut numărul de participanți era de 2500 de profesori.

Datele actuale arată că se accentuează prioritatea acordată calității științifice a conținutului. Dacă anul trecut profesorii plasau pe primele locuri claritatea explicațiilor și acuratețea științifică, în 2025, 83,8% dintre respondenți indică explicit corectitudinea științifică drept cel mai important criteriu, urmată de actualitatea informațiilor (74,6%) și corelarea text-imagini (74,4%). Accentul pus pe știință de către profesori este unul relevant și în contextul traversat de România, în care au apărut tot mai multe cazuri în care non-știința, pseudo-știința și misticismul sau pseudo-religia au fost clamate în spațiul public, mai ales în scop electoral, având o mare priză la o parte importantă din populație.

O diferență notabilă față de ediția precedentă este creșterea interesului pentru integrarea tehnologiei: peste 92% dintre profesori folosesc deja atât manuale tipărite, cât și digitale, în creștere față de anul trecut, când utilizarea manualelor digitale era raportată de aproximativ 85% dintre respondenți.

Pe lângă cele trei criterii de bază, profesorii indică drept importante și alte aspecte, precum: împărțirea clară pe unități de învățare (71,7%), claritatea și adecvarea limbajului (65%), caracterul interdisciplinar (60%) și adaptarea conținutului la vârsta elevilor (56%).

O altă diferență față de studiul anterior este detalierea preferințelor în funcție de disciplina predată. Profesorii de română pun accent pe corectitudinea științifică (82%), cei de matematică pe actualitatea informațiilor (76%), iar cei de fizică pe structurarea clară a unităților (75%). Profesorii de limbi moderne (engleză și franceză) evidențiază importanța clarității limbajului și a adaptării conținutului la vârstă, în timp ce profesorii de istorie apreciază caracterul interdisciplinar.

În ceea ce privește manualele digitale, acestea sunt apreciate în special pentru activitățile multimedia interactive, navigarea facilă, afișarea adaptivă și structura meniului.

Față de 2024, când criteriile de bază erau mai apropiate ca pondere, ediția din 2025 indică o ierarhizare mai clară a priorităților, cu accent tot mai mare pe rigoarea științifică și relevanța practică în sala de clasă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Daniela Bogdan, profesoara cu 31 de liceeni cu 10 la BAC 2021, la Chimie: S-au blocat posturile de laboranți. Vă imaginați că la Colegiul „Sfântul Sava” nu putem organiza un concurs pentru postul de laborant de chimie, școala neprimind aprobare pentru organizarea concursului? Trebuie actualizată și legislația privind regimul substanțelor

Peste 80 de elevi de-ai profesoarei Daniela Bogdan au ales anul acesta să dea examen la Chimie la Bacalaureat, 31 dintre ei au obținut nota 10, iar media generală, la…
Vezi articolul
Salariul unui profesor debutant

VIDEO Cum devii profesor în Franța, în 30 de minute: Îți trebuie minimum o diplomă de licență, susții interviu cu inspectori și ești instruit câteva săptămâni până în septembrie / Criza de cadre didactice este mare, iar participanții la concursul de titularizare sunt nemulțumiți

De o lună și câteva săptămâni încoace, în Franța, Ministerul Educației organizează sesiuni de recrutare de profesori, în contextul unei crize de personal didactic, adâncită de criza pandemică în care…
Vezi articolul

Favorizarea unui candidat la un post de conferențiar, de către un prorector, sesizată acum 3 ani – cauza pentru care Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați a fost plasată acum sub monitorizare specială a concursurilor de angajare

Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați este sub monitorizare specială pentru concursurile de angajare, iar decizia vine după un caz de favorizare a unui candidat pentru ocuparea unui post vacant…
Vezi articolul

Dosarul cu șină, obligatoriu la Titularizare 2023 – cel mai mare concurs de angajare din România – la mai multe inspectorate școlare județene / Adresarea în scris către profesorii candidați, plină de majuscule, semne de exclamare și sublinieri

Mai multe inspectorate școlare județene anunță candidații la concursul de angajare în învățământ, numit Titularizare, că dosarul cu șină este obligatoriu, dacă vor să fie profesori sau să continue să…
Vezi articolul

Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara: Trebuie să fie corelate planurile-cadru cu examenele naționale, în caz contrar va fi stimulată în continuare învățarea de suprafață / Trebuie gândit și un sistem eficient de formare a profesorilor, iar debutanții au nevoie de mentorat

Succesul reformei depinde de corelarea curriculumului cu metode moderne de predare, evaluare și formare a profesorilor scrie Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, într-o analiză pe schimbările aduse…
Vezi articolul