Platforma Digitaliada, unul dintre cele mai ample programe de educație digitală din România, face un pas important spre viitor prin integrarea inteligenței artificiale în resursele sale educaționale. Începând cu acest an, profesorii și elevii din întreaga țară beneficiază de un chatbot AI, conceput special pentru a sprijini procesul de învățare, oferind explicații la lecții și ajutor la teme, conform curriculumului național.
Peste 70.000 de utilizatori profesori, păinți și elevi sunt deja activi și folosesc resursele educaționale de pe platforma Digitaliada și 2.600 de școli sunt înregistrate și contribuie la impactul digitalizării în educație.
Un nou instrument digital pentru profesori și elevi – Ce poate face chatbot-ul AI disponibil pe PlatformaDigitaliada.ro
Chatbot-ul AI este un asistent virtual capabil să răspundă întrebărilor profesorilor, dar și ale elevilor din clasele I-VIII, oferind explicații adaptate nivelului lor de înțelegere.
Printre funcționalitățile sale principale se numără:
- Explicarea lecțiilor – poate clarifica concepte dificile și oferă exemple relevante.
- Ajutor la teme – ghidează elevii în rezolvarea temelor fără a le oferi direct răspunsurile.
- Quiz-uri interactive – oferă teste personalizate pentru consolidarea cunoștințelor.
- Sugestii de resurse – recomandă materiale suplimentare pentru aprofundarea cunoștințelor.
- Sprijin pentru părinți – oferă ghidare pentru a ajuta copiii în procesul de învățare și în utilizarea platformei educaționale.
Această inițiativă vine în sprijinul celor peste 70.000 de utilizatori activi ai platformei și celor 2.600 de școli înregistrate și contribuie la impactul digitalizării în educație.

Lansarea noii funcționalități, Chatbot AI, a fost testată și analizată de peste 200 de profesori și formatori în cadrul Seminarului Național Digitaliada, la începutul lunii februarie.
„Evenimentul nu a fost doar o oportunitate de a discuta despre provocările digitalizării educației, ci și un incubator de soluții pentru care modul în care tehnologia poate deveni un aliat real la clasă. Am explorat idei inovatoare despre cultura digitală, siguranța online, aplicații educaționale, robotică și impactul tehnologiilor emergente în educație. Dincolo de digital, există această energie bună a unei comunități în continuă creștere, iar în contextul în care tot mai multe școli au primit fondurile necesare pentru a achiziționa echipamente și infrastructură, noi ne dorim să venim cu expertiza care să îi ajute să le și folosească într-un mod cât mai eficient. Ne-am bucurat să vedem entuziasmul și implicarea profesorilor care își iubesc meseria și care își doresc să evolueze constant. Aceasta este esența Digitaliada: colaborare, inovație și impact real în educație” susține Ovidiu Ana, director executiv al Fundației Orange.
Cum liantul comunității de profesori Digitaliada este chiar convingerea că educația și digitalizarea merg mână în mână, un astfel de instrument face ca experiența la clasă să fie relevantă pentru elevi.
Un exemplu de profesor care îmbrățișează tehnologia în educație este Moldovan Gheorghe Marius, profesor de matematică la Colegiul Național Mihai Eminescu din Satu-Mare și parte din comunitatea Digitaliada din 2018: „În acest moment, profesorii se află într-o continuă provocare de a-și adapta metodele la nevoile elevilor, care așteaptă o abordare modernă, interactivă și captivantă. Procesul educațional nu mai poate rămâne static, iar cadrele didactice au nevoie de perfecționare continuă, workshop-uri și modele noi pentru a ține pasul cu evoluția rapidă a tehnologiei și a modului în care copiii învață.
Sunt un mare susținător al proiectului Digitaliada al Fundației Orange, un program care a oferit nu doar resurse educaționale valoroase, ci și oportunități de dezvoltare pentru profesori. Am fost parte din acest proiect încă de la început, am contribuit la crearea de materiale didactice utilizate inclusiv în perioada pandemiei și am văzut impactul real pe care l-a avut în școlile din România. Resursele disponibile sunt extrem de utile și pot fi adaptate în funcție de nevoile și nivelul elevilor, ceea ce face ca acest proiect să fie unul cu un impact real și de durată în procesul de predare.”

În multe școli din România, infrastructura digitală a avansat considerabil, iar profesorii sunt tot mai receptivi la noile metode.
„Fără educație digitală nu se mai poate. Copiii își doresc, și, dacă nu o faci tu la clasă, copilul vede la altă clasă, la alt dascăl că folosește resursele digitale și atunci, cumva, ne forțează. Dar, cel puțin la noi în școală toți profesorii au participat la cursurile Digitaliada, s-au perfecționat și s-au implicat. Inclusiv colegii care erau în prag de pensionare, au făcut niște eforturi extraordinare de a ține pasul”, explică Vlaicu Octavia, profesor de matematică și informatică la Școala Gimnazială nr. 3 Lupeni, din județul Hunedoara.
Profesorii contribuie constant, creează, adaptează și îmbunătățesc materialele de pe Platforma Digitaliada
Digitaliada nu ar avea același impact fără profesorii care contribuie constant, creează, adaptează și îmbunătățesc materialele, asigurându-se că acestea rămân relevante și utile pentru elevi. Este un ecosistem în continuă dezvoltare, unde fiecare profesor joacă un rol esențial în modelarea unei educații moderne, interactive și eficiente:
„Am fost admisă într-o comunitate unde m-am simțit cu adevărat inspirată. Am evoluat treptat, de la profesor și creator de materiale, la evaluator și moderator pe platformă. Am reușit să învăț mult mai multe de la colegii mei și continui să sper și să cred că această comunitate va crește în continuare, prin dezvoltarea platformei, prin materialele pe care le postăm, prin interactivitatea cu copiii, cu părinții, cu cadre didactice, cu școlile care accesează platforma, cu toate resursele ei gratuite, și să fim cât mai aproape de dorințele lor. De aceea îmi place foarte mult atunci când profesorii vin și ne spun că <<am utilizat materialul, dar l-am mai îmbunătățit, l-am adaptat>>. Asta ne dorim – o comunitate care nu doar folosește resursele, ci le dezvoltă și le îmbogățește continuu. Scopul nostru final este clar: să sprijinim elevii să își atingă potențialul maxim, folosind toate instrumentele și resursele necesare pentru educația viitorului.” spune Baciu Iacob Magdalena, Inspector școlar, Inspectoratul Școlar Județean, Constanța.

Provocări și parteneriate noi
Din 2025, programul Digitaliada intră într-o nouă etapă în care se pune accent pe dezvoltarea unor inițiative care să contribuie la multidisciplinaritate și la colaborarea dintre profesori de diferite specialități pentru a integra instrumentele digitale în predare. Printre obiectivele-cheie ale programului se numără:
- Dezvoltarea continuă a conținutului educațional, precum și extinderea funcționalităților platformei Digitaliada, pentru o predare și evaluare digitală mai eficientă.
- Formarea profesorilor, cu accent pe educația media, utilizarea tehnologiilor emergente (robotică, programare, AI) și metode interactive de predare;
- Crearea unui ghid de competențe digitale, menit să susțină/ ajute profesorii în integrarea tehnologiilor digitale la clasă, precum și pentru utilizarea tehnologiei în educația transdisciplinară;
- Sprijinirea școlilor din mediile vulnerabile, prin programe dedicate elevilor și profesorilor, precum și prin crearea de infrastructură digitală (website-uri moderne pentru școli);
- Influențarea politicilor educaționale, pentru a integra educația digitală la nivel național;
- Crearea și distribuirea de resurse educative pentru siguranța digitală și sănătatea mintală a elevilor;
- Sprijinirea ONG-urilor pentru formarea elevilor în robotică și programare, prin oferirea de minigranturi.

În realizarea acestor obiective, mai mulți parteneri s-au alăturat proiectului și contribuie activ la dezvoltarea și implementarea soluțiilor digitale în educație. Mind Education, Simplon România, Code for Romania, Asociația Zion Design, Teach for Romania și MediaWise Society aduc expertiză și resurse esențiale pentru a transforma educația digitală într-un instrument accesibil și eficient pentru profesori și elevi.
Pentru mai multe detalii puteți accesa www.platformadigitaliada.ro. Crearea unui cont gratuit de utilizator oferă acces la resurse și la evenimentele din comunitate.
2 comments
Să restricținați accesul la internet în școli nu știți, nu?
sunt multe astfel de oportunități,dar având în vedere că sunt elevi trecuți usor de gimnaziu,care nu știu să scrie și să cinstească,ce facem cu ei??