Afirmația domnului ministru conform căreia posturile „se pierd din ceea ce numim acum norme libere, adică norme la plata cu ora” ignoră realitatea concretă din sistemul de învățământ. Așa-numita „plată cu ora” nu este un moft sau o opțiune aleatorie, ci o necesitate funcțională în multe cazuri — chiar pentru titularii din sistem.
- Nota redacției: Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.
Contrar celor afirmate, mulți dintre titularii de pe discipline precum Geografie, Istorie, Biologie, Limbi străine, Educație tehnologică, Educație fizică, Muzicală, Plastică sau Socială NU au catedră completă într-o singură unitate școlară. În realitate, foarte mulți dintre aceștia sunt nevoiți să își completeze norma în 2, 3, uneori chiar 4 sau 5 școli diferite, pentru a-și atinge cele 18 ore necesare. Este o realitate care ar trebui să fie cunoscută și asumată, mai ales de la cel mai înalt nivel al conducerii educației.
Mai mult decât atât, orele care rămâneau libere, dacă mai rămâneau, erau repartizate legal și transparent, la nivelul unităților de învățământ sau prin inspectorate, conform metodologiilor și procedurilor elaborate și aprobate tot de către Ministerul Educației. Aceste ore erau atribuite cadrelor titulare, suplinitorilor sau altor cadre calificate, în funcție de specializare și de disponibilitatea orară, nu după bunul plac (nu mai menționez și că uneori pentru a face catedra completă celui de muzică primea ore de desen, iar cel de educație socială primea ore de muzică, situație acceptată de metodologia scrisă de către cei de la minister și trimisă către inspectorate).
A afirma că se reduc 14.000 de norme „la plata cu ora” pentru a le înapoia titularilor este, în mod regretabil, o simplificare grosolană a unei realități mult mai complexe. În fapt, nu se „pierd” norme, ci se ignoră necesitatea sistemului de a funcționa flexibil pentru a acoperi toate disciplinele și a menține calitatea actului educațional.
Conform noii simulări de „reorganizare” a încadrării, începută în plin an calendaristic 2025 și aplicată pe structura deja aprobată la începutul anului școlar, directorii de unități sunt puși într-o poziție imposibilă: să refacă din pix întreaga rețea de norme deja ocupate conform metodologiilor legale în vigoare.
Cine va realiza, concret, statisticile și redistribuirile în această reorganizare? Ce criterii sunt folosite și cu ce termene? Este inacceptabil ca titularii care, la începutul anului, aveau catedre incomplete și au participat corect la etapele de mobilitate organizate de inspectorate să fie puși acum în situația de a pierde ore sau, mai grav, de a intra în restrângere de activitate, după ce și-au asumat deja orele în mai multe unități.
Această reorganizare forțată are efecte grave:
- Nu se ține cont că majoritatea disciplinelor secundare sau cu ore reduse nu permit formarea unei catedre complete într-o singură școală.
- Titularii care au ore în 2, 3 sau chiar 4 unități sunt forțați să intre în restrângere, să depună dosare, să alerge iar între inspectorate, în plină vară, pentru a-și salva catedra deja aprobată.
- Încălcarea etapelor de mobilitate, deja finalizate legal, înseamnă încălcarea drepturilor și dispreț față de munca profesorilor, față de principiul stabilității în cariera didactică.
Întrebarea firească este: cum poate fi justificat acest haos administrativ, produs în afara calendarului legal de mobilitate, fără o metodologie clară, fără consultare cu sindicatele sau actorii din teren, și fără o proiecție realistă a nevoilor reale din sistem?
Aceasta nu este o reformă. Este o destabilizare.
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.