Profesorul Anonim: Cum se împiedică titularizarea în unele școli – spargerea intenționată a normei didactice

29.111 vizualizări
Foto: via G4Media.ro
Există o practică tot mai frecventă în învățământul românesc, despre care se vorbește puțin și se face și mai puțin: spargerea intenționată a normei didactice pentru a evita scoaterea unui post complet la concurs.
  • Nota redacției: Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Mecanismul e simplu și, din păcate, tot mai des întâlnit: în loc ca o unitate de învățământ să ofere un post complet de 18 ore (sau 20, conform noilor discuții pentru toamnă), conducerea preferă să fragmenteze această normă în două sau trei bucăți, de câte 6–7 ore fiecare. Astfel, postul nu mai poate fi ocupat de un titular prin concurs național, ci rămâne în zona obscură a suplinirilor anuale, ușor de gestionat „pe relații”.

Un caz concret este cel al Liceului Teoretic „Ștefan Odobleja” din sectorul 5 al Capitalei, unde, în loc de o normă întreagă, au fost oferite fracțiuni de post, distribuite pe mai multe coduri. Nu este o excepție, ci parte dintr-un tipar tot mai răspândit – a se vedea și alte trei exemple din Capitală: Liceul Teoretic Eugen Lovinescu, Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” sau Colegiul Tehnic Petru Maior. Inspectoratele școlare știu foarte bine despre aceste practici, însă aleg să închidă ochii sau, mai grav, le tolerează tacit.

De ce este această practică problematică?

Pentru că în loc să încurajeze stabilitatea în sistem, favorizează provizoratul. Pentru că în loc să promoveze calitatea, creează un sistem clientelar. Pentru că, deși invocă rațiuni administrative, în realitate blochează accesul unor profesori bine pregătiți care doresc un post sigur, stabil și transparent câștigat.

Această strategie — căci este o strategie — subminează principiile pe care se presupune că se bazează concursul național de titularizare. Iar efectele se văd în lipsa de predictibilitate, în migrarea continuă a cadrelor didactice de la o școală la alta, în descurajarea vocației pedagogice autentice.

Să nu ne mai mirăm, deci, că profesorii buni pleacă sau că debutanții nu rezistă. Să ne întrebăm, mai degrabă, cine are interesul ca aceste posturi să rămână mereu „în aer” și cine profită, de fapt, de pe urma acestui provizorat continuu.

Profesorul Anonim


29 comments
  1. foarte bine punctat și ar trebui sa fie data acesta situație și la știri !
    La inspectoratul județean Sibiu, exista reclamații cu privire la acesta practica cadru, didactic cu examen de titularizare și nota ,cu 3 mastere și 2 facultati nu puteam lua orele date de doamna inspector de la inspectoratul Sibiu.
    Aceste ore au fost date la lingăii politici care niciodată nu au fost la vreun examen și cum sa trăiesc asa după atâta efort …….și ei aveau 3 job uri, 2 în invatamnt și unul la primărie,FARA NICIUN EXAMEN.
    In urma sesizărilor am primit amenințări din partea multora în telefoane directe , primar, director de scoala și alții.

  2. Nu vă mirați!Aceste practici le-am trăit în jud Salaj din 1975 când am absolvit UBB!Am dat concurs pentru ocuparea postului și la repartiție mi-au spus că nu sunt locuri!Am fost detașată sau suplinitoare 20 de ani !Toți colegii mei de facultate sau alții au ocupat posturile prin relații!Aceasta practica este și acum!Pana nu se desființează Inspectoratele Școlare ,profesorii nu au șanse de titularizare!

    1. I-auzi!! Și eu care credeam că până în în anii ’90 PROFESORII ERAU REPARTIZAȚI DIRECT ÎN ȘCOALĂ după absolvire, în funcție de medii. Iată că vine una care a citit cum se face acum și are impresia că așa a fost dintotdeauna, de parcă n-ar putea citi legea din 1969 (care ar fi fost valabilă pentru ea, dacă spunea adevărul).

      Mai răsfirați, băieți, mai răsfirați. Și cercetați despre ce vreți să vorbiți, nu mai mințiți sfruntat.

      1. Este adevărat! Până în 1990, profesorii erau repartizați în ordinea mediei obținute și titularizați direct! Suplineau cei care refuzau postul repartizat sau aveau studii incomplete! Suplinitorii puteau ocupa un post ca titular în urma concursului, în funcție de locuri.

  3. La aproape toate școlile din țară se întâmplă acest fenomen de „spargere a unei catedre”.
    E o „mânărie comunistă” ca „să mănânce și alții o pâine”.
    Oricum sistemul e bolnav și defect.

  4. @Ramona F Nu stăpânești domeniul. Nu știi ce e aria curriculara, cuprinde mai multe zone științifice! Catedrele nu acopera orice dintr- o arie. Nu se poate preda calificat decât disciplina/disciplinele în care ești licentiat. Sau a schimbat DD și acest principiu??
    Probabil te plictiseai.

    1. Eu stiu un așa-zis titular la un liceu din judetul Calarasi care preda romana (iar el are licenta in Drept)!
      Ce-i drept, are un master in limba si literatura!
      Este limpede ca cineva fara licenta in domeniul respectiv nu poate preda calificat in acest moment.
      Dar ce zici Daniel David, nu poti face ceva sa intre si astia in legalitate?
      Ca observ niste idei nastrusnice la tine!

      1. Vrei să auzi una și mai bună, cu citare directă DD?

        Vrea să existe ore de educație financiară în sistem, opționale sau CDEOȘ în școli despre – de exemplu – educație socială – care să fie predate de ”antreprenori de succes” sau avocați sau orice alte persoane (inclusiv introduse de câte-un ONG anonim) fără nicio pregătire în educație, DAR agreate de ministru!

        Și tu te plângi că unul a făcut și un master pe română. Tu știi că a terminat dreptul, poate a făcut altă facultate în paralel. Acum, după DD, va putea preda și educație socială… cu/fără studii pedagogice, ce mai contează.

        Cei din Oradea/Bihor se vor trezi doar cu speakeri motivaționali de o anumită religie apropiată mult de marele reformist local, și să nu vă minunați că mai devreme sau mai târziu vor ajunge UTAH-lite al României.

        Dar poate că le place.

  5. Soluția este depolitizarea învățământului. Directorii puși politic își pun nevestele,rudele,pilele pe ore,in loc sa le dea vacante la ISJ. Știu director care și-a făcut nevasta profesor asociat,deși nu avea dreptul. Păcat de profesorii competenți care de ani de zile nu se pot titulariza din cauza acestor politruci care ascund posturile. O grevă ar fi binevenita,dar sunt multi trădători,din păcate. De unde calitate in asemenea condiții? Nu suntem lăsați să ne facem meseria.

  6. In locul atacării titularizării (jocul ministerului si al politicienilor) trebuie cerute alte soluții la aceste probleme.

    Exemplu:

    Avizarea in CA si toate semnăturile.
    Poate gresi un om dar nu 5 sau 7
    Menționarea in contractual de management ca o sesizare care confirmă fals in declarații privind orele duce la amendă penală.

    PS
    Orele se dau cu coduri diferite pt ca unii profesori vor doar istorie nu și socială, gândire critică etc dar asta se poate corecta de asemenea prin legislație TOT de către minister.

    1. De acord cu dvs!
      Prea si-au luat-o directorii in cap, fac ce vor ei cu incadrarile.
      Ei probabil gandesc ca ce o sa le faca, ii acopera partidul!

  7. Da,la asta nu m-am gândit..De aceea e bine sa se revină urgent cu o ordonanță care sa spună că mărirea normei didactice sa se amâne cu un an.

  8. @Ana: Normal era sa scoată toate orele împreună, pentru că deși sunt materii diferite, sunt predate de același profesor. Toți au aceeași diplomă! Ce rost are să aduci trei profesori diferiți, când poți avea unul singur? E mai bine și pentru elevi, și pentru orar!

    1. Noi cunoaștem realitatea. Profesorii de istorie, cei de socio-umane, cei de educație antreprenorială etc își cunosc deja disciplina. Nu e ca și cum nu există capitole despre comunism în disciplina Istorie.

      DAR nu noi facem regulile. Dacă ați lucrat vreodată la încadrări, sau măcar ați fost atent în ședința în care se discută ele, știți foarte bine că bugetul de ore se raportează pe macheta aia imposibilă (în excel, halal digitalizare) pe care o trimite ministerul, altfel nu. Așa le cer, altfel nu le acceptă.

      Colega mea care predă istorie a fost chemată la cursuri de ”formare” înainte de a preda Istoria Evreilor și Holocaustul, când au introdus această disciplină nu existau nici manuale, doar o schiță de programă. Nu mă îndoiesc că vor face la fel și pentru Istoria Comunismului – vrea și gura lor să mănânce o pâine, e nevoie de cursuri de ”formare” ca să știe profesorii cum să-și predea materia.

      Ideea e că de aceea apar separate în mai multe discipline, pentru că SUNT considerate de habarniștii din minister ca discipline separate. Atât înțeleg ei.

  9. Aceste probleme nu se rezolvă în niciun caz prin modificarea concursului de titularizare. Acest concurs este printre ultimele forme corecte de angajare în instituțiile bugetare.
    Ideea de a modifica forma actuală a concursului de titularizare va conduce la ceva ce va înrăutăți lucrurile în domeniul recrutării resurselor umane, așa cum sunt înrăutățite acum în domeniul desfasurarii procesului de învățământ (legea ce așteaptă promulgarea).

  10. Se poate si mai rău. Cand un post complet este împărțit in cadrul scolii la titulari. Adica nici măcar nu se mai sinchisesc sa l anunțe la inspectorat. De ce este permis acest lucru? Chiar ministrului nu i se pare nimic anormal când ne informează ca mai sunt 30.000 de ore care nu sunt cuprinse in cadrul titularizarii !

    1. Probabil ca postul complet este al unui „milog” de profesor, netitular, care an de an incheie contract pe perioada determinata cu scoala, in complicitate cu directorul si cu ISJ!
      Verificati pe site-ul titularizare.edu.ro, la sectiunea Posturi ocupate.
      Sunt zvonuri in acest sens la licee din judetul Calarasi.
      Plus ca unii dintre profesorii respectivi ar fi terminat licenta in alte specialitati!
      Asa ca slabe sanse sa fie titulari, luand in calcul aceste aspecte!
      Eu zic sa dati si numele sau macar numele institutiei.
      La cat si-au batut joc, sa se stie cine sunt si poate se potolesc cu astfel de practici!

  11. Cu abuzurile directorilor în stabilirea normelor cum veți interacționa? Aveți o mulțime de măsuri care privesc o personă sau alta sau mai mulți când de fapt ar trebui să vă preocupe stabilirea corectă a normării care nu se face nici cu 2 nici fără 2 ore.

    1. Foarte bine punctat!
      Dar eu zic sa veniti si cu exemple concrete, unde se intampla, poate se mai lecuiesc!
      Desi nu as baga mana in foc ca se va schimba ceva, mai ales pentru ca directorii sunt mana in mana cu partidele care ii sustin (si daca nu-i mai sustine partidul, se dau cu celalalt partid).

  12. Din ce se vede, cu tristețe imensă, observ că oamenii valoroși nu mai interesează pe nimeni! Răsturnarea valorilor, începută după Revoluție, se accentuează, și nu ne mai facem bine.

  13. Toate bucățile alea de post sunt cu viabilitate pe un an. Oricum nu era titularizabil, cu excepția transferului sau restrângerii, ceea ce nu-i ajută pe cei care vor să se titularizeze prin concurs.

    Și dacă vreți să pricepeți de ce nu-s împreună, e simplu. Sunt discipline diferite. Da, sigur, veți spune că e vorba de istorie în toate cazurile. Nu, e vorba de istorie și de nou-introdusele istorii ale comunismului și respectiv evreilor. Liceele nu le publică așa că vor ele, ci pentru că așa le solicită ministerul/ISJ.

    La fel s-a procedat cu Educația socială la clasele 5-6 care acum apare ca Gândire critică și drepturile copilului, separat de educația socială de la 7-8 care are și ea o denumire specifică pentru fiecare clasă. La fel se procedează cu Educația antreprenorială, care este inclusă în aria Tehnologii și de regulă predată de ingineri, după ce a fost mutată acolo din aria Om și societate unde era predată de profesorii de științe umaniste.

    Deci nu e un caz special sau vreo ascundere de ore, ci tâmpenia creată de minister (și nu de ieri-alaltăieri) la care nu vrea să renunțe.

    1. Sunt discipline diferite, predate de același profesor. De ce trebuie să fie trei coduri și să vină trei oameni diferiți, când ar putea veni un singur om?

  14. Este un sistem în care meritocrația rămâne doar un ideal, iar realitatea administrativă și politică devine discriminatorie. Profesorii integrați corect, cu profesionalism și dedicare sunt tratați adesea ca niște simpli pioni în scheme obscure de repartizare.

    Ai pus piciorul pe o rană sensibilă, dar reală. Această situație nu este greșeală individuală, ci o vulnerabilitate structurală a sistemului. Dacă nu se restructurează modul de alocare al normelor și nu se introduce o transparență reală în deciziile consiliilor de administrație și inspectorate, riscul e pierderea oamenilor valoroși.

    1. o catedra se poate alcatui din toate specializarile apartinand aceleiasi arii curiculare. Cazurile prezentate sunt clar manifestari de rea-intentie din partea directoratului scolilor respective!

      1. ?!

        Sunteți în eroare. O catedră se poate alcătui STRICT din disciplinele pe care persoana este TITULARĂ (sau suplinitor CALIFICAT), conform deciziei de numire. Doar în cazuri speciale, când nu se poate constitui norma, se pot face completări de normă pe o specializare pe care o are solicitantul (conform diplomei/diplomelor de licență/master sau conversie profesională), completare care poate fi la nivelul școlii (doar pentru un an) sau la nivelul sistemului (permanentă – în cazul acesteia se modifică decizia de numire prin introducerea noii discipline). Condițiile de completare sunt diferite (școală/sistem).

        Dacă nu are mai multe specializări sau nu se găsesc ore în ele pentru completare, DOAR la nivelul școlii poate solicita completare cu discipline din arie sau ore libere de orice specializare, strict pe un an. Și aici sunt restricții – de exemplu, în mediul rural poți preda maxim jumătate de normă discipline de completare pe care nu ești calificat (doar din lipsă de profesori), iar în urban, maxim o treime de normă. Altfel intri în restrângere și te duci la inspectorat să cauți ore de specialitate în alte școli.

        Ce spuneți dvs e ce propune ministrul, care e ori prost sfătuit, ori rău intenționat: dacă un profesor de matematică n-are ore, să poată completa cu biologie de exemplu, chiar dacă nu e specializat, ceea ce e evident o tâmpenie. Dar la noi se poate orice.

      2. Meritocratie? Despre inspectorii numiti politic, FARA REZULTATE, FARA REALIZARI, proveniti din cele mai slabe scoli urbane, care se ” pretransfera”, pe posturi vanate cu mult timp inainte, in cele mai bune licee ale tarii, FARA EXAMEN , doar cu ora ,,prearanjata”sustinuta la o clasa NU ARE NIMENI CURAJUL SA VORBEASCA? Cu acesti neprofesionisti vrea dl Ministru sa faca reforma? Voi intra in partid, lipesc afise 2 ani, car cafele si genti diploma , pup …si in anul al 4-lea sunt INSPECTOR. INCREDIBIL!

    2. Da.Este un sistem ticăloșit pe toate treptele.
      Sunt posturi care apar în 4 sept.pentru x,y.Cu cât ești mai specializat, primești clase mai numeroase,cu nivel mai scăzut.
      În momentul în care conducerea unei scoli este interesata sa scoată din sistem un profesor înainte de vârstă standard de pensionare,doar pentru a manevra acele ore(orele la P.O) s-au dat practic din ianuarie (omul făcea o cerere la director),este clar ca nu contează calitatea.
      În ceea ce privește elevii,examenele de încheierea situației (pentru cei ce nu vin tot anul),urmate de examene de corigenta date repetitiv fără temei,compromitand actul didactic,trebuie desființate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inteligența artificială, folosită de mai multe școli din statul american Iowa pentru a alege ce cărți rămân în biblioteci din toamnă. Un decret recent le obligă să păstreze doar titlurile „adecvate vârstei” elevilor

Un district școlar din statul american Iowa folosește platforma de inteligență artificială (IA) ChatGPT pentru a alege ce cărți rămân în bibliotecile școlilor în noul an școlar, potrivit publicației Popular…
Vezi articolul

Rectorul Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca, Cornel Cătoi, „își exercită atribuțiile conform prevederilor legale” și în baza unui ordin de ministru, spune Ministerul Educației la aproape o lună după ce instanța a suspendat o serie de acte ce au dus la confirmarea lui pentru un nou mandat

Actul administrativ în baza căruia rectorul Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca (USAMVCN), Cornel Cătoi, își exercită mandatul „este ordinul de ministru”, iar confirmarea lui ca rector nu a fost…
Vezi articolul