Profesorul anonim: O reformă haotică între norme noi, posturi vechi și un calendar blocat în trecut. Se mimează consultarea publică în toiul verii, când profesorii sunt în concediu legal. Asta nu e reformă, e dispreț față de oameni

2.469 de vizualizări
Foto: © apichon pechnun | Dreamstime.com
România anului 2025 se laudă cu reforme în educație, dar, în realitate, sistemul este prins într-un hățiș birocratic care sfidează logica și echitatea. După adoptarea Legii Bolojan pe 25 iulie, Ministerul Educației a propus norme noi, dar Inspectoratele Școlare funcționează încă după metodologia veche, ca și cum nimic nu s-ar fi schimbat. Programul ședințelor publice pentru ocuparea posturilor a rămas neschimbat (ședințe publice organizate pe 31 iulie și 4 august), de parcă nu ar exista o modificare fundamentală: creșterea normei de la 18 la 20 de ore. Cum să organizezi ședințe publice când catedrele titularilor sunt în aer?
  • Nota redacției: Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Ce înseamnă asta?

Înseamnă că posturile afișate în ședințele publice sunt normate tot la 18 ore, iar profesorii care participă, inclusiv cei care au luat concursul de titularizare în 2025, nu pot beneficia de o imagine clară și corectă a posturilor disponibile. Și mai grav: profesorii care au participat anul acesta la concursul de titularizare nu știu exact ce ore vor primi, pentru că situația posturilor este incertă, iar deciziile sunt luate pe baza unei realități administrative care nu corespunde realității legale din prezent.

Titulari fără catedră completă?

Rezultatele simulării din iulie, în baza noilor norme, au produs un paradox: titulari care nu mai au catedră întreagă. Unii au rămas cu jumătate de normă. Alții, cu și mai puțin. Cum este posibil ca un cadru didactic titular, cu drepturi câștigate, să fie pus în situația de a pierde norma întreagă fără a exista o perioadă de tranziție, o recalculare transparentă a posturilor sau un calendar ajustat corespunzător?

Ce catedre se mai pot construi, când orele disponibile sunt „reabsorbite” de titulari pentru a atinge cele 20 de ore obligatorii? Rezultatul este că, în multe școli, nu mai există posturi întregi disponibile pentru noii profesori, iar în unele cazuri nici măcar jumătăți de normă. Așa ajungem la paradoxul în care oameni care au promovat examenul național de titularizare nu au, practic, ce să ocupe — iar titulari existenți rămân cu norma incompletă dacă nu „prind” ore din aria curriculară.

Un haos normativ în dauna dascălilor și a elevilor

Această incoerență între lege, norme metodologice și calendarul inspectoratelor scoate la iveală o criză de management instituțional. Este inadmisibil ca un sistem atât de sensibil, cum este educația, să funcționeze în contradicție cu propriile reguli, schimbate în pripă și aplicate fără logică.

Vrem să fim ca în UE — dar realitatea noastră e alta

Ne place să invocăm mereu „modelele europene”: norme moderne, digitalizare, eficiență, optimizare de costuri. Dăm exemple din Finlanda, Germania sau Olanda. Dar uităm un adevăr simplu și dureros: în România, școala încă se face în vârf de deal, cu soba pe lemne și toaleta în curte.

Cum putem vorbi despre norme europene când infrastructura noastră e adesea sub nivelul minim al decenței? Cum putem aplica, peste noapte, reguli reci și birocratice, când în unele sate un singur profesor predă trei discipline la clase comasate?

O reformă reală nu începe cu exceluri și simulări, ci cu o privire onestă spre realitatea din clasă, spre omul care predă, spre copilul care învață. Și spre condițiile în care se întâmplă asta.

Cine își asumă haosul? Tot ministerul a aprobat. Tot ministerul tace.

Ni se spune acum că se „reevaluează”, că se caută „soluții”, că se dorește „o viziune nouă”. Dar hai să spunem lucrurilor pe nume:

Cine a propus și aprobat metodologia de organizare a concursurilor, normelor și ședințelor publice? Ministerul Educației.

Cine a pus-o în aplicare, fără să pună întrebări? Inspectoratele școlare, în subordinea directă a aceluiași minister.

Cine a normat catedrele la 18 ore, dar a schimbat între timp legea pentru a cere 20? Tot ministerul.

Cine a creat o simulare care a dus la pierderea de ore pentru titulari și la eliminarea de fapt a locurilor pentru viitorii profesori? Exact: ministerul.

Acum ni se spune că se plâng de „imposibilitatea plății orelor suplimentare” sau de „supraîncărcarea cadrelor didactice”. Dar nu aceiași oameni au aprobat regulile care au dus la situația actuală? S-au trezit brusc la realitate după ce au creat haosul? Unde erau atunci când semnau ordinele, avizele, metodologiile?

Asumarea lipsește cu desăvârșire.

Ministerul Educației trebuie să răspundă public:

  • Când se actualizează oficial posturile la 20 de ore?
  • De ce nu se respect etapele de mobilitate parcurse de titular?
  • Ce garanții au titularii că își păstrează catedra completă?
  • Cum se va asigura corectitudinea ședințelor publice desfășurate după metodologia veche?
  • Ce se întâmplă cu profesorii noi, intrați în sistem după titularizarea din 2025?

Nu suntem pe plantație. Suntem într-un sistem care ar trebui să ne respecte.

Profesorii nu sunt slugi ale unor simulări făcute de sus, fără consultare. Nu sunt rotițe în Exceluri construite de oameni care n-au mai intrat într-o clasă de ani de zile. Nu suntem pe plantație, ci într-un stat european care pretinde că pune educația pe primul loc.

Dar realitatea e alta: se schimbă normele fără tranziție, se organizează ședințe publice după metodologii învechite, se dau posturi care nu mai există, iar cei care au creat acest haos ridică din umeri. Se mimează consultarea publică în toiul verii, când dascălii sunt în concediu legal. Asta nu e reformă — e dispreț față de oameni.

Foto: © apichon pechnun | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. dispreț față de propria profesie, dispreț față de copii si noile generații, dispreț față de părinții care au avut încredere in sistem si n-au stat de șpăgi si intervenții pe la scoli si directori, dispreț față de propria persoana când s-au complăcut in cele mai monstruoase si penibile compromisuri

    DISPRET FATA DE TOT SI TOATE AU ARATAT SI ARATA PROFESORII DE MAI BINE DE 30 DE ANI!!!

    si când a venit cineva sa va pună la munca si sa facă ordine in sistem, strigați toți ca din gura de șarpe
    AR TREBUI SA VA FIE RUSINE măcar de voi înșivă, daca de cei enumerați mai sus nu aveți nicio apăsare

  2. Cum la alti bugetari nu se poate schimba nimic iar la profesori se poate schimba peste noapte?
    Cum poti creste la cei cu grad 1 de la 16 la 20 de ore, se mai respecta legi in Romania?
    Daca vor sa schimbe norma la 20 sa fie pentru cei care se vor angaja incepand cu noul an scolar.

  3. Profesorii titulari rareori sunt utili politic, rareori lipesc afișe, rareori participă la evenimente politice, rareori înalță osanale politicienilor, rareori le distribuie postările pe rețelele sociale, rareori îi respectă, rareori se înghesuie să le pupe ghiulul la ceremoniile de deschidere a școlii, deseori sunt oripilați când un general se revendică scriitor cu textele altora, deseori se revoltă când ministrul minte fățiș, deseori comentează despre impostori ajunși miniștri, deseori blochează poftele arbitrare ale politicienilor, deseori subminează aranjamente și potlogării politice. Aceste culpe trebuiau cumva judecate și condamnate rapid, iar calea este evidentă. Se scade dezirabilitatea statutului, se îngreunează munca, se disprețuiește personalul, iar finalul apoteotic va fi reprezentat de câștigarea libertății mult dorite, de a umple școlile cu persoane necalificate, dar multilateral dezvoltate, care roiesc în sediile partidelor precum muștele deasupra toaletei. Cu ele școala va deveni ceea ce nu a fost niciodată, o sursă de știri bune pentru politicieni, o sursă de bani. Așa să nu le ajute Dumnezeu!

  4. Având în vedere consecvența în declarații dovedită a ministrului Ovidiu David de până acum, mă aștept ca după toată bulibășeala asta, la începutul lui septembrie să apară o derogare sau amânare pentru introducerea normelor de 20 ore începând cu următorul an școlar, împreună cu noile planuri cadru…

    PS: Pe langa declarațiile de avere as vrea sa vad obligatoriu si un test de IQ si de personalitate pentru cei ce vor funcții ministeriale. Nu de alta, dar intreaga tara ar scapa de multe rahaturi daca cei ce ajung in functii ar fi controlati din timp!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cererea de înscriere la BAC 2025 a fost modificată, printr-o erată, de Ministerul Educației și a fost introdusă sintagma „elev”. Inițial, elevii de clasa a XII-a erau obligați să semneze în fals că sunt absolvenți de liceu, deși nu au acest statut

Cererea-tip de înscriere pentru susținerea probelor orale de la BAC 2025 a fost modificată de Ministerul Educației și a fost introdusă sintagma „elev”, potrivit unei erate trimise de către Ministerul…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu, replică dură pentru comisarul european pe Educație, în chestiunea maghiară de la Târgu Mureș: Condamnăm folosirea Educației în scop electoral, intern sau extern, precum și ingerințele de orice fel

Președintele Consiliului Rectorilor critică dur recentele afirmații făcute de comisarul european pe Educație Tibor Navracsics. “Condamnăm cu fermitate folosirea Educației în scop electoral, intern sau extern, precum și ingerințele de…
Vezi articolul

Bursele profesionale pentru 132 de elevi de la Liceul Tehnologic din Motru, de acum 4 ani școlari, sunt încă neplătite. Inspectoratul școlar Gorj anunță că a dat de mai multe ori bani școlii, dar directorii refuză să-i acorde pentru că elevii nu ar fi depus cereri în termen

Elevii de la Liceul Tehnologic din Motru, județul Gorj, nu au primit bursele profesionale din anul școlar 2020-2021 nici până în prezent, unii dintre ei deja fiind absolvenți ai liceului.…
Vezi articolul