Profesorii care vor corecta lucrările absolvenților de clasa a VIII-a de la Evaluarea Națională ar trebui să fie „corecți, dar și umani”, afirmă profesorul Cătălin Osiceanu, într-un apel pe pagina sa de Facebook. El consideră că profesorii sunt chemați să evalueze „nu doar cunoștințele unor copii, ci și speranțele lor”.
- Cătălin Osiceanu este profesor de Matematică la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod“ din București.
Redăm mesajul integral postat de profesorul Cătălin Osiceanu:
„Apel către colegii profesori care vor corecta lucrările de la Evaluarea Națională
Dragi colegi,
Începând de mâine, suntem chemați să evaluăm nu doar cunoștințele unor copii, ci și speranțele lor. Vă rog, corectați cu responsabilitate și cu suflet. Nu transformați rigurozitatea în rigiditate. Nu distrugeți destine pentru o virgulă lipsă, o formulare prea personală sau, mai grav, pentru că nu corespunde unui șablon regăsit în culegeri.
Știm cu toții că metodologia acestor examene are hibe. Unele prevederi par scoase din arhivele vechi, chiar de dinainte de ’89. De pildă, obsesia pentru „semnul de pe lucrare” – un concept care, în realitate, a devenit o cutumă. Adevăratul „semn” ar fi un nume scris pe lucrare, nu o acoladă, o aliniere sau un pix colorat folosit pe figură la geometrie, care ar trăda o presupusă intenție.
Fiți corecți, dar și umani. În fața voastră sunt lucrări, dar în spatele fiecăreia – un copil.
Semnează
Profa de română și
Profu’ de mate”.
- Astăzi, 23 iunie, a avut loc proba scrisă la limba și literatura română de la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a. La ora 9, candidații au primit subiectele, iar la ora 11, proba s-a încheiat.
- Subiecte Evaluare Națională 2025 – Limba și literatura română: Texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Emil Racoviță – „Spre Polul Sud”. La subiectul al II-lea, elevii au avut de făcut o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie
Informații de context
Potrivit procedurii oficiale de la Evaluarea Națională, fiecare profesor evaluator primește, de regulă, 80 de lucrări pentru evaluare. Numărul lucrărilor distribuite unui profesor evaluator poate fi mai mare, în situația în care se impune redistribuirea unor lucrări, din cauza diferențelor de notare dintre profesorii evaluatori, respectiv indisponibilității unor profesori evaluatori.
Lucrările se evaluează și se notează, respectându-se baremele de evaluare și notare.
„La proba de matematică, în situația în care evaluatorul constată o selectare incertă a răspunsului unui elev (de ex. în cazul itemilor cu variante multiple de răspuns tip a), b), c), d) – sunt bifate majoritatea/ toate variantele și este bifat accentuat răspunsul considerat corect de elev), evaluatorul va considera varianta corect de răspuns, litera itemului completată în rubrica/ celula dedicat punctajului atribuit, aflat în zona cu cele patru variante.
Profesorii evaluatori înregistrează electronic, individual, rezultatul evaluării in borderourile-tip de evaluare și notare generate de platforma destinată evaluării digitalizate.
Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025:
10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise (cererile se depun doar între 14:00 și 17:00) și depunerea contestațiilor
- 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Foto: © Robert Brown | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.