Uneori profesorii sunt puși în situația de a prelua în clasa a V-a elevi care nu știu să scrie și să citească, fapt care reflectă „hibele sistemului de educație”, a afirmat recent profesorul Cătălin Zaman, în emisiunea Educația la putere, de la TVR. În aceste situații este nevoie ca profesorul să lucreze separat cu elevii respectivi: „izolăm cumva cazurile acestea și ne ocupăm”, a subliniat el.
- Cătălin Zaman este profesor și director la Şcoala Gimnazială „Învățător Nicolae Ispas” din Clondiru, județul Buzău și profesor cu distincția Merito din anul 2021.
- Elevii de clasa a VIII-a se pot pregăti online gratuit la Limba și literatura română pentru Evaluarea Națională (EN VIII) 2025 cu profesorul Cătălin Zaman. Acesta a anunțat pe Facebook că după data de 24 mai va organiza întâlniri pe modelul celor de anul trecut, când a avut un demers similar.
Profesorii se văd nevoiți să recupereze ceea ce ar fi trebuit format încă din ciclul primar, afirmă profesorul, deoarece le este imposibil să respecte programa cu elevii care nu au competențe de bază încă dezvoltate:
„Să știți că eu am întâlnit elevi care nu înțeleg un enunț, venind din mediul rural. Avem copii pe care efectiv îi preluăm în clasa a V-a fără să știe să scrie, să citească. Și întrebarea firească e: de ce au ajuns acolo? Ne împing cumva hibele acestui sistem să-i aducem până în punctul acela în care îi oferim profesorului, fără ca acesta să aibă cumva bazele a ceea ce urmează să construiască. Și atunci ce putem face? Atunci izolăm cumva cazurile acestea și ne ocupăm.
Am putea preda substantivul unui copil care nu știe să scrie și să citească? Sau am putea să îi cerem să extragă idei principale dintr-un text? Evident că nu, pentru că ne luptăm cu morile de vânt acolo. Și atunci trebuie să acoperim lucrurile acestea, pentru ca mai apoi să putem construi”, a afirmat profesorul Cătălin Zaman.
Informații de context
Ministrul Educației a spus, pe 9 ianuarie, că învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă, ci de „profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.
Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.
7 comments
Veniți în București să vedeți ce se întâmplă în școli și licee.
Profesori care trag chiulul la greu, profesori care vin la ore și nu fac nimic, absolut nimic, profesori care pur și simplu sunt plătiți pentru NIMIC.
Faceți controale, verificați caietele copiilor, verificați dacă profesorii dau teme copiilor,etc.
E praf învățământul, PRAF!
În clasa a IX-a, mai ales în școlile profesionale, dezastrul este total. Rar găsești câte unul care a luat 4 la Capacitate, în rest 2 și 3. Nu știu tabla înmulțirii, nu au ținut în mâna niciodată un compas, sunt majoritatea obraznici și agresivi. Garantez că și dacă ai aduce profesori din elita elitelor nu ar face mare lucru cu ei.
Daca 60 % dintre elevi au nivelul de pregatire sub nota 5 , inseamna ca trebuie sa ne dea mult de gandit..acesti elevi sunt si din mediul urban si cel rural….Totul pleaca de sus…daca in 35 ani..s-au perindat 32 ministri numiti politic , intr-un domeniu strategic , fiecare considerand ca el e cel mai competent , daca nu a existat un plan de masuri macar pe 5 ani , daca controalele se fac cum se fac..doar hartiile…daca permitem sa se dezvolte o industrie a caietelor speciale , a meditatiilor pe bani….daca unele cadre did mrrg la scoala , doar sa semneze condica , daca scolile un au un program cu meditatii org in scoala..gratis ..vedem rezultatele…sunt pesonalitati , care au plecat din mediul rural…clar e sistemul putred…nimic nu s-a schimbat , in bine , in cei 35 ani..
E adevărat sunt și astfel de copii. Dar eu cred ca asta mai depinde și de cât de competent e și cadrul didactic. Știți prea bine, și modul de predare contează. Cum poți preda unui copil dacă nota unui cadru didactic e sub 7? Ce pretenții aveți la acei copii?
sa zici mersi că mai sunt cadre didactice, chiar daca au luat sub 7! in curând, se vor desființa scoli fiindcă nu vor mai fi profesori
E de înțeles când nu ți se permite să lași repetenți la clasele pregătitoare și I. Un elev care nu a învățat să citească la timpul potrivit, trece ca rața prin apă prin celelalte clase.
Pana sa scoti ideile principale din text e un drum de parcurs. Un copil poate asculta un text daca nu-l poate citi. Poate desena ce a inteles daca nu poate scrie.
Daca ati colabora cu profesorii de sprijin si daca acestia ar putea face team teaching ar fi mai usor.
David a rezolvat problema insa. A mutat toti itinerantii la cmbrae – cjrae cand ar putea fi angajati ai scolii. Bravo David, esti cel mai tare!