Profesorul Cătălin Zaman: Venind din mediul rural, avem copii pe care îi preluăm în clasa a V-a fără să știe să scrie, să citească. Cum să le cerem să extragă idei principale dintr-un text? / Trebuie să acoperim lipsurile, pentru ca mai apoi să putem construi

Foto: Cătălin Zaman /- captură tvrplus.ro

Uneori profesorii sunt puși în situația de a prelua în clasa a V-a elevi care nu știu să scrie și să citească, fapt care reflectă „hibele sistemului de educație”, a afirmat recent profesorul Cătălin Zaman, în emisiunea Educația la putere, de la TVR. În aceste situații este nevoie ca profesorul să lucreze separat cu elevii respectivi: „izolăm cumva cazurile acestea și ne ocupăm”, a subliniat el.

Profesorii se văd nevoiți să recupereze ceea ce ar fi trebuit format încă din ciclul primar, afirmă profesorul, deoarece le este imposibil să respecte programa cu elevii care nu au competențe de bază încă dezvoltate:

„Să știți că eu am întâlnit elevi care nu înțeleg un enunț, venind din mediul rural. Avem copii pe care efectiv îi preluăm în clasa a V-a fără să știe să scrie, să citească. Și întrebarea firească e: de ce au ajuns acolo? Ne împing cumva hibele acestui sistem să-i aducem până în punctul acela în care îi oferim profesorului, fără ca acesta să aibă cumva bazele a ceea ce urmează să construiască. Și atunci ce putem face? Atunci izolăm cumva cazurile acestea și ne ocupăm.

Am putea preda substantivul unui copil care nu știe să scrie și să citească? Sau am putea să îi cerem să extragă idei principale dintr-un text? Evident că nu, pentru că ne luptăm cu morile de vânt acolo. Și atunci trebuie să acoperim lucrurile acestea, pentru ca mai apoi să putem construi”, a afirmat profesorul Cătălin Zaman.

Informații de context

Ministrul Educației a spus, pe 9 ianuarie, că învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă, ci de „profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.

Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.

Exit mobile version