Profesorul Dumitru Sandu, despre propunerile de schimbare a regulilor pentru Consiliul de atestare a diplomelor: Sub ideea că „îmbunătățesc procedura” se trece, de fapt, la presiuni asupra CNATDCU

[jp_post_view]
Dumitru Sandu / Foto: stirileprotv.ro
Analizarea unei teze de doctorat în integrum, așa cum a fost propusă de ministrul Sorin Cîmpeanu pentru modificarea legislației CNATDCU, nu este o soluție aplicabilă în practică, afirmă, într-un interviu acordat Pressone.ro, profesorul Dumitru Sandu, cu experiență de un deceniu în analiza plagiatelor. Interviul a fost realizat săptămâna trecută, între momentul în care un grup de organizații și reprezentanți ai mediului academic s-au opus, printr-o scrisoare deschisă, modificărilor inițiate de ministru și ziua de vineri, când președintele Klaus Iohannis a reacționat față de acest apel.

Dumitru Sandu spune, între altele, în interviu:

  • “Ministerul Educației cred că trebuie să răspundă pentru această eroare fundamentală pe care a făcut-o. Sub ideea că „îmbunătățesc procedura” se trece, de fapt, la presiuni asupra CNATDCU în materie de regulamente.”
  • “Se poate face plagiat de idei, doar de idei, care pot fi concentrate într-o pagină sau poate două. Ideea că ești obligat să faci o analiză integrală (n.m. – pentru a depista un plagiat) nu se susține.”
  • Obligația de a face o analiză in integrum a tuturor tezelor de doctorat reclamate pentru plagiat “Ar fi o birocratizare inutilă, cu creșterea duratei de evaluare, fără a realiza, simultan, o mai bună diagnosticare a relelor conduite, malpraxisului în domeniu. Cerința ignoră principiul acreditat deja care susține ca bunele practici nu compensează malpraxisul în integritatea academică, la nivelul aceluiași text”.
  • Același tip de analiză in integrum nu folosește “nimănui, nici măcar celor care au lucrări cu probleme de plagiat discutate de o comisie de specialitate, pentru că, pe termen mediu sau lung, important e adevărul. E ca la medic, dacă diagnosticul e pus greșit, suferă mai ales bolnavul”.

Potrivit profilului publicat de Pressone.ro, sociologul Dumitru Sandu este profesor emerit al Facultății de Sociologie și Asistență Socială din cadrul Universității din București. A fost președintele Comisiei de Sociologie a CNATDCU între 2000 și 2009, a fost vicepreședinte al Comisiei de Etică a Universității din București în perioada 2012 – 2016 și este membru al Consiliului Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (CNECSDTI) începând cu 2016. 

În 2009 a inițiat un Apel pentru integritate și performanță în atestarea universitară, adresat ministrului Educației de la acel moment, Ecaterina Andronescu. Una dintre solicitările transmise atunci a fost „stoparea plagiatului favorizat instituțional, prin revenirea la comisiile din Minister a unor dosare care provin de la candidați care nu şi-au rezolvat problemele legate de acuzații de plagiat”. 

Citește interviul integral pe Pressone.ro

Citește și:
Scrisoare deschisă către Iohannis, din partea mediului academic, împotriva schimbărilor în legislația de analiză a plagiatelor: Modificările propuse de Cîmpeanu reprezintă o formă mascată de amnistiere individuală a plagiatorilor și încurajează frauda academică
Iohannis, după apelul mai multor organizații și academicieni să ia poziție împotriva modificărilor în legislația CNATDCU: Solicit inițiatorilor proiectului să țină cont de îngrijorările și riscurile sesizate / “Toleranță zero” față de abaterile academice și plagiat


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O grădiniță din sectorul 4 al Capitalei și o școală specială din Pașcani au fost premiate de Comisia Europeană pentru predare inovatoare. Proiectele câștigătoare includ activități în aer liber la grădiniță și terapie prin artă pentru elevii cu autism

Grădiniţa „Ciupercuţa” din Sectorul 4 al Capitalei şi Școala Gimnazială Specială din Paşcani, județul Iași, au fost premiate de Comisia Europeană pentru predare inovatoare, în cadrul European Innovative Teaching Award,…
Vezi articolul

Rafila: S-a folosit acest pretext, că deschiderea școlilor duce la creșterea numărului de cazuri / Studiile arată că nu influențează semnificativ evoluția epidemiei / Sănătatea mintală a copiilor nu a fost pusă niciodată în balanță

Deputatul PSD Alexandru Rafila, reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății (OMS), spune că afirmațiile de tipul „deschiderea școlilor duce la creșterea numărului de cazuri de COVID-19” nu sunt altceva…
Vezi articolul

Propunerea de 2,1% din PIB pentru Educație, în proiectul de buget pe 2023 nu are nicio legătură cu prioritățile programului România Educată, spune Alianța organizațiilor studențești, care amenință cu proteste „față de nepăsarea clasei politice”

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) anunță că, dacă proiectul de Lege a Bugetului de Stat pe 2023 va fi trimis în Parlament în varianta ce prevede o…
Vezi articolul