Profesorul Flavian Georgescu: Scopul temei nu este să îndopăm copiii cu zeci de exerciții doar ca să bifăm că au ceva de lucrat acasă. Trebuie să ținem cont de cantitatea temelor pe care le dăm elevilor noștri

[jp_post_view]
Foto: © Martiapunts | Dreamstime.com
Profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat că „este esențial ca elevii să primească teme”, dar scopul temei nu este „să îndopăm copiii cu zeci de exerciții doar ca să bifăm că au ceva de lucrat acasă”. Declarațiile au fost făcute în emisiunea „Sfatul Profesorului” de la Național FM, în colaborare cu educatieprivată.ro.
  • Flavian Georgescu este coordonator al lotutului de olimpici de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, fost olimpic la rândul său.

Acesta a explicat că este greu ca elevul să sedimenteze informațiile obținute chiar în clasă și care este rolul temelor pentru acasă:

„Elevul primește la școală informații, i se predau lecții, deprinde tehnici și deprinde instrumente de abordare a unor probleme de matematică, de fizică. Dar să nu uităm că tot acest proces de predare și aprofundare se desfășoară în clase cu mulți elevi, fiecare dintre aceștia având un ritm. De aceea este foarte greu, de multe ori imposibil, ca elevul să-și sedimenteze informațiile obținute chiar în clasă. (…) Cum înțelege fenomenul din spatele acestor lucruri învățate? Acest proces se desfășoară acasă. Cum? Prin efectuarea temelor?”, a spus cadrul didactic.

Flavian Georgescu a spus că profesorii trebuie să țină cont de cantitatea temele, pentru că elevii au și alte nevoi esențiale. Pe de altă parte, și elevul trebuie să știe că nimeni nu dorește să-i chinuie cu temele:

De aceea este esențial ca elevii să primească teme. Ei trebuie să știe că acesta este motivul pentru care au de lucrat acasă și nu că cineva dorește să-i chinuie. Însă apar și situații care depășesc granițele la polul opus. Noi, dascălii, trebuie să ținem cont de cantitatea temelor pe care le dăm elevilor noștri. Trebuie să conștientizăm că, pe lângă a învăța, copiii mai au multe alte nevoi esențiale. Au nevoia de a se juca. Da, un copil are nevoia de a se juca. Este o nevoie primordială, o nevoie esențială pentru o dezvoltare sănătoasă. Are nevoie de timp liber, de relaxare, de somn, de a face o activitate extrașcolară, de a se juca fotbal cu colegii, de a socializa. Ei bine, când să facă toate aceste lucruri, dacă până la ora de culcare este prins în activitatea lui de a-și face teme?”

Potrivit profesorului, scopul temei nu este „să îndopăm copiii cu zeci de exerciții doar ca să bifăm că au ceva de lucrat acasă”:

De aceea, elevul trebuie să primească o temă atât cât să se asigure profesorul că e suficientă pentru a-și sedimenta cunoștințele învățate la școală. Scopul temei trebuie să se rezume strict la acest aspect, nu să îndopăm copiii cu zeci de exerciții doar ca să bifăm că au ceva de lucrat acasă, să le ocupăm tot timpul liber, ba mai mult, să ne ambiționăm să le arătăm cât de grea este materia pe care noi o predăm. Și uite cum elevii noștri nu fac față acesteia.”

Informații de context

La prezentarea raportului săptămânal, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a răspuns unei întrebări referitoare la situațiile în care elevii primesc prea multe teme. „Dacă sunt astfel de probleme o să vă rog să sesizați celor care vă spun, care coordonează aceste lucruri, dirigintelui, directorului de școală”, a spus el.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Foto: © Martiapunts | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David, către părinții îngrijorați că elevii primesc prea multe teme: Dacă sunt astfel de probleme sesizați dirigintele, directorul. Dacă nu primiți răspuns, mergeți în zona inspectoratului școlar până să ajungeți la minister – VIDEO
Profesoara Adriana Iancu: Temele nu trebuie privite numai din perspectiva învățării imediate. Ele sunt un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției
Sociologul Claudia Petrescu: Modelele oferite de părinți, implicarea în viața școlară, ajutorul la teme influențează succesul școlar al copilului
Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme
Care este efectul temelor pentru acasă asupra performanțelor elevilor? Rezultatele unui studiu experimental implementat la clasa a III-a, explicate de cercetătorul Dacian Dolean: Am obținut efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor, la rotunjirea numerelor naturale și aflarea termenului necunoscut
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Studiu: Ce se întâmplă când sprijinim părinții să își ajute copiii cu temele pentru acasă? – cercetătorul Dacian Dolean
Studiu: Cât de eficiente sunt temele pentru acasă în învățământul primar – cercetătorul Dacian Dolean
Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor și utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare, printre aspectele vizate
Temele pentru acasă să nu aibă un volum mare, se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Brașov pentru învățători
4 februarie 2023 – La ce folosesc temele pentru acasă? Oana Moraru: Există foarte mulți copii care aparent pricep în clasă, dar când sunt puși în situația de a rezolva singuri, nu mai au abilitatea de a se descurca pe cont propriu. Recomand părinților, în special în clasele I și a II-a, să-și dedice timp temelor
10 decembrie 2022 – Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”
14 mai 2022 –Temele pentru acasă au avantaje pentru copiii de școală primară, dar nu-i ajută aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, pe cei care nu primesc ajutor – analiza unui cercetător britanic
27 aprilie 2022 – Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă, spune profesorul de Limba română, Florentin Gheorghe / Nu insist pe teorie, de exemplu, niciodată nu mi s-a părut interesant să-mi spui definiții
1 august 2020 – Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale – experimentul unei școli din Dubai
15 octombrie 2019 – Temele pentru acasă – Cât de mult este prea mult? Primul studiu experimental implementat în România validează regula “10 minute pe nivel școlar”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Propunerile Cotroceniului pentru Planul Național de Redresare și Reziliență: Secțiune sectorială cu titlul România Educată, rețea pilot de 200 de școli verzi, construirea a 200 de creșe, programul „primul student din familie” și digitalizarea sistemului

Alocarea celui mai mic buget pentru Ministerul Educației, prin raportare la PIB, din ultimii 30 de ani, va fi „compensată” prin fondurile alocate pentru proiecte din cadrul Planului Național de…
Vezi articolul

Părinții elevilor de la un liceu din Suceava, puși să plătească 60 de lei de copil pentru ca școala să cumpere un catalog electronic de la o firmă, lucru interzis prin ordin de ministru / Directoarea spune că nu sunt obligați și că școala are bani să cumpere catalogul prin Asociația de părinți / Secretarul de stat Sorin Ion: Este interzis. Exact asta nu am vrut să se întâmple, să se ceară bani de la copii / Nu poate lua o asociație de părinți această hotărâre

Mai mulți părinți ai căror copii învață la Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” din Suceava ne-au semnalat faptul că profesorii diriginți le-au cerut, la îndemnul conducerii școlii, suma de 60 de…
Vezi articolul

Planuri-cadru 2025. Profesorul Bogdan Petre: Ne doare că Geografia a rămas pe dinafară din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, în momentul în care ni se spune de la Ministerul Educației că liceul trebuie să formeze abilități pentru viață

Excluderea Geografiei din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a în proiectele noilor planuri-cadru este în contradicție cu mesajele de la Ministerul Educației, potrivit cărora liceul ar trebui…
Vezi articolul

Profesoara Liliana Panaite despre cum poate fi predată în mod interactiv disciplina Educație pentru cetățenie democratică: Elevii vor avea de făcut, până la sfârșitul anului, un dicționar numit Dicționar pentru Democrație

Elevii pot învăța la disciplina Educație pentru cetățenie democratică prin exerciții de gândire și sarcini de lucru, a explicat Liliana Panaite, profesoară de Istorie și Educație socială de la Școala…
Vezi articolul