Profesorul Ovidiu Șontea: Am o vechime de aproape 31 de ani, am predat la Sava, Mihai Viteazul, Vianu acum și n-am nici măcar un singur elev care să fie profesor de matematică în România / Un profesor debutant trebuie să aibă cam 1.000 euro, care să-i rămână

[jp_post_view]
Foto: © Tatiana Belova | Dreamstime.com
„Am o vechime de aproape 31 de ani, am predat la liceele Sava, Mihai Viteazul și Vianu acum și n-am nici măcar un singur elev care să fie profesor de matematică în România”, a declarat Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

„Nimeni nu-și dorește asta dintre elevii mei. Gândiți-vă că există acum profesori care au terminat licee cu medii foarte mici, care sunt profesori ai copiilor care sunt olimpici și nu se potrivește, nu rimează de niciun de niciun fel”, a adăugat acesta.

„O soluție este să nu fii mai jos decât ești acum prin mărirea salariilor și nu mărirea orelor din norma didactică de predare, pentru că nu ai făcut nimic. Adică vrei să atragi oamenii isteți și care termină cu medii mari, cum îi atragi?

Pe mine nu trebuie să mă mai convingă nimeni să rămân, că asta e plăcerea mea de a rămâne profesor, dar un profesor debutant trebuie să aibă cam 1.000 euro, care să-i rămână”, a susținut Ovidiu Șontea. 

Diana Dumitrascu: Cum credeți dumneavoastră că pot fi aduși în sistem profesori foarte buni și convinși să rămână, că mai intră unii, dar pleacă foarte repede?

Ovidiu Șontea: Eu ce vă pot spune este că am o vechime de aproape 31 de ani, am predat la liceele Sava, Mihai Viteazul și Vianu acum și n-am nici măcar un singur elev care să fie profesor de matematică în România. Am foarte mulți afară pentru că ei au terminat universități de renume din Anglia, din state sunt cercetători sau profesori universitari, în România nu am nici măcar unul. 

Prin urmare, în primul rând, trebuie să îi ghidăm spre universități, în ideea de a rămâne după terminarea universității ca profesor în liceu. Cei mai buni se duc la universitățile cunoscute de la noi, la Universitatea din București, dar după terminarea universității încearcă să rămână în sistemul universitar sau să plece afară să facă un doctorat și să predea undeva în străinătate la universitățile de top. 

Nimeni nu-și dorește asta dintre elevii mei. Gândiți-vă că există acum profesori care au terminat licee cu medii foarte mici, care sunt profesori ai copiilor care sunt olimpici și nu se potrivește, nu rimează de niciun de niciun fel. Este foarte greu să schimbi ceva. Probabil că aceasta este de fapt în toată lumea, nu numai la noi, dacă vă uitați pe rezultatele PISA, e o cădere peste tot în lume. Prin urmare, este foarte greu să-i aduci. O soluție este să nu fii mai jos decât ești acum prin mărirea salariilor și nu mărirea orelor din norma didactică de predare, pentru că nu ai făcut nimic. Adică vrei să atragi oamenii isteți și care termină cu medii mari, cum îi atragi?

Pe mine nu trebuie să mă mai convingă nimeni să rămân, că asta e plăcerea mea de a rămâne profesor, dar un profesor debutant trebuie să aibă cam 1.000 euro, care să-i rămână. 

Despre lipsa de profesori

Anul trecut, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a dus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Foto: © Tatiana Belova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


17 comments
  1. eu inca sunt clasa a 11a si m am gandit sa ma fac profesoara de matematica, deoarece as vrea sa ajut copii care au frica aceasta de materie. Sunt foarte multi copii care nici ecuatii elementare nu stiu, si as vrea sa ii invat! Insa inca nu m am gandit bine daca sa raman in Romania sau sa ma duc in strainatate, ma mai voi gandi…

  2. Se vorbește mult despre bani si deloc despre performanța profesorului.
    Perfect de acord cu salarii foarte bune ,perfect de acord si cu orele de pregătire peste orarul scolar ( nu toti au capacitatea de a studia sau de a pricepe in același ritm) ,dar transparent ,plătind taxe plus criteriu de performanță.
    Nu văd de ce unii se plâng de dificultatea subiectelor la titularizari ,este normal un examen pe post.
    Un absolvent bun,nu-i va fi frică de concurs,iar schimbarea si reformarea sistemului de învățământ trebuie sa înceapă de la grădiniță.
    Este necesar sa învățăm de drag, informații pe măsură vârstei si suficient cât copilul /elevul/ studentul sa aibă viață după școală.
    Este necesar ca orice elev ,dupa școală sa meargă acasă cu lecția aproape învățată, nu sa transforme părintele in al doilea profesor.
    Orice profesor trebuie plătit bine si pe măsură formării si performanței sale.

  3. Singura problema atunci când crești salariile pentru debutanți și nu e deloc de neglijat este legata de nepotism și corupție care apar oriunde este vorba de bani mai mulți. E simplu. Uitați va la calitatea oamenilor care votează legi și care de la an la an a fost mai scăzută pana la momentul de față când avem literalmente analfabeți care votează legi. Cred ca nu debutul ar trebui sa fie super monetizat ci mai degrabă libertatea de dezvoltare și rezultatele ar trebui foarte bine răsplătit și atunci am avea un învățământ performant făcut de oameni care au această chemare și care sa fie și mulțumiți financiar.

  4. Vrei să fii eficient? Investești în educație. Ce faci tu acum, tăi. Vrei o economie ridicată privește spre modelul polonez. Inspira-te dacă nu vă duce capul.

  5. Pai mergeti in austria si germania daca e asa bine si aua sa salarii mari.

    In rest numai minciuni, la inscrieri dosare de suplinire si titularizare sunt cozi imense. Vreo 10000 de candidati numai anul asta

    1. Nu la matematică sau științe. Sunt mii de candidați la posturi de educatori, învățători, limbi străine. Și cam atât.

      Oamenii care au absolvit facultăți de științe sau matematică/informatică nu vin în învățământ decât dacă deja au făcut-o cu mulți ani în urmă și nu mai pot întoarce-n loc din cauza vârstei, cei tineri fug ca cineva de tămâie.

      Eu am devenit profesor de fizică datorită profesorului meu de fizică din liceu, acum 30 de ani. Dacă mă nășteam ceva mai târziu… nu mai alegeam învățământul. Nu vă puteți închipui care e diferența de generații între acum 20 de ani și azi, sau chiar între acum 10 ani și azi. Dezastrul are praguri – se vede începutul cu Marga și creditele lui universitare în loc de repetenție dacă dădeai greș și trecerea la sistemul Bologna, aprobarea fabricilor de diplome particulare gen USH, etc, cu pragul din 2008 cu tăierea salariilor de mizerie la niveluri și mai mici, cu desființarea școlilor de arte și meserii de către Andronescu, cu Funeriu cu prostia de lege care introduce ”clasa zero”, un mare fâs la care cei de-acum nu vor să renunțe că nu știu ce să pună în loc, cu manuale unice și apoi din nou manuale cum vor cei care împart banii, pline de toate prostiile dar frumos colorate și cu ”suport digital” (CD-uri, în lumea în care calculatoarele nu mai au CD-ROM), cu marea discuție despre planurile cadru care taie tot ce a absolut necesar unui om care vrea să trăiască în secolul XXI și pune-n loc ce nu era necesar nici în Evul Mediu (religie, arte la liceul tehnologic, sport cu nemiluita pentru ca elevii să se poată scuti medical pentru cât mai multe ore, opționale care NU pot fi făcute – ORIGAMI?! Îngrijirea animalelor?! Ore de Istoria Evreilor și Istoria Comunismului, separat, nu în cadrul istoriei propriu-zise… La ce le servesc astea?!) făcută de Deca-Iohannis-David…

      Sfatul meu pentru oamenii întregi la cap care se gândesc serios să intre în învățământ – mergeți unde vedeți cu ochii, mai bine manager la supermarket deținut de o firmă internațională (unde nici n-ai nevoie de atâtea studii și formări continue) decât profesor în sistemul dădăcit de politrucii ăștia. Și când se aprobă – sfat DOAR pentru oamenii care știu ce înseamnă efortul intelectual și valoarea educației – homeschooling pentru copiii voștri.

  6. Matematica este suportata /asimilata in unele colegii,clar de talia celor precizate de dl profesor …totusi este un chin in preuniversitar,ex un colegiu tehnic…
    Adevarul :este o aventura pentru un profesor rodat experienta ,pentru un novice devine rapid o trauma…
    Rectific:este valabil la toate materiile ,contactul real cu atmosfera de predare intr-un colegiu modest…
    Nu vreau sa transmit negativ senzatia unui nou sau viitor profesor,dar: gandeste-te bine daca ai psihicul pregatit pentru contactul direct cu noua generatie de tik-tokeri/permanent atenti la propriul confort/aversiune la sarcini..
    ministrul stie ce se intampla,este scolit in lucrul cu studentii,invatamantul preuniversitar de masa este durerea ..
    Cred eu.

  7. Off, același lucru ma intreb si eu. Predau in urban, liceu de elita, iar in ultimii 25 de ani, niciun elev DE AL MEU NU S-A FACUT PROFESOR. Este revoltator ce generatii prost pregatite intra in invatamant. Probabil vin din învățământul rural preuniversitar. Nu au nicio etica, nu au valori morale, nimic. Delăsare cat cuprinde. Daca le faci observație, te considera dusman, generatie fulg de nea.

  8. Am înțeles ca nu mai sunt profesori de matematică, fizica. Oare de religie sunt? Cred că sunt din ce in ce mai mulți. Profesorii ar trebui plătiți diferențiat, in funcție de mai multe criterii dar, primul dintre ele ar trebui să fie materia predată. Cine vrea religie să meargă la biserica, la moschee, la sinagogă, etc pentru că de aceea îi platim pe popi. La școală copii trebuie să isi dezvolte gandirea critică, să învețe să gândească logic, sa își pună întrebări nu să „creadă și să nu cerceteze”, pentru că vine unul ca Georgica si Simionica și îi prostește să il voteze.

  9. Am 37 de ani vechime în învățământ și predau fizică. Nici un elev cu rezultate bune la această disciplină nu a optat pentru continuarea studiilor universitare la Facultatea de fizică. Toți s-au orientat spre Politehnica sau Medicină. Așa că tinerii de astăzi sunt dispuși sa muncească dar nu gratis sau pe salariu dat celui care lucrează în învățământ (mai ales preuniversitar). Urez succes celor care cred că tânără generație performanta e dispusă să muncească pentru te miri ce!

  10. La matematică?Cel puțin 2000 euro în mână. De început!Și la romana la fel!Este materie de bac și este foarte multa muncă. Nu vine nimeni cu matematică sa predea la școală pe zero lei.Ce a mai rămas, a rămas de acum ceva ani dar nu va mai veni chiar nimeni.Nici eu nu as veni:multă muncă, stress cât cuprinde,multa lipsa de obraz din partea „clientului”,abuzuri cât cuprinde în sistem.Nu.In mod sigur nu va mai veni nimeni.

  11. titularizarea este doar in Romania, in alte parti , de ex in Germania, Austria, nu exista. sint 23 de ore , predare 2 materii, si au un salariu de 3500 – 3800 de Euro netto. doar in landul Hessen a inceput sa se predea o materie. sint profesori romani care predau atit la facultate cat si la scoala. daca societatea isi bate joc de profesori,. ii discrediteaza.. ceea ce s a vazut in timpul grevei. .. ce bagi aia scoti. oameni buni pleaca, si ramini cei care au bacul.. sa predea..

    1. Dierenta este ca aici nu suntem in Germania! Directorii isi vor angaja relatiile sau se vor face presiuni asupra lor. Va fi cu mult mai rau.
      Nu zic ca inspectoratele sunt perfecte, sunt lucruri de spus, dar cei mai buni (nici macar cei buni) nu vor ajunge in invatamant.

  12. La cei mai isteți nu sunt sanse , nu vei putea niciodată ceea ce ofera marile companii si aici nu e vorba doar de salarizare !
    Solutia după parerea mea ramane investitia serioasa in ceea ce inseamna dotari de cabinete, laboratoare si atelire, asta pe parte tehnica in partea de teoretic in afara de imbunatatirea conditiilor de munca nu prea ai ce face !

    1. Cât au salariul la norma aceea? Despre ce vorbim? Noi, după 30 de ani de muncă la catedra, studii superioare și toate gradele luate cu 10 , abia ajungem la 1000 sicrva de euro…

  13. Salariul in Educatie nu trebuie sa scada cu un singur leu, pentru ca nu am primit ce am negociat acum un an. Preturi, taxe si facturi au crescut toate in ultimul an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Surse: Cetățenii altor state vor putea ocupa posturi de profesori în învățământul preuniversitar românesc / Pentru recunoașterea actelor de studii și competențelor necesare, solicitanții trebuie să aibă un nivel de certificare asemănător celui din România și să obțină cel puțin nivelul C1 în limba română

Cetățenii altor state vor putea ocupa posturi de cadre didactice în învățământul preuniversitar din România, potrivit proiectului de Metodologie privind recunoașterea actelor de studii și competențelor care permit practicarea acestei…
Vezi articolul

Planuri-cadru bazate pe învățare, nu pe discipline, inspirate de Teoria Relativității, propuse de 300 de profesori: De ce obligăm elevul să vină la școală? Pentru disciplina fizică sau geografie, matematică sau istorie? Categoric, nu

„Proiectul de planuri cadru, în esență, nu a schimbat filosofia procesului de învățare. Totul rămâne centrat pe disciplina de învățământ. Elevul nu apare în ecuație, decât prin falsa oportunitate de…
Vezi articolul

În sistemul educațional nu contează vârsta, spune ministrul Daniel David despre profesorii care pot cere să rămână titulari în școală până la 70 de ani: Pentru mine, vârstă nu este un criteriu care contează pentru calitate

Într-un interviu recent acordat pentru Știrile ProTV, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că „vârstă nu este un criteriu care contează pentru calitate”, întrebat fiind dacă ar alege…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația Orange

Teste de Evaluare Națională, în Digitaliada, platforma gratuită pentru profesori, elevi și școli: corectare automată, exerciții personalizate, redirecționarea elevului spre lecțiile pe care nu le mai știe / Pot crea teste personalizate cu zeci de itemi în doar câteva secunde, spune profesoara de Limba și literatura română Valentina David

Profesorii și elevii pot folosi platforma Digitaliada în pregătirea pentru Evaluarea Națională cu teste personalizate, inclusiv generate cu chatbot-ul AI, în funcție de lecția parcursă. Elevii primesc indicii pentru a…
Vezi articolul