„Am o vechime de aproape 31 de ani, am predat la liceele Sava, Mihai Viteazul și Vianu acum și n-am nici măcar un singur elev care să fie profesor de matematică în România”, a declarat Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
„Nimeni nu-și dorește asta dintre elevii mei. Gândiți-vă că există acum profesori care au terminat licee cu medii foarte mici, care sunt profesori ai copiilor care sunt olimpici și nu se potrivește, nu rimează de niciun de niciun fel”, a adăugat acesta.
„O soluție este să nu fii mai jos decât ești acum prin mărirea salariilor și nu mărirea orelor din norma didactică de predare, pentru că nu ai făcut nimic. Adică vrei să atragi oamenii isteți și care termină cu medii mari, cum îi atragi?
Pe mine nu trebuie să mă mai convingă nimeni să rămân, că asta e plăcerea mea de a rămâne profesor, dar un profesor debutant trebuie să aibă cam 1.000 euro, care să-i rămână”, a susținut Ovidiu Șontea.
Diana Dumitrascu: Cum credeți dumneavoastră că pot fi aduși în sistem profesori foarte buni și convinși să rămână, că mai intră unii, dar pleacă foarte repede?
Ovidiu Șontea: Eu ce vă pot spune este că am o vechime de aproape 31 de ani, am predat la liceele Sava, Mihai Viteazul și Vianu acum și n-am nici măcar un singur elev care să fie profesor de matematică în România. Am foarte mulți afară pentru că ei au terminat universități de renume din Anglia, din state sunt cercetători sau profesori universitari, în România nu am nici măcar unul.
Prin urmare, în primul rând, trebuie să îi ghidăm spre universități, în ideea de a rămâne după terminarea universității ca profesor în liceu. Cei mai buni se duc la universitățile cunoscute de la noi, la Universitatea din București, dar după terminarea universității încearcă să rămână în sistemul universitar sau să plece afară să facă un doctorat și să predea undeva în străinătate la universitățile de top.
Nimeni nu-și dorește asta dintre elevii mei. Gândiți-vă că există acum profesori care au terminat licee cu medii foarte mici, care sunt profesori ai copiilor care sunt olimpici și nu se potrivește, nu rimează de niciun de niciun fel. Este foarte greu să schimbi ceva. Probabil că aceasta este de fapt în toată lumea, nu numai la noi, dacă vă uitați pe rezultatele PISA, e o cădere peste tot în lume. Prin urmare, este foarte greu să-i aduci. O soluție este să nu fii mai jos decât ești acum prin mărirea salariilor și nu mărirea orelor din norma didactică de predare, pentru că nu ai făcut nimic. Adică vrei să atragi oamenii isteți și care termină cu medii mari, cum îi atragi?
Pe mine nu trebuie să mă mai convingă nimeni să rămân, că asta e plăcerea mea de a rămâne profesor, dar un profesor debutant trebuie să aibă cam 1.000 euro, care să-i rămână.
Despre lipsa de profesori
Anul trecut, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.
Profesorul de matematică Flavian Georgescu a dus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”
Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Foto: © Tatiana Belova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
