Majorarea normei didactice și a numărului de elevi din clase va duce la scăderea calității în învățământ, iar măsurile „anunțate cu tentă politică” îl fac să simtă că există „o lipsă de respect” față de profesori, a afirmat recent Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Profesorul subliniază că meseria de profesor nu se rezumă la cele 18 ore de predare pe săptămână: „Un profesor nu înseamnă că muncește doar 18 ori pe săptămână. Gândiți-vă că există copii care vin cu întrebări și nu știi să le răspunzi pe moment. Te gândești acasă. Și atunci te pregătești, auzi un subiect interesant pe undeva, citești și încerci să-l bagi în lecție. Nu poți să faci în 5 minute chestiunea asta”, a spus el.
Profesorul se întreabă cine va mai fi dispus să se implice în activitățile neplătite: „Cine va mai veni când eu simt o lipsă de respect față de noi”, a mai afirmat acesta.
Redăm declarațiile pe acest subiect:
„Înțeleg, suntem într-o situație dificilă. Întrebarea este dacă cineva a făcut un studiu de impact, dar nu asupra cheltuielilor, asupra ceea ce va veni după, care sunt rezultatele, copiii ce vor păți în situația asta? O să avem de suferit în urma majorării normei didactice de predare, în urma majorării numărului de copii la clasă? Părerea mea e că se fac niște greșeli aici și pe lângă faptul că nu există o transparență, deci nu s-a făcut un studiu, iar măsurile sunt anunțate cumva cu tentă politică.
Suntem puși în opoziție cu cei din privat, cum că noi stăm degeaba și că noi muncim numai 18 ore. Poate că există profesori care fac numai 18 ore, de altfel, probabil că unii chiar atât pot face. Gândiți-vă, ca profesorul de sport vii și îți aranjezi saltelele sau, eu știu, dar mai mult de atâta ce poți face?
Dar un profesor nu înseamnă că muncește doar 18 ori pe săptămână. Gândiți-vă că există copii care vin cu întrebări și nu știi să le răspunzi pe moment. Te gândești acasă. Și atunci te pregătești, auzi un subiect interesant pe undeva, citești și încerci să-l bagi în lecție. Nu poți să faci în 5 minute chestiunea asta.
Este clar, calitatea va scădea. Apoi, mă gândesc cine va mai veni la toate examenele care nu-s plătite, olimpiade, tot ceea ce nu e plătit, tot ce se face prin voluntariat, cine va mai veni când eu simt o lipsă de respect față de noi. Dumnezeu știe din ce motive sunt aruncate pe piață tot felul de informații pe care eu le-am căutat și nu par așa”, a spus profesorul Ovidiu Șontea.
Informații de context
Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.