Profilul profesional al consilierului școlar și standardele de calitate pentru consilierea și orientarea în carieră a elevilor, finanțate într-un apel de 28 de milioane de euro

3.052 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Profilul profesional al consilierului școlar și standarde de calitate pentru consilierea și orientarea în carieră a elevilor, crearea Platformei Naționale de Consiliere și Orientare în Carieră (PNCOC) și extinderea serviciilor de consiliere vocațională vor finanțate într-un apel de 28 de milioane de euro, lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Termenul limită pentru depunerea proiectelor de către Ministerul Educației și Cercetării este 28 februarie 2025. Perioada de implementare este de 48 de luni.

Bugetul alocat apelului de proiecte este în cuantum de 27.959.559,00 euro, din care contribuția UE este de 22.500.000 euro și contribuția națională de 5.459.559,00 euro.

Consilierul şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de orientare şcolară pentru fiecare elev la finalul gimnaziului și liceului

La finalizarea învăţământului gimnazial şi liceal, profesorul consilier şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte, conform art. 98 alin. (3) din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023.

Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior. Recomandările sunt scrise de către diriginte și consilierul școlar, prevede noul Statut al Elevului.

Noile atribuții ale consilierului școlar legate de orientarea școlară și profesională sunt incluse în Regulamentul de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională (CJRAE/CMBRAE), aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.701/2024. 

Informații despre apelul Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii

Ministerul Educației și Cercetării este solicitantul eligibil și poate depune proiecte in parteneriat cu:

  • Instituții de învățământ superior de stat;
  • Centru Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE)/ Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE); 
  • Case ale Corpului Didactic;
  • Inspectorate Școlare Județene/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București, conform Ghidului Solicitantului.

Rezultatele așteptate urmare a acordării sprijinului financiar în cadrul prezentului apel de proiecte sunt următoarele:

  • Platformă Națională de Consiliere și Orientare în Carieră (PNCOC) dezvoltată
  • Standarde de calitate actualizate pentru COC la nivelul întregii școli;
  • Metodologie – „Profilul profesional al consilierului școlar”;
  • Cod etic pentru activitatea de COC a consilierului școlar;
  • Metodologie/Procedură de stabilire a parteneriatelor în cadrul activității COC

Grup țintă vizat de apelul de proiecte:

Acțiuni sprijinite în cadrul apelului:

Prezentul apel de proiecte vizează facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor prin:

  • Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite de CJRAE/CMBRAE/cabinetele de consiliere și orientare de la nivelul școlilor;
  • Actualizarea competențelor resurselor umane ce furnizează COC în unitățile de învățământ, în acord cu nevoile de orientare ale generațiilor actuale de elevi și tendințele globalizate ale pieței muncii;
  • Dezvoltarea și furnizarea serviciilor de informare, consiliere, coaching individual, îndrumare și evaluări vocaționale pentru elevi și familiile acestora, pentru o identificare realistă a intereselor și a competențelor elevilor, a opțiunilor de continuare a studiilor și a planului de carieră;
  • Informarea și consilierea elevilor, absolvenților, părinților și cadrelor didactice cu privire la oportunitățile profesionale ale lumii viitorului, prin acțiuni de impact național, în parteneriat cu angajatori, parteneri sociali și ONG-uri;
  • Pilotarea modelului ”whole school approach” în vederea extinderii la nivel național., conform ghidului. 
Ce este Whole School Aproach (WSA)?

În ghidul publicat de MIPE apare că „Abordarea whole school approach (WSA), în care toate resursele școlii conlucrează pentru susținerea, informarea și orientarea carierei elevilor, conturează o intervenție comună, congruentă, a tuturor actorilor implicați în oferirea serviciilor educaționale și de consiliere. În mediul educațional, o „WSA implică acțiuni colective și de colaborare în și de către o comunitate școlară pentru a îmbunătăți învățarea, comportamentul și bunăstarea elevilor, precum și condițiile care le susțin” (IBE-UNESCO, 2013a, p. 61)”.

DOCUMENT Ghidul Solicitantului Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Consilierul școlar Alina Hora: Eu stăteam să socotesc că avem maximum o jumătate de oră pe an școlar pentru un copil, ceea ce e foarte puțin. E nevoie de mai mulți consilieri
Consilierul școlar Alina Hora: Am avut un elev de clasa XII-a care la finalul liceului nu știa unde să meargă. M-a sunat mama cu rugămintea să găsim o variantă rapidă, să îl orientăm
Sprijinul emoțional este principala nevoie a liceenilor din România, ce resimt presiuni legate de performanță sau relații, consideră consilierii școlari: Cei de la liceele teoretice bune sunt foarte solicitați, toată lumea trage de ei, la toate materiile – Studiu Ministerul Educației
Marian Crăciun, Universitatea din București: Un elev de liceu era împins de la spate de părinți să se facă avocat. A venit la consiliere și, după ce a plecat de la consiliere, părintele a venit foarte supărat să-mi spună că i-am stricat copilul, pentru că se aștepta să-l conving să devină avocat. Nu despre asta este consilierea
Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Constantin Radu Dimitrie, elev în clasa a XI-a: Suntem în pragul unei crize intelectuale teribile la nivel național. Este o deculturalizare voluntară, excluderea istoriei românilor și a geografiei de la profilul real / Ne trebuie profesori pasionați

Un elev de clasa a XI-a de la Colegiul Național „Spiru Haret” din București a tras un semnal de alarmă în fața profesorilor, părinților, elevilor și reprezentanților din Ministerul Educației…
Vezi articolul

Vicepreședintele USR Tineret, Ciprian Constantinescu, despre postarea care compara exmatricularea studenților de la drept care au copiat cu o execuție publică: „E o poziție redactată de mine”

Vicepreședintele USR Tineret, Ciprian Sorin Constantinescu, a spus sâmbătă seară că este autorul controversatului text publicat pe Facebook de USR Tineret în care scria, referitor la cei 45 de studenți…
Vezi articolul

Ilie Bolojan: Avem clase întregi cu burse de merit, peste 9,50, dar la Bacalaureat iau note de 5 sau 7 sau nu îl iau. Se pune întrebarea când a fost notarea corectă, la Bacalaureat sau la clasă? Nu mai știm ce înseamnă meritul

Reforma burselor este inclusă în măsurile fiscale prezentate de premierul Ilie Bolojan miercuri, 2 iulie, într-o conferință de presă la Palatul Victoria. „Nu mai știm ce înseamnă meritul. Avem clase…
Vezi articolul

Cum încearcă liceele să impună disciplina prin regulamentele de ordine interioară: Se interzic tatuajele și piercingurile la vedere, tricourile și blugii cu imprimeuri, machiajul strident, fumatul în perimetrul școlii / Sancțiuni drastice cu impact direct asupra notei la purtare

Conducerile liceelor și Colegiilor Naționale încearcă să impună disciplina prin regulamente de ordine interioară care indică explicit ce nu au voie să poarte elevii dar și ce nu le este…
Vezi articolul