Școlile din Estonia, liderul european în testările PISA, vor începe programul, din septembrie 2026, la ora 9 în loc de ora 8, potrivit unui pachet de măsuri adoptate de autoritățile estone, menite să îmbunătățească mediul de învățare și starea de bine a elevilor. Planul – prezentat pe platforma europeană Eurydice – menționează că schimbarea de program are drept scop adaptarea școlii la nevoile de dezvoltare și ritmul de somn al adolescenților.
Alte schimbări vizează programul de masă (în Estonia, școlile oferă masă caldă elevilor), programul de mișcare și facilități prin care unitățile de învățământ să țină mai bine seama de condițiile meteo.
Prezentarea citată menționează că schimbarea de program este una generală, școlile păstrându-și autonomia și putând adopta diferite ore de începere a cursurilor – mai devreme sau etapizat – în funcție de condițiile de transport și nevoile comunităților. De altfel, unele școli încep, deja, mai târziu de ora 8.00 programul zilnic – a 8.30, la 8.45 sau chiar la 9.00.
Alte schimbări vor fi introduse încă din toamna lui 2025, la începutul noului an școlar:
- Pauzele de prânz, când elevilor din Estonia li se oferă masă caldă, trebuie să permită 20 de minute continuu pentru masa propriu-zisă, adică fără timp petrecut la coadă sau deplasarea de la clasă la sala de mese.
- Școlile trebuie să includă în programul zilnic minimum 20 de minute de activități în aer liber
- Școlile trebuie să asigure adăposturi pentru biciclete, pentru condiții meteo nefavorabile
- Orele nu vor fi permise în clasele unde temperatura depășește 27 de grade Celsius.
Iar de anul viitor (septembrie 2026) autoritățile locale trebuie să asigure transport pentru elevii care, în drum spre școală, trebuie să traverseze drumuri cu trafic intens.
Iar școlile trebuie să se asigure că profesorii și personalul auxiliar au pregătirea necesară pentru a acorda primul ajutor.
Context:
Estonia este țara europeană cu cele mai bune rezultate în testarea internațională PISA la ultimele 3 ediții (2015, 2018, 2022). Țara alocă peste 6% din PIB educației (6,3% în 2023, conform Eurostat – pe locul 2 în Europa după Suedia și la egalitate cu Finlanda și Belgia).
- Echitatea este unul dintre pilonii sistemului educațional din această țară, principiul accesului egal la educație fiind urmărit prin toate politicile educaționale, de la descentralizare la folosirea noilor tehnologii.
Potrivit ultimelor date PISA (2022), acest lucru se reflectă și în rezultatele elevilor. Diferențele între rezultatele elevilor din medii avantajate și cele ale elevilor dezavantajați socio-economic, la evaluarea de Matematică, a fost, în Europa, de 81 de puncte, mai bun cu 10 puncte decât media OCDE de 93 de puncte.
- Comparativ, la acest capitol, unde au înregistrat diferențe mici îndeosebi țările cu rezultate generale foarte slabe în evaluarea internațională și țările cu rezultate foarte bune (Estonia, Japonia, Danemarca, Finlanda, Irlanda), România a înregistrat a doua cea mai mare diferență de punctaj, după Slovacia, între elevii din medii avantajate socio-economic și cei dezavantajați: 132 de puncte.
Citește și:
Elevii de liceu din California încep școala cu jumătate de oră mai târziu – măsură considerată benefică pentru sănătate și învățare, dar care pune probleme de organizare
Psihologul Domnica Petrovai, coordonatoarea Strategiei Naționale de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului: Școala românească să le asigure copiilor masă caldă hrănitoare, mișcare și nevoia de a avea conversații despre cum să se protejeze în fața problemelor din online
Foto © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.