Bursele lunare ale studenților la masteratul didactic, care se pregătesc să fie profesori, sunt reduse începând din anul universitar 2025-2026 cu peste 1.100 de lei. Mai precis, vor fi în valoarea unui salariu minim net, cu 30% mai puțin decât în prezent, potrivit proiectului de lege „trenuleț” cu măsuri fiscale al Guvernului Bolojan.
În prezent, valoarea unei burse la masteratul didactic este cât salariul de profesor debutant, care de la 1 iunie 2024 este de 3.700 de lei net. Această sumă este stabilită de legea învățământului superior 199/2023, act care va fi modificat pentru a prevede noua sumă.
Reducerea burselor la salariul minim net pe economie ar însemna burse pentru viitorii profesori de câte aproape 2.600 de lei, cât este salariul „în mână” după impozitare.
- Valoarea brută a acestuia este 4.050 de lei, stabilită pe 1 ianuarie 2025.
Tăierea este de 30% și vine pe fondul unei crize de profesori în special de științe. Iar acestea în condițiile în care actualul ministru al Educației și Cercetării, Daniel David, dar și președintele României, Nicușor Dan, au recunoscut în repetate rânduri că elevii au nevoie de profesori performanți, motivați de salarii mari. Detalii mai jos în articol.
Măsura afectează și bursele pentru studenții de la licența didactică cu dublă specializare prevăzută de legile educației Deca-Iohannis, cu durata de patru ani, dar acest tip de program de studii încă nu este organizat de vreo universitate din țară, cel puțin din anul universitar care începe în toamnă.
De remarcat că la același alineat de lege modificat se menționează și că bursele studențești date de stat, adică nu doar cele de la masteratul didactic sau licența didactică cu dublă specializare, se acordă doar pe timp de cursuri, activități didactice și examene, fără perioade de vacanță.
Iată ce prevede proiectul de lege Bolojan, care va fi asumat de Guvern în Parlament luni, 7 iulie:
„Art. LIV Legea învăţământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
(…) 2. La articolul 107, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: «(3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studenților înmatriculați pe locurile finanțate de la bugetul de stat la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sau masterat didactic este egal cu salariul minim net pe economie. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educației și cercetării și se acordă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităților».
Articolul 107 din legea 199/2023, în prezent:

Amintim că au existat probleme la acordarea burselor la masteratul didactic în anul universitar 2024-2025, reclamate atât de studenți din București, cât și de studenți din Cluj.
Potrivit aceluiași proiect de lege Bolojan:
Ministrul David și președintele Dan, despre profesorii debutanți
Daniel David a afirmat explicit în ultimele luni că „începem să nu mai avem profesori” în școli și că „nu mai vin cei mai buni absolvenți spre preuniversitar”, subliniind că este dificil să îi păstrezi pe cei foarte buni în sistem, mai ales în contextul salariilor mici și al numeroaselor opțiuni din zona socio-economică, în special pentru absolvenții din științe. El consideră că salariul unui profesor debutant trebuie să pornească de la salariul mediu pe economie, așa cum s-a promis sindicatelor după greva istorică din mai-iunie 2023.
Daniel David a declarat și că „în ultimii ani au intrat în sistem mulți oameni care n-au fost cei mai buni absolvenți neapărat, din diverse discipline. Asta pentru că rolul de profesor și statutul de profesor din societate nu arată bine. Salariul este mic, este prost, ca să spun așa”.
- Ca rector, a observat că „cei mai mulți absolvenți nu prea alegeau să meargă în preuniversitar, nu era motivant”, accentuând nevoia de salarii decente și motivare pentru a atrage resursa umană de calitate.
În luna mai, Nicușor Dan a recunoscut public la România TV că există „profesori foarte buni în sistemul nostru de educație, dar sunt și profesori care nu ar trebui să fie acolo”. El a identificat drept cauză principală faptul că „nu motivăm oamenii buni să intre în procesul de educație”, subliniind că statul trebuie să răspundă rapid acestei probleme. Soluția propusă de el era motivarea financiară a profesorilor.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
Bate vantul la masteratul ala didactic. Nu au avut clienti niciodată. Cine a vrut sa predea a putut cu modulul psiho pedagogic, nu cu masteratul fantoma.
Gata, mai bine il scoateti de tot. E inuman sa puneți curse naivilor care ar vrea sa se faca profesori pe post de fraieri.
Viitorul este al inteligentei artificiale. Tinerii trebuie sa înțeleagă ca aceasta nu mai e o profesie de viitor. Cel putin in ultimii 10 ani, in invatamantul cat de cat de calitate NU AU MAI VENIT TINERI DE CALITATE. Doar suplinitori pile de bani gata ca era usor sa freci menta in invatamant ca pila directorului sau inspectorilor. Asta e realitatea. In 25 de ani, niciun elev de al meu, si am avut generații foarte bune, nu a dorit sa devina profesor. Asta ar trebui sa spuna ceva.
Noi, generatia veche cu scoala solida dar deschisi la tehnologie inca rezistam eroic si asteptam reforma promisa.
bine ca „au scăpat„ jocurile de noroc cu 4%impozitare , taiere de UN PROCENT
iar bursele au o taiere de 30 de procente.
in tara asta cei care muncesc sau învață , sant puși la plată iar păcănelele înfloresc..
Vai, vai, vai! Fără cuvinte!