PROIECT Cerințele minime de formare în universitățile de Medicină, Farmacie și Arhitectură – actualizate după 10 ani. Cursuri de e-sănătate și stomatologie digitală, printre noutăți

12.705 vizualizări
Foto: Facebook.com/ FSEGA
Cerințele minime de formare la programele de studii universitare din domeniile Medicină, Medicină dentară, Farmacie, Asistență medicală generală, Moașe, Medicină veterinară și Arhitectură. Un proiect de hotărâre de guvern (HG) care va înlocui reglementarea în vigoare din 2015 a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Documentul transpune ultimele directive europene și aduce schimbări în conținutul și abordarea formării pentru aceste profesii de bază.

În prezent, dar și în proiectul de HG, durata programelor este următoarea: 6 ani – Medicină, Medicină dentară, Medicină veterinară, Arhitectură; „cel puțin” 5 ani – Farmacie; 4 ani – Asistență medicală generală, Moașe.

HG 469/2015, aflată în vigoare, transpune Directiva 2013/55/UE și Legea educației 1/2011, care nu mai este în vigoare din 2023.

Ce aduce nou proiectul aflat în consultare

Noua hotărâre armonizează cerințele cu Legea 199/2023 și transpune Directivele (UE) 2024/782 și 2025/1223, venite cu cerințe detaliate pentru integrarea digitalului și modernizarea practicii.

Intrarea în vigoare a prezentului proiect de act normativ nu determină costuri, însă aduce beneficii pentru absolvenții respectivelor programe de studii universitare de licență a căror formare este la același nivel cu cea a absolvenților din celelalte state membre ale Uniunii Europene”, scrie Guvernul în nota de fundamentare (NF).

Documentul include și prevederi pentru o componentă de digitalizare extinsă: sunt introduse explicit discipline precum „tehnologii digitale în medicină și farmacie”, „stomatologie digitală”, „e-sănătate”, „gestionarea datelor digitale”.

La Farmacie, apar farmacia clinică, farmacogenomica, farmacoeconomia, utilizarea tehnologiei informației.

  • De asemenea, curriculumul înscrie în mod clar dezvoltarea abilităților de lucru în echipă interprofesională, colaborare multidisciplinară și leadership.

La Stomatologie, discipline noi sunt gerodontologia, implantologia orală, managementul cabinetului stomatologic, sănătatea publică dentară și îngrijirea colaborativă în stomatologie.

În ceea ce privește Arhitectura, structura este similară – include prevederi despre sustenabilitate, armonizare cu mediul și funcționalitatea spațiilor.

După intrarea în vigoare a prezentului proiect de act normativ, următoarele măsuri vor fi adoptate pentru aplicarea acestuia:

  • Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) va revizui standardele specifice privind evaluarea externă a calității academice a programelor de studii universitare de licență,
  • instituțiile de învățământ superior de profil vor revizui planurile de învățământ pentru respectivele programe de studii universitare”, mai notează Executivul în NF a HG.
DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de HG:
  • DOCUMENT DESCARCĂ Nota de fundamentare:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitățile preiau controlul asupra verificării tezelor de doctorat pe care tot ele le eliberează, cu un control extern ca și inexistent în cazul plagiatelor – noul proiect de Regulament privind studiile doctorale

Regulile impuse de noua Lege a învățământului superior privind doctoratele suspecte de plagiat, prin care deciziile rămân în esență la latitudinea universităților care acordă titlurile de doctor, iar verificările externe…
Vezi articolul

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, susține că în cazul de „revolving door” al Ligiei Deca „acel conflict de interese nu este o faptă care să fie imputată din punct de vedere instituțional, ci privește o răspundere personală” / Ministrul Daniel David: Voi analiza proiectul de hotărâre pe trei componente – nevoie, legalitate și componenta etică

Cazul de „revolving door” al fostei ministre a Educației, Ligia Deca, numită prorector la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) la scurt timp după ce a inițiat un…
Vezi articolul

INTERVIU Lucia Gheorghe, medic rezident psihiatru, explică ce se întâmplă în creier când stăm pe rețelele sociale: Folosirea excesivă a telefonului poate duce la pierderea noțiunii timpului, adolescenții nu realizează cât timp petrec online în detrimentul altor activități esențiale

„Folosirea excesivă a telefonului poate duce la pierderea noțiunii timpului, fenomen cunoscut ca disociere temporală, în care adolescenții nu realizează cât timp petrec online în detrimentul altor activități esențiale”, a…
Vezi articolul