Proiectul de formare a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători cu 25 de milioane de euro, ConsEDU, făcut de minister cu Universitatea din București, CMBRAE, CCD București și ISJ Iași / Termen de finalizare – 1 iulie 2027

24.607 vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Proiectul cu fonduri europene Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU), cod MySMIS 339374 a avut semnarea contractului de finanțare pe 16 iunie 2025, a anunțat Ministerul Educației și Cercetării la momentul respectiv. Consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră este obiectivul general al proiectului și acesta vizează învățământul primar, gimnazial și liceal. Edupedu.ro a scris despre acest proiect de când era în stadiu incipient, în momentul lansării apelului necompetitiv de către MIPE, în decembrie 2024. A durat mai bine de 6 luni pentru a ajunge în stadiul semnării contractului, iar suma totală a scăzut de la 28 de milioane de euro, la 25,5.

Practic, proiectul va consta în:

  • formarea a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători,
  • dotarea a 2.500 de unități de învățământ cu kituri de testare și instrumente de consiliere,
  • dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite la nivelul unităților de învățământ și al structurilor specializate (CJRAE/CMBRAE),
  • furnizarea de servicii de informare, consiliere, coaching individual, evaluare vocațională și orientare pentru elevi și familiile acestora,
  • dezvoltarea unei platforme naționale IT dedicate consilierii și orientării în carieră, care va integra resurse educaționale digitale,
  • instrumente de evaluare psihoaptitudinală, module de consiliere online, baze de date și rapoarte personalizate,
  • pilotarea modelului integrat whole school approach prin activități de mentorat desfășurate cu elevi din clasele a VIII-a și a XII-a,
  • elaborarea cadrului național actualizat privind standardele de calitate pentru activitatea de consiliere, profilul profesional al consilierului școlar și codul etic aferent,
  • derularea unui program acreditat de formare profesională continuă pentru specialiștii în consiliere și orientare.
Ce este Whole School Aproach (WSA)?

În ghidul publicat de MIPE apare că „Abordarea whole school approach (WSA), în care toate resursele școlii conlucrează pentru susținerea, informarea și orientarea carierei elevilor, conturează o intervenție comună, congruentă, a tuturor actorilor implicați în oferirea serviciilor educaționale și de consiliere. În mediul educațional, o „WSA implică acțiuni colective și de colaborare în și de către o comunitate școlară pentru a îmbunătăți învățarea, comportamentul și bunăstarea elevilor, precum și condițiile care le susțin.”
IBE-UNESCO, 2013a, p. 61)

Această abordare oferă o perspectivă strategică asupra modului în care o școală poate deveni o comunitate de învățare colaborativă, în care toate părțile implicate lucrează împreună pentru a îmbunătăți rezultatele educaționale, comportamentul și bunăstarea elevilor.

WSA a fost dezvoltată de International Bureau of Education, un institut al UNESCO, și pune accentul pe:

  • Participarea colectivă a tuturor membrilor implicați în procesul educațional pentru a asigura atingerea obiectivelor acestuia;
  • Transformarea școlii într-un loc sigur pentru toții copiii, indiferent de diferențele dintre aceștia. Acest lucru presupune introducerea educației pentru cetățenie globală și promovarea unor teme precum drepturile omului, diversitatea culturală și sustenabilitatea în cadrul școlii;
  • Colaborarea cu alte instituții de învățământ, ONG-uri și autorități locale pentru a sprijini activitățile educaționale.

Revenind la proiectul ConsEDU, acesta este finanțat în cadrul PEO, Prioritatea P07 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic, Obiectiv specific ESO4.5, Acțiunea 7.e.2 – Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii.

Proiectul are o durată de implementare de 48 de luni, începând cu data de 1 iulie 2025, și beneficiază de o finanțare totală eligibilă în valoare de 128.777.992,45 lei (echivalentul a 25.755.598,49 euro).

Ministerul Educației și Cercetării implementează proiectul în parteneriat cu:

  • Universitatea din București;
  • Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională – CMBRAE;
  • Casa Corpului Didactic București;
  • Inspectoratul Școlar Județean Iași.

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


19 comments
  1. Noul trebuie introdus și în învățământ. Lumea întreagă este într-o schimbare rapidă. Sistemul de învățământ trebuie sa deservească societate la un moment dat( așa scrie in definiție). Deci și noi, oamenii ( implicit cadrele didactice) , trebuie sa ” creștem” odată cu societatea. Cine nu e capabil să se adapteze schimbării, este sortit pieirii( nu eu am spus-o). Deci pregătirile sunt bine venite( cu condiția participării active, conștiente,( nu forțate), schimbări în sistem erau cerute de întreaga societate și nu cred că putem numi habarniști oamenii care nu ne plac sau pe care nu ii înțelegem noi. Frica e cea care simt că primează acum și asta nu ajută nimănui. Sănătate și spor în toate cele bune doresc tuturor!

    1. Daca asta e o societate in „crestere ” atunci putem desfimta cu totul educatia , dupa unii ar fi progres …

  2. „Cariera” elevilor? Nebunii ministeriale ale ministrului psiho pupu davidd, care mai arunca zeci de milioane de euro in plina criza. Ca sa ce? Sa i arate lui Gheorghe din Poplaca, manelist vu experienta , ca el nu poate da acceafs decat doar la profilul de bucaar ospatar sau frizer sau prelucrator prin aschiere. Ca de alte profiluri nu e bun.
    davidd ar trebui cercetat penal!

  3. Acest tip de proiecte sunt o risipa nesfarsita de bani. UE nu intelege, sau se face ca nu intelege ca aceste fonduri se risipesc absolut inutil. Mai bine dai o masa calda la copiii care vin la scoala infometati… Niste formatori care isi umfla buzunarele alaturi de directorul de proiect…Daca ar fi macar formatori straini as mai intelege.

  4. Bani cheltuiți inutil,de instituții inutile CCD si CJRAE/CMBRAE, instituții care au salariați fara activitate.

  5. niste bani aruncați,impuși a se cheltui prin PNRR,așa cum s-au mai cheltuit și alți mulți bani pe astfel de cursuri,fără a se întâmpla nimic deosebit in învățământ.

  6. P.S. O facem pe romaneste ca atat ne duce capu’. Facem o ciorba cu de toate. Mai tocam niste bani si apoi spunem ca „rezultatele sunt neconcludente”. Dar, daca nu ar fi existat banii si programul, ar fi fost o catastrofa, nu? „Imagineaza-ti ce ar fi fost fara programul asta de milioane.”

    Intreg, dar la noi e partial: in primul rand trebuie asigurat trainingul pentru conducerea unei scoli, directori si consiliu de administratie. Acestia trebuie sa defineasca valorile si sa stabileasca obiective comune.
    Mai tarziu se formeaza personalul din scoala. Intregul personal, nu dirigintii si invatatorii. Proiectul ar trebui pilotat intr-o scoala „intreaga” ca de aia ii zice „whole school approach”.

    Bomboanele de pe coliva sunt institutiile toxice CCD si CJRAE / CMBRAE. In loc sa fie desfiintate se mai toaca niste bani ca sa se fluture niste cifre gen 2500 + 2000 si inca 500 de beneficiari si astia dau mai departe si de fapt au fost 100 000 beneficiari blah blah.

    Se mai baga niste kituri si niste coaching care nu au nici o legatura cu whole school approach. Nu zic ca nu sunt nevoi reale, consilierii care stiu sa faca teste le aduc de acasa. Dar sa nu se introduca toti profii si conducerea dintr-o scoala ca sa se cumpere kituri scumpe nu prea e OK. O fi cu dedicatie?

    1. Asta e cea mai mare prostie pe care am văzut-o. Domnul sau doamna Perplex, îmi explicați și mie concret cum pot să aducă consilierii testele de acasă? Toată lumea știe că testele standardizate pentru evaluarea anumitor aspecte legate de personalitate sau orientarea carierei sunt foarte scumpe. Consilierii nu sunt psihologi clinicieni sau psihoterapeuți, ca să le aducă de la cabinet la școală și nici dacă ar fi toți, nu au obligația de a se plimba ei cu testele. Instituția de învățământ ( atâta timp cât exprimă nevoia de a avea consilier școlar) este responsabilă de dotarea cabinetului de asistență psihopedagogică. Consilierii nu sunt obligați să le cumpere din salariul sau din orice venituri ar avea ei, deoarece este responsabilitatea școlii. Efectiv, tu ca și instituție de învățământ, te faci de tot râsul dacă un singur om (consilierul) trebuie să îți achiziționeze ție și testele pt. orientarea în carieră.

  7. Nu s-a prabusit inca mitul liceelor pedagogice care formeaza invatatori de top? In mod normal ai nevoie de facultate si o maturitate ca sa ajungi sa predai. Dar nu conteaza, pe primul loc e mafia din educatie, copiii la final. Cum o sa concedieze profesorii de top din liceele pedagogice :)).

    1. Sa i o spui lu’ Creangă !
      Elevii de la Peda fac 4 ani practica non stop , predare efectiva doi ani la clasele din liceu , stiti ca liceele pedagogice au acele clase de primara ,au cei mai buni pedagogi ca exemplu și cel mai la indemna „ material didactic„ .Cei de la facultate nu fac practica mai deloc, au aere in cap , daca nu au formarea din liceu de 4 ani ,deja e inutila teoria de la facultate.
      Absolut toți cei care am absolvit școala primara pâna in anul 2000, am avut invatatorii cu 4 ani de Pedagogic si toata lumea știa sa scrie și sa vorbească corect și sa socotească . Patru clase erau sfinte. scoala era obligatorie . fara evaluări și tablete și prostii.
      P.S.
      Am avut o invatatoare batrana , a ieșit la pensie la sfarsitul clasei a patra , într o scoala de pe timpul nemților , cu soba de teracota. . . mama, ce facea cu noi toti..
      Unul nu scăpa , stătea cu el după ore : pâna nu facea bastoanele drepte , nu pleca acasa ..
      mai târziu am aflat cine era de fapt „doamna„ mea :
      Rodica Ionesi o chema , casatorita Hison , era fiica lui Liviu Ionesi..
      https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Liviu_Ionesi

    2. va contrazic. nicio facultate nu înlocuiește formarea din liceul pedagogic. Am văzut învățători cu liceu pedagogic și chiar profesori….nu se compara cu cei care au liceu obișnuit…
      liceele pedagogice erau o forță! regret,nu aveți dreptate deloc aici

      1. Să ne înțelegem: se papă bani europeni. Mulți, ca project manageri. Adică fix inspectorii puși politic sunt aceștia. Formatorii muncesc, mai iau și ei niște leuți. Cursanții care prestează la greu se bucură de un carton (plus-minus digital), la final, eventual și că nu au plătit cursul din banii lor.
        Parandărătul închide cercul. Politrucii dau o parte din venitul lor ca project manageri ălora care i-au pus pe tron.
        Cam asta e cu aceste cursuri.
        Ăia din primării măcar merg la mare pe banii europeni de „cursuri”.

  8. 28 de milioane de euro , sa ce?
    invatatorii se formează ( excelent dealtfel ) in liceele pedagogice , care sant vechi de pe timpul războiului și se darama pe elevi. dar ministerul nu a investit in reabilitarea liceelor pedagogice.
    da , casa corpului didactic si isj București . sigur , ca sa și justifice existenta aceste două entitati tocatoare de bani sant in stare sa puna bombe scoliilor care formează cu metode clasice invatatorii .
    nu de alta da incepe Bolo sa i intrebe cu ce se ocupă ..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Un profesor a mers acasă la un elev de 11 ani și l-a bătut cu cureaua, după ce acesta l-ar fi desenat într-o caricatură. Primarul localității din Iași: Mama copilului a fost chemată la școală și au încercat să o convingă să-și retragă plângerea de la poliție / Profesorul și-a depus demisia

Un profesor de la Școala Gimnazială Țuțora din județul Iași a mers acasă la un elev de 11 ani și l-a bătut cu cureaua, după ce acesta l-ar fi desenat…
Vezi articolul
Evaluarea Națională 2020

Evaluări Naționale la toate clasele primare, din septembrie, au fost anunțate de ministra Educației din Franța: Rezultatele vor fi întoarse către profesori ca să-și adapteze tacticile pedagogice mai bine la copii

Toți elevii din clasele Pregătitoare – a IV-a din Franța vor da în fiecare an Evaluări Naționale, a anunțat ministra Educației din Franța marți la conferința tradițională de presă dinainte…
Vezi articolul

Sindicatele din Educație îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge Legea Bolojan, cu argumente din analiza cenzurată a Institutului de Științe ale Educației: Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!

Sindicatele din Educație, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea Bolojan,…
Vezi articolul