Protest al unui părinte la Palatul Cotroceni. Mama care a făcut greva foamei în fața Ministerului Educației cere Președintelui Nicușor Dan să intervină pentru pentru corectarea unei ilegalități sistemice la Bacalaureat

5.780 de vizualizări
Foto: Oana Rogojanu
Oana Corina Rogojanu, mama fostei eleve de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, a reluat marți, 17 iunie 2025, protestul față de obligativitatea susținerii probei de limba maternă germană la Bacalaureat — de data aceasta în fața Palatului Cotroceni, în atenția Președintelui României, potrivit unui comunicat transmis de aceasta Edupedu.ro. Și asta după o grevă a foamei desfășurată în fața Ministerului Educației și Cercetării timp de șapte zile. Protestul de acum este unul pașnic, în care va sta în permanență în fața Palatului Cotroceni solicitând lui Nicușor Dan să se implice pentru respectarea legii în școlile germane și pentru asigurarea unei măsuri proporționale pentru elevi.

Pe lângă prezența fizică non-stop în fața Palatului Cotroceni, Oana Rogojanu a inițiat și o petiție publică, intitulată Diploma de Bac 2025 nu trebuie să ascundă o ilegalitate, prin care solicită o soluție reparatorie pentru elevii care au fost obligați să susțină proba E.b. (Limba maternă), fără să fi beneficiat de predare integrală în limba minorității, așa cum cere legea.

În scrisoarea adresată Președintelui Nicușor Dan, transmisă și Edupedu.ro, Rogojanu avertizează asupra unui abuz birocratic sistemic și solicită o intervenție directă:

“Cum ați putea permite dumneavoastră ca diplomele de Bacalaureat să includă o probă pe care legea nu o justifică și nu o permite?

Singura soluție reală pentru această generație este ca, acolo unde predarea a fost neconformă, nota de la proba e.b (limba maternă) să nu fie inclusă în diploma de bacalaureat sau în foile matricole, pentru că este ilegală. O decizie administrativă simplă – legală și dreaptă”, scrie părintele.

Părintele anunță că va protesta pașnic, permanent, zi și noapte, până când va primi un răspuns concret din partea autorităților.

Screenshot

În documentul de fundamentare transmis autorităților și consultat de Edupedu, Oana Rogojanu subliniază că legea educației nr. 198/2023 este lege organică, deci cu forță superioară metodologiei Bacalaureatului, și prevede explicit că „În cadrul învățământului preuniversitar cu predare în limbile minorităților naționale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția limbii și literaturii române” .

Cu toate acestea, Colegiul „Brukenthal” și alte licee declarate cu predare în limba germană nu respectă acest principiu, iar predarea se face, în practică, parțial sau majoritar în limba română. Consecința: organizarea și includerea în diploma de Bacalaureat a unei probe care ar trebui susținută doar de elevii educați integral în limba maternă, conform legii, devine nelegală.

„Metodologia Bacalaureatului nu poate justifica includerea notei la proba E.b. în diploma de Bacalaureat dacă predarea nu a fost integrală în limba maternă.”

Protestul nu vizează o schimbare legislativă majoră sau modificarea examenului, ci o dispoziție administrativă punctuală, aplicabilă doar elevilor afectați:

  • Nota de la proba E.b. să fie exclusă din diploma și foaia matricolă;
  • Măsura să fie valabilă doar în cazurile de neconformitate, unde predarea nu a fost integrală în limba minorității.

Măsura ar fi legală, afirmă părintele, și nu afectează structura generală a examenului sau drepturile celorlalți elevi. Dimpotrivă, ar restabili egalitatea și legalitatea în sistem.

„Până la data afișării rezultatelor – 20 iunie – nu este prea târziu pentru oprirea acestui abuz. Respectarea Constituției și a legilor organice nu este opțională și nu poate fi tergiversată”, potrivit Oanei Rogojanu.

Protestul se mută acum în fața celei mai înalte instituții a statului, cu speranța unei intervenții rapide și corecte, conform acesteia.

Reamintim că situația școlilor germane care nu predau în limba germană elevilor înscriși a fost semnalată într-o analiză Edupedu.ro încă de acum două luni.

În perioada 29 aprilie – 5 mai 2025, Oana Rogojanu, mama unei eleve de clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthall”, a stat în fața Ministerului Educației, protestând față de obligativitatea susținerii probei de Limba și literatura germană maternă la Bacalaureat de către elevii din licee care, potrivit legii, ar trebui să ofere predare integrală în limba germană — dar nu o fac. Oana Rogojanu a scris și solicitat mai multor instituții și oficiali, inclusiv Ministerului Educației și Cercetării, ministrului Daniel David, Administrației Prezidențiale și Președintelui României Nicușor Dan, să ia atitudine în legătură cu acest fenomen și să constate încălcarea legii.

Aceasta cere acum ca, în condițiile în care predarea nu s-a desfășurat integral în limba maternă, nota de la proba E.b. – susținută fără respectarea cerințelor legale – să nu fie inclusă în diploma de Bacalaureat și în foaia matricolă. Aceasta este singura măsură care poate împiedica validarea, printr-un act oficial al statului, a unei încălcări a legii și a unui abuz asupra elevilor.

44% dintre orele din perioada 2021-2025 de la Colegiul Național Bukenthal din Sibiu au fost făcute în limba română, pentru că nu au existat și nu există profesori vorbitori de germană, arată datele oficiale.

Ministerul Educației a reacționat luni pe această temă, nu a recunoscut ilegalitatea în care se află școala care are statut de școală cu predare a tuturor orelor în limba maternă, dar care nu are decât mai puțin de jumătate dintre profesori calificați să predea în germană. În comunicatul său, ministerul scrie despre modificarea legilor: „necesitatea adaptării actelor normative la realitățile cu care se confruntă aceste unități de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale”, dar nimic despre respectarea legilor actuale.

Redăm concluziile Ministerului Educației:

„În perioada 14 – 16 mai 2025, o misiune de control la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu și la Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, în vederea verificării respectării legislației specifice unităților de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale.

Controlul a relevat următoarele:

  • (1) Atât Colegiul Național „Samuel von Brukenthal”, cât și Inspectoratul Școlar Județean Sibiu au parcurs toate demersurile legale pentru asigurarea predării tuturor disciplinelor de studiu în limba germană. Resursa umană disponibilă la nivelul județului nu a permis însă asigurarea în totalitate a predării în limba maternă germană.
  • (2) De asemenea, din analiza planurilor de încadrare de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” reiese faptul că disciplina Limba și literatura germană a fost predată integral în limba germană, de profesori calificați, în baza programelor școlare în vigoare, asigurând atingerea competențelor specifice necesare promovării probei E.b din cadrul examenului național de bacalaureat.

Controlul a scos în evidență, de asemenea, necesitatea adaptării actelor normative la realitățile cu care se confruntă aceste unități de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale. Ministerul Educației și Cercetării va monitoriza și va sprijini unitățile de învățământ în vederea asigurării cu personal didactic de predare cu competențele de limbă maternă necesare, inclusiv prin adaptarea actelor normative la aceste situații specifice.”


1 comment
  1. Invatamantul in limba materna este un drept care tine de identitate culturala. Nu este locul unde elevii invata o limba straina. Vorbim despre „egalitate și legalitate în sistem” atunci cand la liceu sunt locuri asigurate pentru „etnici germani”, o clasa separata la care in mod real nu pot concura elevi din alte scoli? Sunt clase la care se intra si cu media 4:50, ceea ce afecteaza major calitatea actului educational. Mai mult, din informatiile pe care le am, dar poate verificati punctual, nota la limba materna nu este obligatoriu ceruta de facultatile din Romania pentru admitere. De ce, in aceste conditii, doamna solicita sa nu mai fie notata proba in limba materna? Sau poate este vorba despre celelalte probe (matematica de exemplu) care de asemenea sunt cu fisa in limba germana? Inca o data, invatamantul in limba materna este un drept care tine de identitate culturala. Nu este obligatoriu. Cati etnici germani sunt in clasele de liceu cu predare in limba germana? Maxim 1-2. In conditiile locurilor „asigurate”. Si in conditiile in care fata de anul intrarii la liceu a generatiei care da acum bacul a intervenit o modificare spre obiectivitate – lucrarile sunt corectate de profesori din alte judete. Acest subiect nu este un subiect real decat daca este investigat de catre dvs din prisma statului la stat, fentarea in forma continuata (de peste 40 de ani) a compatitiei si parazitarea scolilor, transformandu-le in fabrici de diplome. Diplome inutile, din fericire, caci in lumea reala nu asta conteaza – dar nivelul intelectual in aceste clase capusa este menit sa afecteze „egalitatea si legalitatea” despre care vorbeste doamna. Conditiile sunt la fel la clasele cu predare in limba maghiara – suprinzator, acolo nu are nimeni nicio miza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV ONAC a finalizat licitația pentru primul lot din a doua serie de teste de salivă destinate elevilor. Patru firme vor furniza în total 18.540.000 de teste în săptămânile următoare. Peste jumătate din lot, câștigat de o firmă abonată la contracte cu statul

Lotul 1 din a doua licitație pentru testele de salivă destinate elevilor a fost câștigat de patru firme, dintre care cele mai multe teste, 10 milioane de bucăți, vor fi…
Vezi articolul

Cîmpeanu: Am stat să mă gândesc ce nu a fost bine în Legea 1. Nu a fost însoțită de o arhitectură de sistem, nu a fost însoțită de mecanisme care să poată face posibile acele schimbări. În proiectele de lege vom avea în egală măsură schimbări de proces și arhitectură de sistem

Legea 1 din 2011, actiuala legea a Educației Naționale aflată în vigoare, nu a fost însoțită de o arhitectură de sistem și de de mecanisme care să poată face posibile…
Vezi articolul

Titularizare 2024. Peste 6.800 de candidați la examenul de angajare în școli sunt din promoția curentă, cei mai mulți din ultimii 16 ani / Lucrările vor fi corectate digitalizat

Anul acesta s-au înscris peste 37.500 candidați la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă, anunță Ministerul Educației. Este cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii…
Vezi articolul