Protest public al ANPRO – Asociația Națională a Profesorilor de Limba română, față de planurile-cadru puse în dezbatere și declarația ministrului că nu s-a tăiat nicio oră la liceele teoretice: Considerăm cu adevărat revoltător inducerea în eroare a opiniei publice. Ați tăiat o oră de Română pe săptămână din trunchiul comun la clasele a IX-a, a XI-a și a XII-a

1.757 de vizualizări
Foto: © Inews77 | Dreamstime.com
Profesorii de limba și literatura română protestează public față de tăierea a câte o oră pe săptămână din trunchiul comun la clasele a IX-a, a XI-a și a XII-a, în noile planuri-cadru pentru liceu, puse în dezbatere publică. „Considerăm cu adevărat revoltător inducerea în eroare a opiniei publice prin declarații potrivit cărora «la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele»”, spune Asociația Națională a Profesorilor de Limba și literatura română într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro.
  • Ministrul Educației Daniel David a transmis într-un mesaj după publicarea planurilor-cadru pentru liceu 2025, varianta după consultările din ianuarie, că „la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele!”. 


Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română protestează public față de tăierea a câte o oră la disciplina limbă și literatura română în trunchiul comun la clasele a IX-a, a XI-a și a XII-a, în noile planuri-cadru pentru liceu propuse de minister: „În realitate, numai la nivelul disciplinei limba și literatura română se pierd 3 (trei) ore/săptămână (TC), câte una pentru fiecare clasă de a IX-a, a XI-a și a XII-a. În aceste condiții, suntem convinși că impactul negativ și foarte previzibil al aplicării acestor variante de plan-cadru de învățământ va fi suportat tot de profesorii și practicienii din sistem, care vor trebui să se raporteze la standarde educaționale minime, la momentul aplicării programelor școlare”, scrie în comunicatul de presă transmis Edupedu.ro.

Profesorii mai semnalează și faptul că ministrul Educației a indus în eroare opinia publică atunci când a afirmat că „la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele”.

Mai mult, Asociația Profesorilor de Limba Română remarcă poziția „duplicitară” a declarațiilor ministrului Educației care deși recunoaște „cotele alarmante la care a ajuns rata analfabetismului funcțional, în rândul elevilor din România, susținând că educația este o problemă de securitate națională, girează noile planuri―cadru și, implicit, reducerea limbii și literaturii române la cele 2 ore pe săptămână, la clasele a XI-a și a XII-a, în trunchiul comun, fără nicio analiză sau studiu de impact„.

Asociația precizează că a trimis Ministerului Educației argumente expuse într-o Scrisoare deschisă, în care susținea necesitatea menținerii a 3 ore de limbă și literatură română, la toate clasele de liceu”.

Ministrul Daniel David a spus că „la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele! –, ci, în cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, de unde trebuie obținute prin oferirea unei educații de calitate, într-un demers de personalizare a educației la nivelul unității școlare (filieră/profil/specializare)”.

Cum arată propunerile pentru limba română la profilul de Matematică – Informatică

Asociația nu precizează care profiluri pierd ore de limba română. Edupedu.ro a comparat actualele planuri-cadru pentru profilul Real, Matematică-Informatică.

În prezent sunt 4 ore de limba și literatură română în clasa a IX-a, dintre care 3 în trunchiul comun și una în curriculumul diferențiat (n. red în noile planuri cadru acesta se numește curriculum de specialitate), și câte 3 ore pe săptămână la clasele X-XII în trunchiul comun.

În planurile-cadru propuse de minister la clasa a IX-a se taie o oră, cea din Curriculum diferențiat, la clasa a X-a rămân 3 ore pe săptămână în trunchiul comun iar în clasele XI și a XII-a câte 2 ore.

De remarcat faptul că orele în minus de limba română tăiate din trunchiul comun nu pot fi recuperate la curriculum de specialitate pentru că la acest profil limba română nu este cuprinsă în aria de specialitate.

Ministerul Educației a publicat și un raport privind propunerile primite în perioada dezbaterii publice în care apare și scrisoarea deschisă a Asociației despre care se menționează în comunicat.

Iată justificarea Ministerului Educației din raport:

  • Aspecte care pot fi integrate în structura proiectelor, cu impact punctual (major/minor, după caz):
    ▪ menținerea a 3h în TC pentru toți cei 4 ani de studiu, indiferent de filieră, profil sau specializare (Scrisoare deschisă a ANPRO)
    ▪ propuneri detaliate de plan-cadru pentru limba și literatura română (alocarea a 3h în TC), aparținând Facultăților de Litere (prin memoriul semnat de toți decanii).
FOTO: Ministerul Educației Raport în urma consultării și dezbaterilor publice privind proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal 31.01 – 06.03.2025
Redăm comunicatul de presă integral al Asociației

„Ca urmare a punerii în consultare publică a proiectului de ordin privind aprobarea planurilor―cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, în data de 16.06.2025, Asociația Națională a Profesorilor de Limba și literatura română Ioana Em. Petrescu formulează următoarea notă de protest referitoare la decizia Ministerului Educației și Cercetării de a ignora punctul de vedere al unei întregi comunități profesionale, susținută de mediul universitar și de cel academic.

ANPRO își exprimă, pe de-o parte, îngrijorarea cu privire la impactul și consecințele așa-numitei reforme curriculare, pe termen mediu și lung, pe de altă parte, ia act de prejudiciul major adus limbii materne, care dobândește, astfel, un statut inferior, asemănător unei limbi străine, printr-o alocare orară net deficitară. 

Nu putem să nu observăm și poziția duplicitară a declarațiilor din spațiul public aparținând ministrului educației și cercetării care admite, fără rezerve, cotele alarmante la care a ajuns rata analfabetismului funcțional, în rândul elevilor din România, susținând că educația este o problemă de securitate națională, dar girează noile planuri―cadru și, implicit, reducerea limbii și literaturii române la cele 2 ore pe săptămână, la clasele a XI-a și a XII-a, în trunchiul comun, fără nicio analiză sau studiu de impact, în pofida argumentelor expuse în Scrisoarea deschisă, în care susțineam necesitatea menținerii a 3 ore de limbă și literatură română, la toate clasele de liceu.

Însă, ceea ce considerăm cu adevărat revoltător este inducerea în eroare a opiniei publice, prin declarații potrivit cărora la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele.

În realitate, numai la nivelul disciplinei limba și literatura română se pierd 3 (trei) ore/săptămână (TC), câte una pentru fiecare clasă de a IX-a, a XI-a și a XII-a. În aceste condiții, suntem convinși că impactul negativ și foarte previzibil al aplicării acestor variante de plan-cadru de învățământ va fi suportat tot de profesorii și practicienii din sistem, care vor trebui să se raporteze la standarde educaționale minime, la momentul aplicării programelor școlare”.

Informații de context

Ministrul Daniel David a spus pe 16 iunie, când a pus în dezbatere publică planurile-cadru în varianta obținută după dezbateri ample și în care a primit propuneri, că „la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele!” și că „este necesar să păstrăm un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe cheie, accentuate rațional în funcție de filieră/profil/specializare”.

El a mai remarcat și faptul că „după mulți ani, gramatica, precum și istoria și geografia dedicate țării se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal (am crescut numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională).”

Ministrul a mai anunțat anterior publicării planurilor că gramatica va fi introdusă la clasele a IX-a și a X-a „în unități de învățare”, la limba română.

Există componente de limbă română la liceu în programele școlare, dar cum nu sunt pentru Bacalaureat, sunt cam neglijate, consideră profesoara și lingvista Rodica Zafiu. Școala ar trebui să se concentreze pe texte, cu răbdare – fără mari cantități de texte, dar cu o bună înțelegere a celor puține, este de părere aceasta.

DESCARCĂ NOTA de Protest

Foto: © Inews77 | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David, despre noile planuri-cadru pentru liceu: La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele! / Documentele sunt în dezbatere timp de 10 zile
Orarul unui elev de liceu pe noile planuri-cadru înseamnă mai multe zile cu 7 ore decât în prezent, dacă alege toate opționalele / Exemplu de proiectare pe specializarea Științe ale naturii
Sindicatele din educație îi cer ministrului David să „nu se grăbească” cu emiterea ordinului pentru planurile-cadru / Liderul sindical Marius Nistor: Trebuie să facem o analiză corectă cu profesori, părinți și elevi. Asta nu înseamnă că vom tergiversa la nesfârșit

6 comments
  1. O SCRISOARE PIERDUTĂ
    Nu, acțiunea nu se desfășoară „în capitala unui județ de munte”, ci numai „în zilele noastre „, însă lângă dealul Feleacului, în municipiul concitadinului onoratei Asociații
    naționale a profesorilor de limba și literatura română, (ANPRO), domnul ministru al Educației și Cercetării, căruia, încă din 20 februarie 2025, i-a transmis o Scrisoare deschisă cu privire la situația inacceptabilă a limbii și literaturii în noile planuri-cadru pentru învățământul liceal.
    Cetățeanul poștaș de la MEC, deși „andrisantul” este cunoscut, a pierdut, a rătăcit scrisoarea prin uriașa birocrație din minister.
    Mai degrabă s-a dorit ca scrisoarea să fie „pierdută”, încât ceea ce la Caragiale era o inimitabilă comedie a devenit, pentru limba și literatura română din școala românească, o farsă tragică, având în vedere toate consecințele
    pentru perpetuarea, prin învățământ și cultură, a ființei naționale.
    Pe scurt, disciplina fundamentală a învățământului românesc pierde, față de planurile actuale, 3 ore pe un rând de clase de liceu, IX-XII: IX – 4 ore (3+1 CD) > 3; XI – 3 > 2, XII – 3 > 2! La toate filierele, teoretică și tehnologică.
    În acest fel, limba și literatura română este la un pas de a deveni o Cenușăreasă a întregului sistem de învățământ românesc. (Folosesc și eu o „metaforă-simbol”, fiindcă tot îi plac domnului ministru, într-un studiu strict științific, astfel de sintagme, „metafora-simbol Frankenstein”, „epoca de piatră” a învățământului liceal etc.).
    În ciuda acestei „scrisori pierdute” a ANPRO, despre „tăierea” scandaloasă, masivă, antinațională tocmai a orelor de limba și literatura română se știa de la început. O știau promotorii celor care au vrut să impună un sistem de maximă împrăștiere a orelor, de 33% din trunchiul comun, până la 64% CS și CDEOȘ, cu incongruențe și discontinuități în armonizarea studierii disciplinelor științifice și umaniste, cu tendințe populiste față de beneficiarii educației etc.
    În multiplele intrvenții din dezbaterilor televizate de la București, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara, reprezentanții ministerului, Bogdan Cristescu și Gabriel Vrânceanu nu au explicat niciodată de ce limba și literatura română a rămas numai cu două ore la ultimele clase de liceu, necesare definitivarii cunoștințelor și competențeplor elevilor înaintea examenului de bacalaureat.
    Nici, în pofida declarațiilor frecvente că s-ar fi inspirat din experiența sistemelor europene de învățământ, nu au luat în seamă niciodată diferența aproape dublă de ore alocate în diverse țări limbii și literaturii naționale față de aproape insignifiante 2 ore pentru limba și literatura română.
    Probabil că „andrisantul” principal al acestei scrisori și al nenumăratelor intervenții pe diverse canale nu s-a aplecat cu atenție și cu profunzime, până la firul ierbii, până la realitatea concretă, aspra consecințelor posibile ale fiecărei cifre din planurile-cadru, care poate modifica destine și ar periclita meritorii cariere profesionale.
    Iar, în cazul limbii și literaturii române, ar fi subminat însuși statutul ei de receptacol al ființei neamului, al spiritualității românești, de „comoară în adâncuri înfundată” (Alexe Mateevici), într-o vreme când comorile, chiar cele ancestrale, se fură.
    Să sperăm că domnul ministru își va revizui, cum o face tot mai des în ultimele zile, și această cea mai importantă prevedere a planurilor-cadru, întorcând la normalitate statutul limbii și literaturii române în sistemul de învățământ.
    Este de apreciat că, în urma discuțiilor aplicate cu buni cunoscători ai învățământului preuniversitar, s-au îndreptat ceea dumnealui a considerat a fi „dezinformări și interpretări eronate”: lansarea ideii de a se confirma titularizarea din 4 în 4 ani, de a se realiza prin concurs la nivelul școlilor; propunerea de a se sta 8 ore pe zi în școală, desființată prin reiterarea unei celebre replici a lui Grigore Moisil date pe vremuri la o propunere similară. Etc.
    De acum încolo, nu ar fi rău să fie mai bine.

    1. Disputa aceasta se putea rezolva pe plan local, acolo, la Cluj, printr-o întrebare directă: „Ce poftești, măi musiu?”.
      Și se ajungea mai ușor la o absolut necesară „Pupat piața Endependenți!”.

  2. Toată lumea e preocupată exclusiv de situația orelor de Limba și literaratura română de la liceele teoretice. Nimeni, dar absolut nimeni nu se arată revoltat de situația orelor de LLR de la liceele tehnologice. Cumva, s-a încetățenit ideea că la liceele tehnologice elevii trebuie să se pregătească… practic, la materiile de specialitate. Și da, au parte de astfel de ore cu duiumul, practici, laboratoare, CDL-uri, CDȘ-uri și alte „euri”. Mai mult,elevii de liceu tehnologic nu au 36 de săptămâni de școală asemenea colegilor de la teoretice. Nu, au 34 (IX), 34 (X), 32(XI), 27(XII) de săptămâni de școală. Ai zice că dau Bacalaureatul din materiile tehnice. Dar nu! Ei dau Bacalaureatul din Română, Matematică, și alte materii din TC viciate de ore. Să luăm un exemplu concret! Un elev intră la un liceu tehnologic cu o notă de maximum 6 la EN, la LLR. Spre deosebire de colegul său, care a intrat la un liceu teoretic cu minimum 7, elevul de 6 va studia mai puține săptămâni de școală: in clasa a IX-a și a X-a, cu 2, în clasa a XI-a, cu 4, iar in clasa a XII-a, cu…. 9. Exact în anul premergător examenului, elevul de tehnologic studiază cel mai puțin Română, Mate… La Filologie se predau 5 ore pe săptămână, uar subiectele I și II sunt identice. La III, filologii pregătesc în plus un tip de eseu: relația dintre două personaje. Unde este echitatea? Unde sunt șansele egale? De ce toată lumea se miră de rezultatele slabe obținute de elevii de tehnologic?
    Acum, cu noile planuri cadru, situația va deveni imposibilă. Culmea, nimeni nu sesizează, nimeni nu protestează, nimeni nu reclamă adâncirea inechității.
    Nu trebuie confundat învățământul profesional cu cel luceal. Elevii de liceu, teoretic și tehnologic, trebuie să învețe în condiții egale.
    Ar fi multe de spus, dar, în primul rând, statul român trebuie să acorde șanse egale de reușită copiilor săi, fie că învață la licee teoretice, fie la tehnologice. Elevii de tehnologic abdolvă facultăți de Litere, Medicină, Mecanică, IT, nu sunt doar ccaraghioșii ironizați comdescendent în interviuri luate după probele Bacalaureatului pentru a-și distra publicul.
    SOS Limba Română în liceele tehnologice!!!!

  3. La aceste cote de analfabetism functional s a ajuns in cond in care elevii au 4h de ro pe sapt. Terminati cu prostiile! Domnilor profesori, reformati va!!! Reforma trebuie sa inceapa cu voi si cu aceste planuri cadru! De la predare pana la evaluare numai sabloane si tipare avem la lb romana. La meditatii se dau modele, la clasa altele si tot asa…‘Nu e buna caracterizarea personajului ca nu e dupa modelul dat de mine…’ vi se pare cunoscut? Mie da. Se dau de memorat pt nota 40 de strofe din Luceafarul…ca sa ce???? In loc sa dezbati diverse teme pe marginea operei, sa dai frau liber gandirii elevului. Poti avea si 6 h pe sapt cu efect zero. Conteaza ce faci in cele 3-4h. Nu va mai ascundeti atat dupa nr de ore pt ca dvs vorbiti de fapt de norme si nimic altceva. Nu va mai prefaceti ca faceti invatamant centrat pe elev, e centrat pe profesor! Elevul nu conteaza. Daca ar fi contat nu s ar fi ajuns aici!

  4. a treia ora de romana din TC s-a descentralizat in CDEOS. cine va dori sa invete, va invata ( cine nu, nu).

    1. Băi pulverizatule, rubricile de CDEOȘ sunt goale, nemarcate, rămânând la îndemâna te miri cui, în primul rând a directorilor, care pot să manevreze orele în favoarea oricui și pentru oricine. Și apoi, ideea „cine va dori să învețe va învăța (cine nu, nu)” te descalifică, fie că ești profesor, fie părinte.
      Dacă ești profesor, învață încă să scrii! La început de enunț, se scrie cu majusculă; la scrierea în limba română se folosesc semnele diacritice specifice; propoziția subiectivă „cine va dori” nu se desparte prin virgulă de regentă („va învăța”).
      Dacă ești părinte, înseamnă că nu dai doi bani pe calitatea pregătirii copiilor tăi, în ideea că nu trebuie să ai minte prea multă ca să treci prin viață. Iar, în caz de eșec, dai apoi vina pe școală, pe societate, pe soartă, numai pe propria concepție, deja exprimată aici, nu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației, despre cursurile de educație parentală la începutul grădiniței, al clasei pregătitoare, al gimnaziului și al liceului: Ne dorim mai mult decât simple “ședințe cu părinții”. Ne dorim întâlniri suport / Avem deja 200 de formatori

„Ne dorim mai mult decât simple “ședințe cu părinții”. Ne dorim întâlniri suport”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru Edupedu.ro în contextul publicării în dezbatere a draftului Strategiei pentru…
Vezi articolul

UPDATE Strategia Națională pentru Susținerea Părinților, adoptată după multe încercări eșuate de-a lungul anilor: Este promovată „parentalitatea pozitivă”. Până în 2025 trebuie să se înființeze o platformă online care să ofere sfaturi pentru părinți

Guvernul a adoptat Strategia Națională pentru Susținerea Părinților 2024-2030 la jumătate de an de la lansarea în dezbatere publică a proiectului, strategie tergiversată de ani de zile de miniștrii care…
Vezi articolul