Radu Gologan critică tăierea burselor de excelență: Foștii olimpici care au luat aceste burse vin cu drag în țară, au făcut colective de cercetare cu cei de aici, nu au zis „m-am săturat de țara asta”, cum se întâmpla în sistemul comunist. Și țara a câștigat

2.460 de vizualizări
Foto: captură „InfoEdu”, TVR Info/ TVR+
Radu Gologan, profesor la Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica din București și președinte al Societății de Științe Matematice din România, a criticat, în cadrul emisiunii InfoEdu, eliminarea burselor de excelență. În plus, acesta a precizat că acordarea burselor de merit ar trebui să se facă pe baza unui portofoliu care să conțină informații despre comportamentul elevului și activități precum olimpiade, sport și voluntariat.

Acesta a subliniat faptul că recunoașterea meritelor tinerilor olimpici a adus beneficii României, întrucât aceștia, deși au plecat peste hotare, au revenit în țară, unde au întreprins activități care au adus beneficii țării.

„Dacă mă uit la foștii olimpici la matematică-informatică din ultimii 20 de ani, care au obținut bursele astea, vin cu drag în țară. Au făcut colective de cercetare comun cu cei de aici, nu au zis «m-am săturat de țara asta, să nu o mai văd niciodată», cum se întâmplă în sistemul comunist. Și țara a câștigat din asta. În momentul ăsta le tai bursele, după ce le-ai dat, și spui «hai că nu-i nici chiar așa, că aveți bani destui sau tot plecați»”.

„Întotdeauna le-am spus și am atras atenția: copiii ăștia oricum pleacă, pleacă la mai bine ca știință, la mai bine ca viață, pleacă. Dar important este să plece cu dragul de țara asta în ei. Ajută-i, arată-ne că ai făcut pentru ei ceva”, a mai adăugat el.

Radu Gologan a criticat și sistemul de acordare a burselor de merit: „Într-adevăr, există o problemă la bursele de merit, conform legislației precedente. Problema nu e că sunt prea multe, ci împărțirea pe clase, indiferent de medie, a dus la situații hilare – să iei bursă de merit cu media cinci și așa mai departe. Sigur că probabil că trebuie schimbat sistemul și dai câte burse consideri că ar fi normal să existe în țara asta pentru copiii care își văd de treabă. Asta e totul”.

Soluția este, spune profesorul, ca bursele de merit să nu fie acordate doar pe baza mediei, ci în funcție de mai mulți factori – comportament, rezultate sportive și la olimpiade, activități de voluntariat.

„Aș face un portofoliu al copilului, în care să conteze, în primul rând, media. Dar mai sunt și alte lucruri: olimpiade, comportament, rezultate sportive, voluntariat. Copiii să își depună dosarele și școlile să facă schimb de comisii de evaluare între ele, ca să nu fie discuții că își ridică proprii copii. Cred că ar fi o soluție și, sigur, să nu fie foarte multe [n. red. burse], pentru că atunci n-ar mai conta atât de mult nota”.

Redăm pe larg declarațiile profesorului Radu Gologan pe subiect:


Moderator: Despre burse aș vrea să vorbim. Se restrânge numărul de burse. Domnule profesor, rămân doar bursa de merit, bursa socială și bursa tehnologică. În final, bursa tehnologică a câștigat. Da.

Radu Gologan, profesor la Universitatea de Știință și Tehnologie Politehnica din București și președinte al Societății de Matematică din România: Normal ar fi să vorbesc doar despre bursele studenților – și acelea vor fi tăiate – dar aici cunosc destul de bine, mai ales referitor la bursele olimpicilor excepționali. Nu vorbesc în general, pentru că și aici sunt probleme.

Într-adevăr, există o problemă la bursele de merit, conform legislației precedente. Problema nu e că sunt prea multe, ci împărțirea pe clase, indiferent de medie, a dus la situații hilare – să iei bursă de merit cu media cinci și așa mai departe. Sigur că probabil că trebuie schimbat sistemul și îi dai câte burse consideri că ar fi normal să existe în țara asta pentru copiii care își văd de treabă. Asta e totul.

E foarte ușor să vezi o statistică, în funcție de niște situații școlare medii pe toată țara și în funcție de asta spui: „media cutare” sau „primii nu știu cât”, dar aici e chiar cu toporul la jumătate. Se vede foarte clar că e jumate, mai puțin, o treime parcă. După mine, partea cea mai gravă este cea cu bursele excepționale. Deci vorbesc despre bursele olimpicilor.

Moderator: Este vorba despre excelența olimpică I și II, pentru cei care iau premii la olimpiade.

Radu Gologan: Deci am susținut întotdeauna și copiii pe care, să spunem nu că i-am pregătit, dar au fost împreună cu mine 20 de ani – olimpicii la matematică – unde e un segment foarte mare de copii care au plecat în străinătate, au rămas acolo și sunt în mediul universitar. Întotdeauna le-am spus și am atras atenția „Copiii ăștia oricum pleacă, pleacă la mai bine ca știință, la mai bine ca viață, pleacă. Dar important este să plece cu dragul de țara asta în ei. Ajută-i, arată-ne că ai făcut pentru ei ceva. Într-adevăr, eu dacă mă uit la foștii olimpici la matematică-informatică din ultimii 20 de ani, care au obținut bursele astea, vin cu drag în țară. Au făcut colective de cercetare comun cu cei de aici, nu au zis „m-am săturat de țara asta, să nu o mai văd niciodată, cum se întâmplă în sistemul comunist” și țara a câștigat din asta. În momentul ăsta în care le tai bursele, după ce le-ai dat să le tai și să spui „hai că nu-i nici chiar așa, că aveți bani destui sau tot plecați”.

Moderator: Ministerul Educației și Cercetării a transmis că va avea premii pentru acești copii.

Radu Gologan: Burse nu. Premii?

Moderator: Burse nu, ci premii.

Radu Golgoan: Sigur că e mult mai simplu. Un olimpic internațional care ia medalia de aur la o olimpiadă internațională, nu regională, are în jur de 800-900 lei pe lună. Premiul pentru medalia de aur, care e dat de minister este de 2.000 euro o dată pe an. E o diferență.

[…] 

Radu Gologan: Am înțeles că vrea [n. red. Ministerul Educației și Cercetării] să regândească olimpiadele. Circulă ideea de mult și cred că asta va fi și va fi extrem de gravă: câte un copil din fiecare clasă pentru fiecare județ. În momentul în care ajungi la chestia, ai terminat-o.

[…] 

Radu Gologan: Eu aș merge puțin, deși nu îmi place, puțin mai spre birocrație, cum se întâmplă în câteva din dintre statele europene, nu cele vestice, că nu prea au burse acolo. Aș face un portofoliu al copilului, în care să conteze, în primul rând, media. Dar mai sunt și alte lucruri: olimpiade, comportament, rezultate sportive, voluntariat.

Copiii să își depună dosarele și școlile să facă schimb de comisii de evaluare între ele, ca să nu fie discuții că își ridică proprii copii. Cred că ar fi o soluție și, sigur, să nu fie foarte multe [n. red. burse], pentru că atunci n-am mai conta atât de mult nota. E adevărat, aici, cu notele, știți foarte bine, chiar și București există școli în care aproape toți copiii ies cu 10 și, când ajung la liceu, descoperi că nu sunt nici de 7.

Informații de context

Potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare pentru care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea în Parlament luni, 7 iulie, doar trei tipuri de burse vor rămâne în vigoare: cele de merit, tehnologice și sociale.

Potrivit unui studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației, peste 65% dintre elevii și părinții intervievați consideră că acordarea burselor în ultimii doi ani școlari a avut impact asupra performanței și motivației școlare în cazul celor din mediul urban, iar pentru elevii din mediul rural efectul a fost participare la ore și reducerea abandonului – vezi aici principalele concluzii ale studiului.

În ceea ce privește tăierea burselor de excelență, opinia lui Radu Gologan este susținută și de alte voci din lumea educației. Cosmin Mălureanu, CEO al companiei de software educațional Ascendia, a precizat că eliminarea acestor burse „ar fi o greșeală enormă”.

  • „Educația și sportul mereu au fost mult prea puțin finanțate, iar copiii care performează, fără dubiu, trebuie încurajați!”, a declarat acesta.

Ministrul Daniel David a anunțat că elevii olimpici național și internațional vor primi premii „mai mari” pentru performanțele de la competiții. „Vom menține premiile pentru olimpici pentru performanțele foarte mari și chiar vom crește ușor premiile”, a declarat acesta la începutul lunii iulie.

Cât sunt bursele de excelență olimpică 2024-2025

Până acum, legea educației prevedea burse lunare de excelență – tip II, pentru premiile de la etapa națională, în valoare de 700 de lei.

Bursele de excelență tip I, pentru elevii olimpici de nivel internațional, au valori de la 25% din salariul minim brut (pentru mențiune), până la un salariu minim brut în plată (pentru locul I sau medalie de aur), pe lună.

  • Deși OUG 156/2024 cu măsuri de austeritate pentru anul 2025 impune modificarea legii educației 198/2023 pentru ca aceste burse de excelență tip I să se raporteze la salariul minim brut din noiembrie 2024, de 3.700 de lei, Edupedu.ro a scris că modificările la legea educației intră în vigoare din anul școlar următor, nu în timpul celui curent, deci aceste burse trebuie deocamdată să se raporteze la 4.050 de lei cât este salariul minim brut de la 1 ianuarie 2025.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Elevilor se adresează autorităților sanitare, nu celor din Educație: Să dezvolte un algoritm, în baza căruia școlile să decidă cum continuă cursurile, cu mai mulți parametri – incidența de la nivel local, infrastructura sanitară, capacitatea de testare și de menținere a distanțării fizice

Autoritățile sanitare sunt solicitate să dezvolte un algoritm, în baza căruia școlile să decidă cum continuă cursurile, cerere transmisă de Consiliul Național al Elevilor. Într-un comunicat primit de Edupedu.ro, reprezentanții…
Vezi articolul

Lista cu rata de incidență pe localități, valabilă pentru vineri, 26 noiembrie, publicată de Ministerul Educației. Școlile și grădinițele din localitățile cu rata de incidență mai mică de 3 la mie pot face orele față în față

Lista cu rata de incidență pe localități a fost publicată în această seară de către Ministerul Educației. Edupedu.ro a scris ieri că școlile și grădinițele pot trece în activitate față…
Vezi articolul

Raportul prezidențial „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”, lansat în dezbatere publică: Se propune actualizarea programelor școlare de biologie, geografie, economie, cu noțiuni de mediu și schimbări climatice

S-a lansat în dezbatere publică a Raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, elaborat de Grupul de lucru pe tema educației cu privire la schimbări climatice și…
Vezi articolul

Rezidențiat 2022. Temperatura candidaților nu va mai fi luată înainte de a intra în sala de examen, potrivit unui ordin de modificare a metodologiei de concurs. Modificările vin cu două săptămâni înainte de examen – document

Temperatura candidaților care participă la examenul de rezidențiat 2022 nu va mai luată înainte de a intra în sala de examen, potrivit unui ordin de modificare a metodologiei. Ordinul a…
Vezi articolul

Premierul Marcel Ciolacu: Profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii. Scopul este ca plata profesorilor să fie corelată cu performanţa actului de educaţie

Profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii, a declarat prim-ministrul Marcel…
Vezi articolul

„Burse pentru elevii de 7 şi 8, soluţia Buzăului pentru educaţie” – proiect de campanie lansat de PSD: Dacă până acum au fost premiaţi elevii care fac excelenţă, purtând şi riscul de a deveni fideli ţărilor de adopţie, primarul municipiului Buzău aduce în atenţie elevul de nivel mediu

Un material electoral editat de echipa de campanie a PSD Buzău anunţă că, de anul viitor, în municipiul reşedinţă de judeţ ar putea primi burse de studiu şi elevii cu…
Vezi articolul