Radu Gologan, după ce Nicușor Dan a intrat în al doilea tur al alegerilor prezidențiale: Lucrurile care nu s-au rezolvat se pot rezolva cu o minte sclipitoare, cu un om care se poate înconjura de oameni de valoare, care într-adevăr își doresc să oprească decăderea morală a societății românești / Este interesat de anumite reforme fundamentale în Educație

2.632 de vizualizări
Radu Gologan / Foto: Digitaliada
Radu Gologan / Foto: Digitaliada
Pro-europeanul Nicușor Dan s-a calificat în turul II al alegerilor prezidențiale din România cu 20,99% din voturi, scrutin în care îl are contracandidat pe liderul partidului extremist AUR, George Simion, care a câștigat detașat primul tur al alegerilor prezidențiale cu 40,96%. Este o premieră ca în alegerile prezidențiale să se califice în turul al II-lea un candidat care este dublu medaliat al olimpiadelor internaționale de matematică, premii obținute cu un scor absolut. Ce înseamnă „aurul pur” în matematică și care este profilul matematicianului Nicușor Dan ne-a explicat profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România.

Coordonator al lotului olimpic național de matematică vreme de 15 de ani, cercetător științific și profesor la Universitatea Politehnică din Bucureşti, el însuși fost olimpic internațional cu medalii de argint la competițiile din 1970 și 1971, Radu Gologan a declarat pentru Edupedu.ro că lucrurile problematice „se pot rezolva cu o minte sclipitoare, cu un om care se poate înconjura de oameni de valoare, care într-adevăr își doresc să oprească decăderea morală a societății românești”. 

Profesorul Radu Gologan a precizat că Nicușor Dan este interesat de „anumite lucruri care trebuie reformate fundamental” în educație, domeniu pe care îl cunoaște și prin experiența nemijlocită a celor doi copii ai săi, de vârstă școlară.

Rep: Care este opinia dvs cu privire la faptul că Nicușor Dan, primarul olimpic internațional la matematică a intrat în turul II al alegerilor prezidențiale din România? 

Radu Gologan: Este un rezultat oarecum neașteptat pentru un om provenit din lumea științifică; sigur că are în spate și câștigurile la primărie și realizările acolo. Așa cum îl știu eu – și îl știu de foarte multă vreme, l-am întâlnit și pe când era elev, o dată, eu fiind profesor, după aceea am fost colegi la Institut [Institutul de Matematică al Academiei Române – N.Red.] – el este o fire foarte răzbătătoare, este așa cum s-a spus un om extrem de corect. Probabil că un dezavantaj este faptul că matematicianul, prin modalitatea în care este alcătuită gândirea unei matematician, nu răspunde niciodată imediat, trebuie să deceleze, să gândească bine, să înțeleagă bine întrebarea, să îi găsească răspunsul potrivit și apoi să-l facă public în comunitate. Deci asta probabil că pentru unii dă impresia de încetineală în gândire. Dar nu, este de fapt tocmai o gândire foarte corectă, o gândire de matematician, iar pe de altă parte este un om foarte modest. 

S-a spus acum, în ultima vreme, că el s-a lăsat de de matematică. Nu e adevărat, de câte ori l-am întâlnit povestește că mai are momente în care se gândește la problemele grele cu care se ocupa pe vremea când lucra la Institut și probabil că la un moment dat va reveni către matematică. Pot să vă spun și o poveste frumoasă: s-a întâlnit cu fostul deputy-leader la Olimpiada Internațională, că a fost în Australia, și acest prieten i-a dat o problemă de la ultima olimpiadă internațională și, după o vreme, l-a întrebat: ai făcut-o? Iar el a zis: sigur că da, am făcut-o! Și i-a arătat soluția. Deci o problemă care fusese foarte dificilă la olimpiada internațională, de prin 2015.

L-am rugat acum câțiva ani, era candidat la primărie, să vină la concursul nostru internațional – Master of Mathematics – un concurs celebru, pentru cele mai bune echipe de elevi din lume la matematică, care se ține anual. Prin tradiție, un matematician important este invitat să țină o conferință de matematică copiilor și Nicușor Dan a făcut asta foarte frumos și a fost o conferință foarte apreciată. Chiar și anul acesta la deschidere a venit împreună cu fetița lui, le-a vorbit copiilor despre ceea ce face el acum, cum îi pare rău că nu mai face matematică, dar consideră că atitudinea lui față de societate trebuie să fie pe primul loc. 

Rep: Ce înseamnă faptul că a obținut ambele medalii de aur rezolvând 100% problemele de olimpiadă, deci obținând aurul pur? E puțin lucru, e mare lucru?

Radu Gologan: Este mare lucru. În general, acum, participă cam 600 de copii din 110 țări, aproximativ – mai variază numărul acesta -, iar medalii de aur sunt în jur de 50. În general, nu sunt mai mult de una, două sau trei scoruri absolute pe an. Gândiți-vă că acum 3 ani, când un elev de-al nostru a luat maximul de puncte, au fost doar trei în lume: un american, un chinez și un român care au luat maximul de puncte. Deci un rezultat fantastic. 

Rep: În vremurile acestea reactive, oare tipul acesta de răspuns de care vorbeați mai devreme, la care înclină gândirea matematică, poate influența societatea românească? 

Radu Gologan: Eu cred că da, pentru că din limbajul acesta de tip gargară pe care l-am văzut în ultimii 30 de ani copiii nu învață multe lucruri. Ar fi bine, așa cum se învață în alte părți despre felul în care se ține un discurs, despre câte să spui și cât de bine trebuie să fie fundamentată orice frază, cred că e un semn bun. Din păcate, am văzut foarte mulți gargaragii care pare că au un discurs minunat, în această perioadă de propagandă electorală, dar dacă stai și te uiți cu atenție vezi că, de fapt, sunt doar vorbe care nu se prea leagă cu nimic real. 

Sigur că președintele nu are putere executivă sau putere mare de a influența pe loc desfășurarea diferitelor componente din societate, dar prin consilieri, prin datele pe care le poate strânge, prin discuții sau înțelegeri bune între miniștri și consilierii respectivi poate influența inclusiv activitatea executivă și reformarea unor părți din domeniile statului român. 

Eu cred că în momentul de față lumea ar trebui să înțeleagă: e clar că s-a votat împotriva a ceea ce s-a întâmplat în ultimii 20 de ani, a felului în care au ajuns politicienii să conducă pentru interese proprii țara și au greșit. Eu cred că trebuie să înțeleagă că varianta Nicușor este mult mai bună pentru o schimbare reală și aici ar fi bine ca și diaspora să înțeleagă că nemulțumirea care provine din faptul că țara nu s-a schimbat în bine și lucrurile nu s-au rezolvat așa cum își închipuiau se pot rezolva cu o minte sclipitoare, cu un om care se poate înconjura de oameni de valoare, care într-adevăr își doresc să oprească decăderea morală a societății românești. 

Rep: Am văzut că ultimii doi președinți ai României, Traian Băsescu și Klaus Iohannis, au anunțat reforme majore în educație, deși președintele nu are prerogative executive directe asupra educației. Traian Băsescu a condus la reformarea educației prin Legea 1/2011, Klaus Iohannis a venit cu o reformă doar clamată, dacă ne uităm la ce a produs „România educată”. În discuțiile dumneavoastră cu Nicușor Dan, ați sesizat vreun interes al acestuia cu privire la reformarea sistemului de educație preuniversitar și universitar din România? 

Radu Gologan: Sigur că da, am discutat asta, mai ales că are doi copii care sunt în sistemul școlar românesc și am vorbit despre faptul că sunt anumite lucruri care trebuie reformate fundamental.

Citește și:
Nicușor Dan este singurul olimpic internațional cu aur „pur” la matematică și absolvent al Ecole Normale Superieure care intră în turul II al unor alegeri prezidențiale. Pe primul loc după primul tur este George Simion, absolvent al Facultății de Administrație și Afaceri a Universității din București
Cum arată subiectele din 1987 și ’88 pe care Nicușor Dan le-a rezolvat la Olimpiada Internațională de Matematică, unde a obținut 2 medalii de aur “pur”. Radu Gologan: Nicușor a avut la OIM câteva soluții foarte originale

5 comments
  1. Daca chiar ar fi dorit să facă ceva până acum, domnul Gologan ar fi putut publica niste manuale care să poată fi folosite fara profesor. Sunt sătul până în gât să-l văd pe d-nul Gologan preamărind mințile sclipitoare formate prin industria meditațiilor sau pentru ca au avut norocul ca mama sau tata sa fie profesori. Marea majoritate a copiilor nu au bani de meditații și sistemul de învățământ își bate joc de ei an după an de 35 de ani. Pe urmă, doamnele și domnii profesori se mira ipocrit că „vai, în ce hal a ajuns societatea”. Profesorii și liderii lor sunt responsabili pentru halul în care a ajuns societatea. Ar fi momentul sa vedem putina asumare. Scopul d-nului Gologan aici este să își asocieze imaginea cu ND. PR stunt, nula dpdv electoral pentru ND. Dacă cumva citește aceste comentarii as dori să-i transmit un mesaj: tuturor profesorilor le place să lucreze cu elevii de vârf și nici nu e atât de greu; as vrea să-mi spuneți dacă aveți vreo soluție pentru elevii „slabi”, din familii fără posibilități materiale deosebite. Acești elevi nu sunt slabi, sunt neglijați.

    1. Foarte bun comentariul! Acum 10 ani mă chinuiam sa gasesc culegeri cu probleme rezolvate la fizica ca sa pot să înțeleg si sa invat! Industria meditațiilor este în floare, noroc acum cu ChatGPT și Gemini care sunt (deocamdată doar parțial) în stare să mai explice pașii de rezolvare.

  2. Va e frică,ai?Sa va fie ca mulțimea odată starnita ,nu mai poate fi oprita.Daca nu erați asa necinstiți pe față nu cred ca va mai datea nimeni de pe scaune dar …prea mult.Si rusii la fel,au făcut prea mult și au pierdut.

  3. Discuție lungă care nu spune nimic. Mai exact, ce crede ND că trebuie reformat și de către cine? E oare informat în ce privește reducerea la absurd a matematicii și științelor în noul plan cadru dospit de niște… personaje?

    Sper că discursul elitist al d-lui Gologan nu este discursul lui ND. Până la urmă, el trebuie să fie președintele tuturor, inclusiv al ”gargaragiilor”, nu doar al olimpicilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sondaj Monitor al Minorităţilor 2020: Examenul nediferențiat la Limba română de la BAC, considerat discriminatoriu de 67% dintre adulţii maghiari din Transilvania / Aproape toţi cred că elevii maghiari trebuie să înveţe bine limba română

Peste 90% dintre maghiarii din Transilvania cred că elevii maghiari trebuie să înveţe limba română. 67% dintre adulţii maghiari consideră discriminatoriu faptul că, la Bacalaureat, elevii aparținând minorităților și care…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gologan: Profesorii au ajuns birocrați. Într-un an de zile s-a ajuns la niște chestii îngrozitoare – nici nu vă închipuiți câtă birocrație e în sistemul de învățământ și nimeni nu vrea să o dea afară. De ce? Pentru că e un aparat imens în sistem care stă bine-mersi acolo

Profesorul Radu Gologan trage un semnal de alarmă: birocrația sufocă școala românească. Într-o declarație la Metropola TV. Profesorul Gologan a vorbit despre cum profesorii au fost transformați în birocrați și…
Vezi articolul

„Topul” județelor cu rezultate slabe la Bacalaureat: Ilfov, Mehedinți – cele mai mici rate de promovare în patru din ultimii cinci ani / Giurgiu și Hunedoara – 3 apariții în clasamentul județelor codașe, în perioada 2021-2025

Mehedinți și Ilfov sunt județele care, de cinci ani încoace, apar cel mai des în topul celor mai slabe rate de promovare a Bacalaureatului, la nivel național. În 2025, Mehedinți…
Vezi articolul