Rata absolvirii liceului în România a crescut cu 7 puncte procentuale în ultimii 10 ani – raport UNESCO / Țara noastră, tot la finalul clasamentului statelor UE, iar abandonul școlar la liceu a ajuns la 26%

197 de vizualizări
Foto: 27173059 © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com
Procentul românilor care finalizează liceul a crescut cu aproape 7 puncte procentuale din anul școlar 2012-2013 până în anul 2022-2023, potrivit raportului Global education monitoring report, 2024/5, Leadership in education: lead for learning, realizat de UNESCO și lansat în cadrul celui mai mare summit despre Educație din lume, Global Education Meeting, organizat de Națiunile Unite la sfârșitul lunii octombrie. Potrivit datelor Institutului de Statistică al UNESCO, procentul absolvenților de învățământ secundar din România a crescut în 10 ani de la aproximativ 66% la peste 73%.

Pentru acest studiu au fost selectate țări de pe întregul glob. România a înregistrat o creștere cu 6,57 puncte, ajungând de la 66,46%, la sfârșitul anului 2013, la 73,03% la sfârșitul anului 2023.

În ceea ce privește clasamentul statelor care fac parte din Uniunea Europeană (UE), România se clasează pe ultimele locuri, mai exact pe poziția 22 din 27.

Țările care au cel mai mare procent de absolvenți de învățământ secundar sunt Lituania (91.99%), Cehia (91.17%) și Slovacia (90.18%).

Urmează Estonia (86.47%), Slovenia (86%), Suedia (83.98%), Ungaria (82.64%), Finlanda (81.34%) și Germania (80.80%).

Pe ultimele locuri, înaintea României, se află:

  • Portugalia, cu o creștere de peste 15% (47.41%);
  • Malta, cu o creștere de peste 20% (55.24%);
  • Spania, care a înregistrat o creștere de peste 8% (55,25%);
  • Italia, cu o creștere de peste 4% (52,80%);
  • Grecia, cu o creștere de aproape 12% (68.83%).
Sursa: Screenshot Raport UNESCO

Deși creșterea numărului de elevi care absolvă liceul este semnificativă, abandonul școlar rămâne o problemă în învățământul românesc.

Potrivit datelor din raportul UNESCO, 26% dintre tineri au abandonat liceul, înregistrându-se o creștere cu 7 puncte față de anul 2015.

În plus, 14% dintre copiii care ar fi trebuit să fie înscriși în cadrul ciclului primar se aflau în anul 2023 în afara sistemului de învățământ, comparativ cu anul 2015, când doar 7% erau în această situație.

Creșteri se înregistrează și la învățământul gimnazial – de la 9% în anul 2015, la 14% anul trecut.

România este pe primul loc în UE în ceea ce privește rata de părăsire timpurie a școlii, potrivit celor mai recente date Eurostat. În anul 2023, rata de părăsire timpurie a școlii pentru segmentul 18-24 de ani a fost de 16,6%. În 10 ani, această rată a scăzut cu doar 1,5 puncte procentuale.

  • În raport se vorbește și despre nivelul anxietății cauzate de matematică în rândul elevilor de 15 ani din mai multe state, inclusiv state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), după cum a scris Edupedu.ro. România se poziționează printre țările în care frica de această disciplină este cea mai redusă.
  • Raportul prezintă și situația directorilor din România. 79% dintre directorii școlilor gimnaziale consideră că această meserie presupune mai multe dezavantaje decât avantaje și aproape 20% nu ar mai alege din nou această carieră, potrivit datelor OCDE din studiu.

Foto: © Hongqi Zhang | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Emanuela Cerchez, profesoară de Informatică și membru în comisia centrală a Olimpiadei Naţionale de Informatică: Este o muncă de voluntariat. Nu suntem plătiţi pentru munca noastră. În acest an, inspectoratul şcolar de la care provin a refuzat să îmi deconteze cheltuielile pentru 3 competiţii / Apel public la Respect față de elevi și profesorii implicați

Emanuela Cerchez, profesoară de Informatică la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Iaşi și membru în comisia centrală a Olimpiadei Naţionale de Informatică, a adus în atenție, pe pagina de socializare, că…
Vezi articolul

Elevii colegiilor militare declarați „necorespunzători pentru profilul militar” sunt transferați obligatoriu în unități din rețeaua Ministerului Educației / Aceste colegii sunt conduse de un comandant, dar și de un director responsabil cu activitățile de învățământ – Noile reguli de organizare a colegiilor militare și Statutul elevului de colegiu militar

Instrucțiunile privind organizarea și funcționarea colegiilor naționale militare și Statutul elevului de colegiu național militar, adoptate prin ordin de Ministerul Apărării Naționale pe 10 ianuarie, au fost publicate în Monitorul…
Vezi articolul

Monica Anisie, în ședință la Inspectoratul Școlar București: Astăzi vor decide dacă este nevoie să revizuiască unele scenarii / Am avut o discuție și cu prefectul, cu inspectorul școlar și cu directoarea de la DSP, i-am rugat să verifice toate scenariile

Ministrul Educației participă la o ședință pe care a convocat-o la Inspectoratul Școlar București, la care sunt prezenți inspectorii școlari generali adjuncți, inspectorul general și inspectori de sector. Tot în…
Vezi articolul

Procentul elevilor cu medii sub 5 la Evaluare Națională 2025 – de trei ori mai mare în rural decât în urban / Cea mai mică pondere a elevilor cu medii sub 5 din ultimii 16 ani, la nivel național, conform rezultatelor înainte de contestații / La Matematică, 40% dintre elevii de la sat au luat sub 5, aproape de două ori mai mult decât media națională

Doi din cinci elevi din mediul rural nu au reușit să obțină nota 5 la proba de Matematică, la Evaluarea Națională 2025 – aproape de două ori mai mult decât…
Vezi articolul