Reclamele la jocuri de noroc ajung sistematic la elevii de liceu: 20% dintre minorii-„jucători” spun că au fost convinși în mod direct de publicitate și de influenceri să încerce astfel de activități – studiu

180 de vizualizări
țigări electronice în școli
Foto: © Mohd Hafiez Mohd Razali | Dreamstime.com
Publicitatea la jocuri de noroc ajunge zilnic sau săptămânal, în mediul online, la majoritatea liceenilor, conform adolescenților participanți la un studiu dat recent publicității, realizat de Centrul de Studii în Idei Politice. Iar unul dintre zece liceeni care au încerce astfel jocuri spune că reclamele l-au convins în mod direct să o facă, într-o măsură similară mesajelor transmise de influenceri, arată studiul citat.
  • Studiul „Betting on a better future – Un studiu privind jocurile de noroc în rândul adolescenților din România” a fost publicat în iunie și semnalat de HotNews.ro, recent, aici. Cercetarea realizată de Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP), cu sprijinul Ambasadei Franței și al Institutului Francez, include o componentă extinsă de prezentare a cadrului economic și de reglementare din România și din alte țări, precum și rezultatele unui sondaj în rândul liceenilor.
  • Despre cercetarea sociologică, se menționează că s-a desfășurat online, în decembrie 2024-februarie 2025, în rândul a 942 de liceeni (respondenți validați), datele fiind ponderate pentru a reflecta structura publicului vizat. Marja de eroare estimată este de +/-3,2% pentru un nivel de încredere de 95%.

Una dintre temele atinse în analiza citată este rolul publicității în atragerea minorilor către jocuri de noroc, deși, teoretic, legea interzice accesul acestora la astfel de activități.

Sursa: Raport CeSIP – Jocuri de noroc liceeni 2025

Dacă majoritatea celor care au apelat la jocuri de noroc (59,84%) spun că au fost determinați de către prieteni să încerce, aproape 10% spun că au fost determinați de reclame și aproximativ tot atât – de către influenceri. 

Potrivit studiului, „publicitatea digitală este factorul principal de expunere: adolescenții văd reclame zilnic sau săptămânal pe rețelele sociale, site-uri frecventate și panouri stradale.

Cei cu expunere ridicată au o probabilitate cu peste 10% mai mare de a practica jocuri de noroc față de cei care nu sunt expuși”.

Principalele canale de expunere a adolescenților la astfel de reclame, potrivit participanților la studiu, sunt:

  • Rețelele de socializare (Instagram, Facebook, TikTok etc.),
  • Site-urile web accesate frecvent de tineri,
  • Televiziunea,
  • Panourile publicitare stradale,
  • Jocurile online cu elemente de tip gambling.
Sursa: Raport CeSIP – Jocuri de noroc liceeni 2025

Aceeași analiză arată că cele mai multe reclame la jocuri de noroc sunt văzute zilnic sau săptămânal în mediul online (rețele de socializare, site-uri web). Un impact substanțial au chiar și canalele prin care cei mai mulți liceeni spun că nu au fost „niciodată” expuși la publicitate pentru jocuri de noroc – televiziunea și jocurile online, unde, într-o manieră similară celorlalte canale, mai bine de jumătate spun, totuși, că au fost expuși zilnic sau săptămânal la astfel de mesaje.

Sursa: Raport CeSIP – Jocuri de noroc liceeni 2025

Potrivit studiului, „analiza comparativă a adolescenților cu expunere ridicată (vizualizare săptămânală sau zilnică) versus expunere scăzută (vizualizare rară sau niciodată) arată o diferență clară: Adolescenții cu expunere ridicată la reclame pentru jocuri de noroc sunt semnificativ mai predispuși să participe la activități de joc de noroc. Diferența de prevalență a fost de peste 10 puncte procentuale între grupurile analizate.”

Citește și:
Semne ale dependenței de jocuri de noroc la tineri, de la psihologul Diana Gheletiuc
Elevii nu au voie să folosească țigări electronice în școli sau să organizeze și să participe la jocuri de noroc, chiar și în cadrul activităților extrașcolare organizate de profesori – prevederi în ROFUIP 2024
Organizația Salvați Copiii cere Parlamentului României interdicția oricărei forme de publicitate a jocurilor de noroc, inclusiv online. Sălile de jocuri de noroc să fie la o distanță de cel puțin 300 de metri de școli, solicită organizația – documente
Bulgaria a interzis cele mai multe forme de publicitate la jocurile de noroc, inclusiv pe panourile publicitare din apropierea școlilor

Foto: © Mohd Hafiez Mohd Razali | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„E un șoc binevenit” rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale, spune sociologul Sebastian Lăzăroiu: „Grecii și-au măturat vechea clasă politică abia după ce au intrat în colaps economic. Noi avem șansa să o facem înainte” / S-ar putea ca duminica viitoare să aflăm că, numeric, nu e posibilă decât o majoritate între PSD, USR și PNL, dacă vrem să izolăm curentele excentrice

Alegerea a doi candidați anti-sistem în primul tur al alegerilor prezidențiale, dintre care unul pro-rus cu poziții ultra-naționaliste și anti-europene, în condițiile în care niciunul dintre exit-poll-urile publicate după închiderea…
Vezi articolul

STUDIU Cum îmbunătățim educația elevilor din mediul rural? Rezultatele parțiale ale unei cercetări care arată cum s-au schimbat rezultatele elevilor din 40 de comunități

Performanța elevilor din România, în ansamblu, are nevoie de îmbunătățiri, așa cum ne arată și datele PISA. În ciuda numeroaselor initiative, programe și resurse alocate pentru îmbunătățirea educației din România,…
Vezi articolul

Dorința de a învăța toată viața poate fi formată din copilărie, cu ajutorul părinților, al școlii și al profesorilor. Ce pot face aceștia, cu experiența acumulată în pandemie? – Andreas Schleicher, OECD

Profesorii și părinții joacă un rol hotărâtor în dezvoltarea abilităților copiilor de învățare pe tot parcursul vieții, lipsa acestor abilități fiind una dintre sursele inegalităților resimțite, între altele, în rezultatele…
Vezi articolul