Rezolvarea la Limba română, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Cătălin Zaman: Subiecte mai grele decât anii trecuți. Am rezerve despre textul literar, poezia lui Lucian Blaga, și mă gândesc la colegii din mediul rural

90.460 de vizualizări
Foto: Cătălin Zaman /- captură tvrplus.ro
Profesorul Cătălin Zaman a rezolvat, pentru Edupedu.ro, subiectele pe care le-au primit elevii la simularea pentru Evaluarea Națională 2025. Luni, 17 martie, a avut loc proba scrisă la Limba și literatura română. Vezi mai jos, în articol, rezolvarea subiectelor.

Comparativ cu anii trecuți, profesorul este să părere că subiectele de anul acesta sunt mai grele și are rezerve în ceea ce privește alegerea textului literar:

„Cred că sunt subiecte mai grele, comparativ cu simulările din alți ani. Erau, desigur, subiecte abordabile, cu un text nonliterar generos. În ceea ce privește alegerea textului literar, am serioase rezerve. Înțeleg ideea celor care au conceput subiectele, dar, dacă tot țineau să ofere un text în care natura era tema centrală, aveau opțiuni care le puteau oferi copiilor o înțelegere mai facilă a textului (Alecsandri, Pillat de exemplu). Nu vreau să intru într-o analiză și mai detaliată, o să fac referire la elevii de 5-6, pe care un asemenea tip de text nu îi prea ajută. Sigur, vor exista voci care vor afirma că poezia nu este grea (nici nu am afirmat că ar fi), însă mă gândesc la toți colegii mei din mediul rural care efectiv „trag” de fiecare sutime pentru a face un copil să ia nota 5.”

Iată ce afirmă cadrul didactic în privința exercițiilor de la punctul B:

„La subiectele de la punctul B aș merge spre o analiză mai amănunțită. Au ales la exercițiul pentru fonetică accentul. Sigur, cuvintele alese nu erau dificile. Dar, din experiență, copiilor nu le place accentul. Nu doar celor de clasa a VIII-a, nici celor mai mari. De asemenea, la exercițiul 4, au introdus noțiuni de morfologie, elevii având de identificat substantivele articulate hotărât, aici trebuind să ocolească substantivele „lalele” sau „zambile” care nu erau articulate. La exercițiul 5, au ales pronumele ca parte de vorbire, iarăși una dintre cele mai grele părți de vorbire(vorbesc aici tot din reacția pe care elevii o au asupra acestui aspect). La exercițiul 6, pe lângă faptul că elevul trebuia să gândească din punct de vedere sintactic, ei erau nevoiți să fie atenți și la forma cuvintelor, „floarea-soarelui” fiind un cuvânt compus, iar trecerea lui la genitiv poate crea anumite probleme.”

„Despre mesajul poeziei lui Blaga, nu vreau să discut prea mult. Aș îndrăzni, însă, să vă provoc: dați poezia unui elev de liceu, cu același subiect. Aș fi tare curios să văd cum se descurcă!”, a spus Cătălin Zaman.

Redăm rezolvarea făcută de profesorul Cătălin Zaman:
  1. „Alexandru Frusina, februarie
  2. D – Prahova
  3. D – salcâm
  4. C – soare
  5. A – F – F / A – A – F
  6. Rima este împerecheată, iar măsura versurilor este de 11-9 silabe.
  7. Un element de conținut comun este prezența albinelor.
  8. Consider că, odată ce ai făcut o alegere, nu trebuie păstrată opțiunea indiferent de situație, deoarece alegerea poate fi greșită, iar conștientizarea greșelii te poate face să ai o altă perspectivă asupra lucrurilor. În textul 2, tatăl lui Alex intenționa să renunțe la apicultură, însă un roi de albine găsit într-un copac l-a făcut să aibă o altă opțiunea, astfel încât tatăl a continuat pasiunea moștenită din familie.
  9. Valoare comună: admirația/respectul pentru natură.
  1. D
  2. C
  3. C
  4. A
  5. îl, îmi, îi – pronume personale; Ce – pronume relativ; Asta – pronume demonstrativ
  6. Ai observat mărimea florii-soarelui? Am înțeles că filmul ar apărea săptămâna viitoare în cinematografe.
  7. Alex nu s-a ocupat întotdeauna de apicultură ȘI NU A FOST MEREU FERICIT. – coordonare prin joncțiune copulativă; Alex nu s-a ocupat întotdeauna de apicultură, DAR acum se simte fericit. – coordonare prin joncțiune adversativă
  8. Ții/ la/ bunăstarea / ia-ți / copiii/ ai.”

Marți, 18 martie, are loc proba scrisă la Matematică, iar miercuri se este programată proba la Limba maternă.

Rezultatele simulării vor fi comunicate individual pe 31 martie. Acestea vor fi analizate în cadrul fiecărei școli prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții și în consiliile profesorale, urmărindu-se adoptarea unor măsuri de sprijin pentru îmbunătățirea performanțelor.

Notele nu vor fi trecute în catalog, cu excepția cazurilor în care elevii sau părinții solicită acest lucru în scris.


13 comments
  1. S-or fi gândit să îl impresioneze pe noul ministru cu acest liric care, din ce spuneți dumneavoastră, pare cam greu pentru copii. Acum niste ani buni mă uitam să observ că la testul adevărat elevii au cu 2 puncte în minus față de cele de la școală! E enorm! Păi cei de 6 chiar sunt de 4, dacă e să mă iau după ce am observat. Dați-le note mari și nu le oferiți feedback permanent copiilor și așa îi pregătiți pentru eșec, că i-ați convins ANI să își fure căciula.

  2. @Anna

    Poate Raluca nu s- a exprimat corect, dar esenta mesajului sau este cat se poate de adevarata.
    Poate dvs. sunteti profesorul care isi face meseria asa cum trebuie, dar fiti sincera cu dvs. si raspundeti- va la intrebarea: cati dintre colegii mei din cancelarie sunt ca mine?
    Eu va dau exemplul unui profesor de limba romana care preda cu cartea deschisa si dicta rand cu rand🤔, care a cerut copiilor sa delimiteze propozitiile unei fraze (la acea vreme prin conjunctii), iar in fraza formulata cuvantul de legatura era o alta parte de vorbire. Doar asa, unul, doua exemple.
    Asa ca…..
    In clasa a VIII a, mesajul textului a fost facut rapid, o ora -doua, deci despre ce vorbim?
    Ceea ce refuzati voi, profesorii sa vedeti este tocmai lipsa de pregatire a unei majoritati covarsitoare , din pacate ( cunostinte si metode de transmitere a informatiei)
    Intotdeauna este bine sa vedem ambele imagini : copii dezinteresati si profesori la fel de neimplicati.

  3. Nu am înțeles de ce nu s-a dat un subiect la Simulare EN română după modelul dat pe 4 noiembrie 2024? Care a fost raționamentul transmiterii acelui model dacă tot nu s-a ținut seama de el? Din punctul meu de vedere, a fost un subiect destul de dificil. Elevii de nota 6-7 cu greu vor lua notă peste 5.

    1. Departe de mine a vrea să jignesc pe cineva. Și eu predau în mediul rural și știu cât de mult ne străduim să câștigăm fiecare sutime pentru copiii care sunt acolo, la limită. La acest aspect făceam referire. Îmi cer scuze dacă s-a înțeles altceva.

  4. Subiectul in care trebuia sa zici ce este ‘zmeu” din poezie este gresit conceput pentru ca avem o poezie la prima vedere in care fiecare poate sa aiba propriul punct de vedere, nu exista un conses general in care a fost adoptata o singura opinie. Nu e normal sa fie acceptata doar o varianta, accea in care arborele nu este zmeu.

    Putem argumenta foarte vine ca „zmeu” este chiar arborele, pentru ca se intalta sus spre cer, pentru ca ii flutura frunzele in vant precum decoratiile zmeului, pentru ca este legat de pamant ca si zmeul, pentru ca arborele este mandru si chipes ca un zmeu, pentru ca forma in „in vazduhuri zmeu, doarme alesul copacul meu” arata clar ca vorbim de copac. Suntem la limba romana care nu este o stiinta exacta si bine argumentata, fara greseli orice opinie ar trebui sa primeasca nota 10.

  5. Sa va fie rușine la toți profesorii care veniți si nu faceți nimic cu elevii la ore. Veniți doar sa treaca ziua si sa luați un salariu degeaba si jupuiti părinții in particular de milioane ptr meditații. Cum v. Ati gândit sa le dați mai greu când toți nu știu nimic? Ca sa le ingreunati situația sau de ce? Faceti subiecte ptr nivelul de jos ptr ca ei nu învață nimic de la voi.

    1. Ce legătură au profesorii cu subiectele date??? Nu profesorii care predau și care știu realitatea de la clase fac subiectele!

    2. Total de acord. Profesorii ia note de 3 si 4 dar au pretentii sa stie copii. De unde sa invete daca ei nu isi fac orele, daca ei nu pot sa-si depaseasca limitele? Ei doar vin si le dicteaza cate ceva si pleaca linistiti asteptand orele de pregatire sa isi umple buzunarele

    1. A specificat că aceia au copii slabi la clasa care abia reusesc un 5-6. Ati citit cu atentie tot articolul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Costul standard per elev pentru creșterile salariale se majorează cu 13,5% în 2020, cea mai mică creștere din ultimii 4 ani. Costul pentru pregătirea profesorilor, evaluări și dotări crește cu doar 17 lei și e de 15 ori mai mic – proiect

Costul standard per elev va fi 6.111 lei în anul 2020, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de Ministerul Educației. Suma reprezintă majorarea costului din anul…
Vezi articolul

Tătaru, ministrul Sănătății: Vor apărea îmbolnăviri, este inevitabil, după începerea școlii / Vom avea o perioadă în care vom decide dacă e necesară modificarea ordinului comun cu regulile sanitare

După începerea școlii „vor apărea îmbolnăviri, este inevitabil”, a declarat ministrul Sănătății, Nelu Tătaru la Digi24. Oficialul a declarat că urmează o perioadă de evaluare a măsurilor impuse de 10-14…
Vezi articolul

Directorii și juriștii „pereni” din minister și inspectorate sunt cei care opun rezistență ca să nu le fie stricat confortul. Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației: Elanul unui ministru, al unui secretar de stat, al unui inspector general, care vine cu intenția de a face ceva, rămâne, din păcate, la nivelul de elan din cauza lor

„Din experiența mea, vă spun că poate elanul unui ministru, al unui secretar de stat, al unui inspector general, care vine cu intenția de a face ceva, rămâne, din păcate,…
Vezi articolul

Telefonul mobil poate fi confiscat de la elevii din clasele primare și gimnaziu și predat părinților, potrivit unui amendament susținut și de ministrul Educației și votat în comisia de învățământ din Camera Deputaților / Pentru elevii de liceu, decizia privind interzicerea telefoanelor rămâne la dispoziția școlii

Un amendament adus legilor Educației, susținut și de ministrul Educației, Ligia Deca, și de PNL, PSD, AUR, UDMR și minorități, votat luni în comisia de învățământ din Camera Deputaților, prevede…
Vezi articolul

Profesorii fac mai mult decât voluntariat, ei nu și-au primit banii de cazare și transport de la ultimele două olimpiade, spune Adrian Iftene, președintele comisiei de la Naționala de Informatică – gimnaziu 2025

Fără implicarea profesorilor, astfel de competiții nu ar putea avea loc, a declarat Adrian Iftene, profesor universitar și președinte al comisiei de organizare a Olimpiadei Naționale de Informatică pentru gimnaziu…
Vezi articolul

Mădălina Turza, consilierul premierului: Este nevoie ca refugiații din Ucraina să devină independenți în România, să muncească, copiii să poată merge la școală și să devină parte din comunitatea noastră atât timp cât vor decide să rămână

Serviciile de urgență, de tip asistență la graniță, mâncare și haine, nu mai sunt suficiente, a declarat, vineri, consilierul de stat în cadrul cancelariei premierului, Mădălina Turza. Oficialul a spus…
Vezi articolul