Rezultate simulare BAC 2025. Peste 70% dintre elevii care au ales Sociologia nu au obținut niciun punct la coerența textului / Doar 28% au reușit să formuleze complet o ipoteză de cercetare sociologică

Foto: Pixabay.com

La simularea Bacalaureatului 2025 la Sociologie, mai mult de 70% dintre elevi nu au reușit să redacteze corect un text scurt despre relația dintre conceptele sociologice prezentate într-un enunț teoretic, potrivit analizei oficiale a Ministerului Educației și Cercetării (MEC) publicate luni, 28 aprilie. În schimb, la cerințe de bază, precum identificarea celor două concepte sociologice principale dintr-un fragment, 78,49% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar doar 6% au fost notați cu punctaj zero.

De asemenea, aproape două treimi dintre elevi au greșit definiția noțiunii de „ipoteză de cercetare”, iar peste 47% nu au reușit să menționeze corect caracteristicile termenului de „status prescris”.

Totodată, mai puțin de o treime dintre candidați au reușit să ilustreze, printr-un exemplu concret, modul în care relațiile interpersonale pot determina schimbarea rolului social.

Amintim că rezultatele de la simularea bacalaureatului 2025 au arătat că unul din trei elevi de clasa a XII-a nu a luat nota 5 la limba română. Cei mai mulți elevi cu note sub 5 sunt la disciplina obligatorie a profilului, Istorie sau Matematică – mai precis 36%. Detalii aici.

Subiectul I, cu întrebări grilă – Rezultate simulare BAC 2025

La primul item din Subiectul I, unde elevii trebuiau să definească familia monoparentală, 91,04% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 8,96% au fost notați cu punctaj zero.

La al doilea item, privind identificarea componentelor procesului de secularizare/desacralizare, 70,69% dintre elevi au reușit să ia punctaj maxim, însă 29,31% au fost notați cu punctaj zero, indicând o dificultate mai mare față de alte itemi din subiect.

La al treilea item, referitor la funcțiile partidelor politice, 81,30% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 18,70% au avut punctaj zero.

La al patrulea item, care solicita identificarea cauzelor discriminării sociale, 94,31% dintre elevi au răspuns corect, iar doar 5,69% au greșit, aceasta fiind una dintre cele mai bine rezolvate cerințe din subiect.

La al cincilea item, legat de identificarea corupției ca formă de evitare a controalelor administrative sau financiare, 91,63% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 8,37% au avut punctaj zero.

La al șaselea item, despre aspectele comportamentului prosocial, doar 59,50% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 40,50% au fost notați cu punctaj zero, semnalând o dificultate importantă în recunoașterea corectă a componentelor.

La al șaptelea item, unde se cerea o modalitate de diminuare a sărăciei, 54,75% dintre elevi au reușit să răspundă corect, iar 45,25% au avut punctaj zero, aproape o împărțire egală între reușită și eșec.

La al optulea item, privind principiul suveranității naționale într-o societate democratică, 64,14% dintre elevi au obținut punctaj maxim, însă 35,86% au fost notați cu punctaj zero.

La al nouălea item, despre organizațiile non-guvernamentale ca formă a societății civile, 89,50% dintre elevi au răspuns corect, în timp ce 10,50% au greșit.

La al zecelea item, privind definirea delincvenței juvenile, 84,21% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 15,79% au fost notați cu punctaj zero.

Subiectul al II-lea – Rezultate simulare BAC 2025

La primul item din Subiectul II (a), unde elevii trebuiau să formuleze într-un singur enunț ideea principală a textului dat, 73,76% dintre candidați au obținut punctaj maxim, în timp ce 26,24% au fost notați cu punctaj zero, ceea ce arată o bună capacitate generală de sintetizare a informației.

La al doilea item (b), care cerea menționarea a două concepte sociologice din text, 78,49% dintre elevi au reușit să răspundă complet corect, doar 6% fiind notați cu punctaj zero, iar 15,51% cu punctaj parțial, aceasta fiind una dintre cele mai bune performanțe din subiect.

La al treilea item (c), unde se solicita precizarea înțelesului celor două concepte sociologice, doar 39,81% dintre elevi au obținut punctaj maxim, 24,99% au fost notați cu punctaj zero, iar 35,20% au obținut punctaj parțial, semn că mulți elevi au avut dificultăți în explicarea noțiunilor.

La al patrulea item (d), unde elevii trebuiau să explice într-o pagină modul de interacțiune a componentelor vieții sociale, doar 25,18% au obținut punctaj maxim, în timp ce 26,66% au fost notați cu punctaj zero și 48,15% cu punctaj parțial. Acesta este exercițiul unde ponderea răspunsurilor parțiale a fost cea mai mare, ceea ce indică probleme serioase de coerență în răspunsuri extinse.

La al cincilea item (e), privind formularea unei ipoteze de cercetare pe baza textului, doar 28,74% dintre elevi au luat punctaj maxim, în timp ce 47,04% au fost notați cu punctaj zero, semn că abilitatea de formulare a unei ipoteze a pus mari dificultăți.

La al șaselea item (f), unde se cerea argumentarea ideii că educația este un mijloc de reproducere a culturii, 43,08% dintre candidați au obținut punctaj maxim, însă 41,29% au avut punctaj parțial și 15,62% au fost notați cu punctaj zero.

FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Sociologie (sursa) – articolul continuă după imagini:
FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Sociologie (sursa):
Subiectul al III-lea

La primul item din Subiectul III, unde elevii trebuiau să precizeze înțelesul noțiunii de ipoteză de cercetare, doar 36,25% dintre candidați au obținut punctaj maxim, în timp ce 63,75% au fost notați cu punctaj zero, ceea ce indică o dificultate foarte mare în această sarcină teoretică de bază.

La al doilea item, privind menționarea a două caracteristici ale statusului prescris, 25,92% dintre elevi au obținut punctaj maxim, 47,72% au avut punctaj zero și 26,35% punctaj parțial.

La itemul III.3.a, unde se cerea evidențierea corelației între termeni într-un text scurt, 79,08% dintre candidați au avut punctaj zero, iar doar 20,43% au reușit să obțină punctaj maxim, iar la III.3.b, privind utilizarea corectă a termenilor în sens sociologic, situația a fost similară: 72,45% punctaj zero și doar 20,92% punctaj maxim.

La itemul III.3.c (coerența textului redactat), doar 27,55% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim, în timp ce 72,45% nu au reușit să realizeze o redactare coerentă.

La itemul III.3.d (încadrarea în limita de spațiu precizată), doar 28,29% au primit punctaj maxim, restul fiind depunctați.

La itemul 4, care solicita ilustrări concrete privind relațiile interpersonale și schimbarea rolului social, doar 28,46% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 34,92% au avut punctaj zero și 36,62% punctaj parțial.

La ultimul item (5), unde elevii trebuiau să argumenteze rolul sentimentului de apartenență într-un grup, 28,83% au obținut punctaj maxim, în timp ce 36,08% au avut punctaj parțial și 35,09% punctaj zero.

FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Sociologie, simulare BAC 2025:
DOCUMENT DESCARCĂ Analiza gradului de reușită pe itemi la proba la alegere – simulare BAC 2025:
Exit mobile version