Rezultate simulare Evaluarea Națională 2025: peste 4 din 10 elevi nu au scris minimul de cuvinte cerute pentru compunerea de la subiectul al II-lea la Limba și literatura română/ Cinci itemi de gramatică nu au fost rezolvați corect de aproape 86.000 de elevi

[jp_post_view]
Ministerul Educației și Cercetării a publicat statistica rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale 2025, iar la proba de la Limba și literatura română cerințele de gramatică, gândire critică, compoziție și transfer le-au pus cele mai mari dificultăți elevilor de clasa a VIII-a. Conform analizei oficiale, peste 42% dintre elevi, adică aproape 70.000 dintre participanți, nu au scris măcar cele 150 de cuvinte la ultimul subiect, unde aveau de făcut o compunere, pentru a primi punctaj pentru redactare.

Cerințele gramaticale complexe și cele de scriere corectă, de la Subiectul I, punctul B, au cele mai mari procente de punctaj „zero”, adică nu au fost corect rezolvate, majoritatea fiind itemi obiectivi.

Analiza Ministerului Educației arată că la Limba și literatura română au fost 161.833 de lucrări evaluate, iar dintre acestea, 103.629 au avut note de la 5 la 10 inclusiv, iar 58.254 de elevi au avut note între 1 și 4,99. Procentul de 64% note peste 5 este mai mic decât cel de la Matematică din acest an (71,97). Prin comparație cu anul trecut, când notele de 5 și peste, la Limba și literatura română, însemnau mai mult de 73% dintre lucrări, scăderea este evidentă.

Analiza pe item arată următoatele:

Itemii de la Subiectul I, A 5 – 9

  • 5 (adevărat/fals) – doar 48,88% au luat punctaj maxim.
  • 6 (măsura și rima) – doar 20,79% punctaj maxim.
  • 7 (comparație între texte) – 27,05% punctaj maxim.
  • 8 și 9 (opinii și asocieri literare) – sub 15%, la A9 ieșind în evidență un sfert dintre elevi cu puntaj zero.

Itemii de la Subiectul I B

  • 1 (accent) – 40,74% punctaj maxim
  • 1-5 și 7 – în medie 53% dintre elevi nu au obținut punctaj la aceste cerințe de gramatică. Calculat la numărul total de lucrări, reiese că 86.000 de elevi nu stăpânesc aceste cerințe de bază de gramatică.
  • 5 (pronume + clasificare) – doar 12,12% punctaj maxim și 27,57% punctaj zero
  • 6 (alcătuire enunțuri) – 19,39% punctaj maxim și 14,8% zero puncte.
  • 7 și 8 (corectarea greșelilor și ortografie) – peste 44% punctaj zero la primul și 86% punctaj parțial la al doilea.

La subiectul al II-lea, unde elevii au avut de scris un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinte mesajul poeziei/o semnificație a poeziei Trezire de Lucian Blaga. 

Pentru conținut doar 6,9% au luat punctaj maxim, iar pentru redactare doar 10,7%. Remarcabil este procentul celor care nua au scris măcar 150 de cuvinte pentru a primi punctaj la redactare și astfel au luat zero puncte aici, din cele 8 posibile. Mai exact, 41,85%.

Subiectele sunt aici:

Baremul este aici:

Analiza pe itemi la Limba și literatura română este aici:

Articol în curs de actualizare


1 comment
  1. In loc de itemi (care e in dex, nu contest) eu zic ca ar fi mai potrivit de folosit „puncte”, mai ales la nivelul acesta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

10 medii de 10 în plus la Evaluarea Națională 2025, după contestații. În total, 85 de elevi au obținut medii maxime / Comparativ cu anul trecut, sunt mai multe medii de 10

A crescut numărul elevilor cu media generală 10 la Evaluarea Națională 2025, după rezolvarea contestațiilor, potrivit Ministerului Educației și Cercetării. Inițial erau 75 de medii de 10. După soluționarea contestațiilor, numărul lor…
Vezi articolul

Profesorii au acces la lucrările elevilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, conform procedurii. Sorin Ion: Rezultatele și modul de rezolvare se discută cu elevii cu lucrările pe masă și cu borderourile de corectare, în format digital

„După simulare, fiecare profesor discută cu elevii rezultatele și modul de rezolvare. Se poate face cu lucrările pe masă. Se poate face cu borderourile de corectare, care vin în format…
Vezi articolul

Probleme majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională, identificate într-un Raport de cercetare alarmant realizat de aceeași instituție a Ministerului Educației care face subiectele: subiecte concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care “compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar / Plus: efectul backwash constatat oficial

Achizițiile de învățare nu au putut fi identificate corect, rezultatele așteptate ale învățării nu au putut fi măsurate suficient de bine, deoarece este favorizată măsurarea imprecisă, potrivit unei analize a…
Vezi articolul