Rezultate simulare Evaluarea Națională 2025: peste 4 din 10 elevi nu au scris minimul de cuvinte cerute pentru compunerea de la subiectul al II-lea la Limba și literatura română/ Cinci itemi de gramatică nu au fost rezolvați corect de aproape 86.000 de elevi

[jp_post_view]
Ministerul Educației și Cercetării a publicat statistica rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale 2025, iar la proba de la Limba și literatura română cerințele de gramatică, gândire critică, compoziție și transfer le-au pus cele mai mari dificultăți elevilor de clasa a VIII-a. Conform analizei oficiale, peste 42% dintre elevi, adică aproape 70.000 dintre participanți, nu au scris măcar cele 150 de cuvinte la ultimul subiect, unde aveau de făcut o compunere, pentru a primi punctaj pentru redactare.

Cerințele gramaticale complexe și cele de scriere corectă, de la Subiectul I, punctul B, au cele mai mari procente de punctaj „zero”, adică nu au fost corect rezolvate, majoritatea fiind itemi obiectivi.

Analiza Ministerului Educației arată că la Limba și literatura română au fost 161.833 de lucrări evaluate, iar dintre acestea, 103.629 au avut note de la 5 la 10 inclusiv, iar 58.254 de elevi au avut note între 1 și 4,99. Procentul de 64% note peste 5 este mai mic decât cel de la Matematică din acest an (71,97). Prin comparație cu anul trecut, când notele de 5 și peste, la Limba și literatura română, însemnau mai mult de 73% dintre lucrări, scăderea este evidentă.

Analiza pe item arată următoatele:

Itemii de la Subiectul I, A 5 – 9

  • 5 (adevărat/fals) – doar 48,88% au luat punctaj maxim.
  • 6 (măsura și rima) – doar 20,79% punctaj maxim.
  • 7 (comparație între texte) – 27,05% punctaj maxim.
  • 8 și 9 (opinii și asocieri literare) – sub 15%, la A9 ieșind în evidență un sfert dintre elevi cu puntaj zero.

Itemii de la Subiectul I B

  • 1 (accent) – 40,74% punctaj maxim
  • 1-5 și 7 – în medie 53% dintre elevi nu au obținut punctaj la aceste cerințe de gramatică. Calculat la numărul total de lucrări, reiese că 86.000 de elevi nu stăpânesc aceste cerințe de bază de gramatică.
  • 5 (pronume + clasificare) – doar 12,12% punctaj maxim și 27,57% punctaj zero
  • 6 (alcătuire enunțuri) – 19,39% punctaj maxim și 14,8% zero puncte.
  • 7 și 8 (corectarea greșelilor și ortografie) – peste 44% punctaj zero la primul și 86% punctaj parțial la al doilea.

La subiectul al II-lea, unde elevii au avut de scris un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinte mesajul poeziei/o semnificație a poeziei Trezire de Lucian Blaga. 

Pentru conținut doar 6,9% au luat punctaj maxim, iar pentru redactare doar 10,7%. Remarcabil este procentul celor care nua au scris măcar 150 de cuvinte pentru a primi punctaj la redactare și astfel au luat zero puncte aici, din cele 8 posibile. Mai exact, 41,85%.

Subiectele sunt aici:

Baremul este aici:

Analiza pe itemi la Limba și literatura română este aici:

Articol în curs de actualizare


1 comment
  1. In loc de itemi (care e in dex, nu contest) eu zic ca ar fi mai potrivit de folosit „puncte”, mai ales la nivelul acesta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Flavian Georgescu, profesor de Matematică: Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat, algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme / Asta nu este Matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina Matematică pentru copii

Problema Matematicii în școala românească este analizată de profesorul de Matematică Flavian Georgescu într-un articol publicat de educatieprivata.ro. Acesta pune în antiteza rezultatele de la olimpiadele internaționale de matematică, unde…
Vezi articolul

Pentru elevii cu tulburări specifice de învățare, Ministerul Educației recomandă părinților să depună cereri la școală pentru a obține tehnologii speciale în vederea examenelor de evaluare națională și bacalaureat, anunță Federația părinților

Ministerul Educației recomandă părinților elevilor care au nevoie de tehnologii speciale la examenele de evaluare națională și bacalaureat să depună o cerere la unitatea școlară, pentru ca acești elevi să…
Vezi articolul