România a luat măsuri considerabile pentru integrarea în școală a copiilor refugiați din Ucraina, dar aceștia au primit sprijin limitat pentru a depăși barierele de care se lovesc, pe lângă bariera majoră a limbii – analiză internațională

426 de vizualizări
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com
România a integrat în școlile sale un număr limitat de elevi refugiați din Ucraina în urma războiului declanșat de Rusia, comparativ cu alte țări din Centrul și Estul Europei, iar aici elevii ucraineni au avut un număr considerabil de bariere pe care să le depășească, pe lângă bariera majoră a limbii, potrivit datelor agregate într-un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). România declară măsuri pentru a-i ajuta să depășească această barieră structurală, dar nu și pentru a-i sprijini în fața altor obstacole, precum lipsa resurselor de învățare.

Cel mai recent raport “Education at a Glance” realizat de OCDE, analiză publicață marți, include un capitol dedicat situației elevilor refugiați din Ucraina, iar informații despre ei apar și la analizele de țară din raport.

În cazul României, acesta menționează că în România au fost integrați, în anul școlar 2022-2023, 1.700 de elevi ucraineni la nivelul școlii primare și circa 1.500 la nivelul învățământului secundar, cei mai mulți în gimnaziu. Sunt menționate și centrele educaționale organizate în unele orașe din țară, dedicate copiilor refugiați din Ucraina, în urma colaborării dintre administrațiile locale, școli și ONG-uri.

Raportul descrie sintetic sprijinul oferit de țările membre refugiaților ucraineni de vârstă școlară și trimite la situația detaliată la o altă analiză dedicată subiectului, bazată pe un studiu desfășurat la începutul anului 2023 și publicată în vara acestui an. Studiul, bazat pe datele raportate de țările incluse, descrie în amănunt ce au făcut de ele pentru integrarea refugiaților ucraineni.

Ce spune acesta despre România?

Potrivit studiului citat, studiu “privind asigurarea învățării continue pentru elevii ucraineni refugiați”, România a luat o serie substanțială de măsuri pentru a-i integra pe elevi și pentru a-i ajuta să depășească principala barieră – cea a limbii. Însă din datele raportului reiese că a luat puține măsuri pentru a-i ajuta să depășească alte bariere. Iar în țară au ajuns să se integreze un număr mic de elevi din Ucraina, începând cu cei de vârstă preșcolară – reprezentând în medie o treime din totalul copiilor refugiați – și terminând cu cei de liceu.

Elevii ucraineni integrați în școli în diverse țări / Sursa: Raport OCDE – 2023

Astfel, cu cei 1713 elevi raportați la nivelul școlii primare și 1471 de elevi la nivelul gimnaziului, România a integrat în școli printre cei mai puțini elevi ucraineni refugiați, la nivelul regiunii – mai puțini decât țări considerabil mai mici, precum Estonia, Lituania sau Ungaria și mult mai puțini decât în principala țară-gazdă din Europa Centrală și de Est, Polonia.

La nivel preșcolar, România raportează, pentru anul 2022-2023, o creștere semnificativă față de anul anterior – de la 999 de elevi încadrați în grădinițe în anul precedent la 1.729. Numărul este, însă, mic, similar cu cel din țări precum Estonia sau Letonia, dar mult inferior celui din Polonia, țară care raportează cei mai mulți elevi ucraineni încadrați în grădinițe.

Elevi integrați în grădinițe în diverse țări / Sursa: OCDE 2023

România raportează toate formele de integrare în școală – de la clase pregătitoare, organizate în vederea includerii elevilor ucraineni în clase cu studenți români, la programe dedicate și la integrarea în clase normale.

Bariere structurale pentru integrarea elevilor ucraineni in diverse tari / Sursa: OCDE 2023

Pe de altă parte, este una dintre singurele două țări incluse în raport (pe lângă Finlanda) care bifează toate barierele structurale de care se pot lovi elevii ucraineni, în toate cele trei cicluri de învățământ – primar, gimnaziu și liceu: bariera impusă de lipsa resurselor materiale/spațiului, bariera de limbă, lipsa obligativității școlarizării, lipsa de personal didactic.

În același timp, România bifează doar două dintre barierele încadrate drept personale pe care le întâmpină refugiații – preocuparea față de recunoașterea studiilor/competențelor și intenția de întoarcere în țară. Țara nu declară nicio problemă în ceea ce privește accesul la informații despre înscrierea în școală sau integrarea familiilor ucrainene.

Bariere personale pentru integrarea elevilor ucraineni in scoala, in diverse tari / Sursa: OCDE 2023
Măsuri pentru depășirea barierelor

Potrivit raportului OCDE citat, România spune că a luat trei dintre cele patru măsuri-cheie pentru a-i ajuta pe elevii ucraineni să depășească bariera de limbă: crearea de materiale educaționale în limba ucraineană/bilingve, cursuri de limbă, recrutarea de personal vorbitor de limba ucraineană. Măsura pe care nu o bifează: clase temporare de primire a elevilor ucraineni.

Pe de altă parte, măsurile sunt limitate în efortul de depășire altor bariere structurale: lipsa profesorilor, a spațiului sau a resurselor materiale. Mai precis, România declară că, pentru aceasta, a creat clase temporare, dar nu bifează alte măsuri-cheie, precum recrutarea de personal care să asiste profesorii, recrutarea de profesori sau stabilirea de școli doar pentru ucraineni. Dintre țările incluse în raport, doar România și Germania bifează o singură măsură la acest capitol.

Masuri pentru sprijinirea elevilor ucraineni in fata altor bariere structurale / Sursa: OCDE 2023

Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Foarte puțini dintre copiii ucraineni merg la școală în România: raportul guvernamental privind refugiații enunță probleme și provocări, dar șchioapătă la capitolul soluții / Acțiunile României, raportate la modelul german

Numărul mic de copii ucraineni înscriși ca elevi sau audienți în școlile românești, comparativ cu totalul celor sosiți în țară, este una dintre principalele provocări enumerate în recentul raport dedicat…
Vezi articolul

Povești audio ca niște călătorii pe un tărâm magic pentru copiii ucraineni refugiați și carte de colorat specială, puse gratuit la dispoziție de o platformă românească de educație

O secțiune gratuită unde se găsesc povești în format audio pentru copiii ucraineni este disponibilă pe platforma superscoala.ro, anunță organizatorii care au completat formularul special din platforma EduCare, pe EduPedu.ro.…
Vezi articolul

9 instrumente utile pentru profesorii și voluntarii care lucrează cu copii din Ucraina / Este normal pentru copiii care se află brusc într-o țară nouă să simtă diferite forme de anxietate și teamă. Acest „șoc cultural” trebuie gestionat și de școală

Consiliul Europei a creat 9 instrumente pentru a ajuta organizațiile, profesorii și voluntarii care oferă sprijin lingvistic copiilor refugiați din Ucraina. Acestea conțin lucruri pe care profesorii și voluntarii le…
Vezi articolul

Limba țării-gazdă, unul dintre principalele obstacole pentru continuarea educației refugiaților ucraineni / Româna, printre cele mai puțin cunoscute limbi, pentru cei sosiți din Ucraina – sondaj în 10 țări europene

Necunoașterea limbii din țara-gazdă este unul dintre principalele motive invocate de refugiații ucraineni care nu au urmat programe educaționale oferite de țările unde au plecat, după declanșarea războiului, iar România…
Vezi articolul