Actualul sistem românesc de admitere la universitate ar trebui simplificat pentru toți posibilii candidați, iar noi rute de admitere ar putea fi deschise pentru a atinge o parte mai largă a populației adulte, apreciază experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în raportul acesteia privind Educația și Competențele în România, publicat săptămâna aceasta.
În argumentația sa, OCDE arată că România se confruntă cu un număr scăzut de tineri care se înscriu la universitare și un număr considerabil de tineri care părăsesc studiile superioare, mult peste mediile OCDE. În plus, „în pofida unei scăderi a numărului de elevi din cohorta tradițională de liceeni care intră la universitate și în pofida unora dintre cele mai reduse rate de finalizare a studiilor la nivel OCDE, Romania a înregistrat puține progrese și în ceea ce privește creșterea accesului adulților care nu se transferă direct din învățământul liceal în cel superior, dar care ar putea dori să revină, mai târziu, în educație”, arată raportul citat.
Acesta notează că „solicitarea fermă ca toți candidații la studii universitare să aibă Bacalaureatul, indiferent de vârstă, elimină oportunitățile de acces la învățământ superior pentru o parte considerabilă a adulților. În același timp, procesul descentralizat de înscriere și admitere la facultate, însoțit de un volum redus de informații comparabile, accesibile privind opțiunile de studiu este greu de urmat chiar și pentru candidații care vin direct din liceu”.
O soluție propusă de OCDE este un sistem comun de admitere, însoțit de noi rute de admitere destinate populației adulte:
- „România ar trebui să aibă în vedere eficientizarea actualului proces de admitere, pentru a fi mai ușor de navigat de către toți candidații, deschizând în același timp noi rute de admitere care să se adreseze unei pături mai largi a populației adulte. În țările OCDE, sisteme atent elaborate, centralizate, de înscriere și admitere oferă o metodă rațională, eficientă, echitabilă și transparentă pentru decizia de admitere bazată pe preferințele și performanța studentului, dar și pentru reducerea poverii administrative a deciziilor individualizate privind înscrierea și admiterea”.
Citește și:
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Raport OCDE, învățământul superior. Daniel David: Din păcate, noi n-am implementat bine sistemul Bologna și ne mirăm că-n unele domenii absolvenții n-au o legătură cu piața muncii
Ministrul Educației, Daniel David: Nu avem suficienți studenți, legături destul de puternice cu piața muncii și spirit antreprenorial. Este clar că trebuie să schimbăm zona de învățământ superior și cercetare
Mai mulți bani pentru infrastructura studențească, o infrastructură școlară mai bună, măsuri de reducere a abandonului universitar, mecanisme de actualizare pentru burse – revendicările organizațiilor de tineret pentru viitorul Guvern
Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Se poate mai simplu ca acum?
Doar cu diploma de bac?
Cum?
Loterie, mesaj pe tik tok, invitație si bursă+salariu?
auleu acu citii și mă crucii !!
adică de ce avem pretenții sa aibă bac aspiranții la studii universitare ?!?
da voi ce vreți , să transformăm universitățile in scoli profesionale ?!?
adică să nu se mai dea examen , pai nu se poate oriunde , la științele exacte ,medicina ,vocațional nu merge barbologie .
cine vrea vine și da ex daca e capabil
ce , merge sa dai la medicina admitere pe baza de eseu ?!
Câteva directii sunt necesare și am avea un învățământ superior excelent:
1. Reintroducerea examenului de admitere. POLI, Medicina….. au facut-o și se vede. Au studenti de calitate.
2. Reintroducerea repartiției în funcție de media de absolvire. Asta presupune un sistem centraliazat al posturilor libere indiferent ca e domeniu bugetar sau în privat. Am elimina dubla examinare si de ce sa nu recunoasrem, niste spagi date de unii „pentru a intra undeva bine”. (acum dai Licența ca să arăți ca ai Facultate ; diploma nu îți și garantează un loc de munca). E frustrant sa vezi dupa absolvire ca tu cu 9, 80 ajungi mai jos ca unul cu 5. Am o fosta colega ce era abonata la nota 5 si acum e printr-un minister.
3. Cadrele didactice universitare peste vârstă de 65/70 ani trimise acasă la pensie. Intervine o rutina, o plictiseala in predare care în loc sa genereze specialiști, formează viitori șomeri. La Univ. Pitești, de exemplu, exista un cadru didactic universitar care preda microprocesoare exact ca acum 35 ani, același curs. Oare cati or fi asa și pe la alte Facultati ??? Societatea avansează rapid și uneori ce predai acum 10 ani, azi nici nu se mai folosește. Deci, evaluați și cursurile cadrelor didactice universitare ca prea le-ati lăsat libere sa facă ce vor și ne nenorocesc profesional copiii.
Atât.