România, în top 4 țări europene unde copiii petrec cei mai mulți ani în învățământul obligatoriu: de la vârsta de 5 ani la 18 ani – raport

3.572 de vizualizări
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
România se numără printre țările europene cu cea mai lungă durată a învățământului obligatoriu, în ani: copiii încep grupa mare, obligatorie, în medie la vârsta de 5 ani și termină liceul la 18 ani, ceea ce înseamnă că petrec obligatoriu în școală 13 ani, lucru care se mai petrece, la nivel național, doar în Belgia și Ungaria. Franța este singura țară unde copiii petrec în învățământul obligatoriu mai mult timp – 15 ani, potrivit celui mai nou raport realizat pe acest subiect de rețeaua europeană Eurydice.

Pragul de 13 ani mai este atins, parțial, în Germania (în 4 landuri) și, în anumite circumstanțe, în Macedonia de Nord.

La nivel european, învățământul obligatoriu începe, cel mai adesea, când copiii ajung la vârsta de 6 ani (18) sisteme. În alte 15 sisteme, învățământul obligatoriu începe la 5 ani. Rareori el începe mai devreme – în doar cinci sisteme de educație. Și doar în Franța și Ungaria învățământul obligatoriu începe cu primul nivel de grădiniță, la 3 ani.

  • Pe de altă parte, în cele mai multe sisteme europene învățământul obligatoriu se încheie la 16 ani (16 sisteme). În 12 sisteme se termină la 15 ani. În doar opt sisteme se încheie la 18 ani și în două sisteme, cu variații, la 19 ani.

În acest peisaj, România, unde copiii încep, de regulă, grupa mare (obligatorie acum) la vârsta de 5 ani și termină clasa a 12-a, de regulă, la 18 ani, se încadrează în rândul puținelor țări unde copiii petrec 13 ani de viață în învățământul obligatoriu.

Amintim că vechea Lege a educației naționale a prevăzut ca din acest an (2023) și învățământul obligatoriu să cuprindă și grupa mijlocie (vârsta 4-5 ani), urmând să fie extins și la grupa mică până în 2030. Noua lege a învățământului preuniversitar prevede că „învățământul obligatoriu cuprinde învățământul preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial și învățământul liceal” (Art. 13.1).

Harta invatamantului obligatoriu in Europa / Sursa: Eurydice

Același interval se mai regăsește doar în cele trei sisteme existente în Belgia. Tot 13 ani petrec în școală și copiii din Ungaria – însă acolo învățământul obligatoriu începe la 3 ani și se termină la 16 ani (cu obligația elevilor de a continua să învețe până când obțin cel puțin o calificare de învățământ vocațional/profesional). 13 ani mai sunt obligatorii, însă doar parțial, în două țări: în 4 landuri germane, unde intervalul începe la 6 ani și se încheie la 19, respectiv în unele programe de învățământ din Macedonia de Nord, unde vârsta intrării în învățământul obligatoriu este, în medie, de 5 ani și 7 luni, iar cea maximă pentru finalizarea studiilor liceale poate fi de 19 ani și 6 luni pentru unele programe și 17 ani pentru altele.

Franța este țara cu intervalul maxim de învățământ obligatoriu: acesta începe la vârsta de 3 ani și se termină la 18 ani (total – 15 ani). 

Învățământul obligatoriu – care de obicei se continuă automat până la 18 ani, chiar dacă ultimii ani de liceu nu sunt obligatorii – are cea mai scurtă durată în  Albania, Bosnia-Herțegovina, Croația (opt ani de. Școală plus un an de grădiniță, cel puțin part-time), Estonia, Liechtenstein, Muntenegru, Polonia, Serbia, Slovenia.

SItuatiile specifice fiecărei țări europpene, conform raportului Eurydice:

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Chiar zice legea ca la noi e obligatoriu sa inveti pana la 18 ani??? Asta e o gluma proasta. Copiii lipsesc foarte mult. Abandoneaza scoala cel mai tarziu in gimnaziu. Ajung in gimnaziu fara sa stie sa citeasca/scrie socoteasca. Nu sunt fortati parintii sa isi trimita copiii la svoala. Asistati social care nu se trezesc sa trimita copiii sa invete

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 10.000 de elevi din județul Timiș învață online pentru că nu este căldură în clase / „Dacă în urmă cu două săptămâni bolnavii stăteau în frig în spitale, iar ca urmare a presiunii exercitate acolo s-a rezolvat problema, înseamnă că se poate, dacă se vrea”, spune prefectul județului

Prefectul judeţului Timiş, Mihai Ritivoiu, a scris într-o postare pe Facebook, că va solicita companiei locale de termoficare Colterm, aflată în insolvenţă, o informare privind motivele pentru care în şcoli…
Vezi articolul

Admiterea la liceu, propusă de PSD. Natalia Intotero: Repartizarea să rămână computerizată, ca acum, pe baza mediilor de la Evaluarea Națională, dar vor putea să aplice pentru „clase de excelenţă” doar elevii admişi la probe de competențe date înainte, cu subiecte unice

Admiterea la liceu în varianta propusă de PSD, ca amendament la legile educației, în Comisia de învățământ din Camera Deputaților, presupune extinderea sitemului de admitere de la învățământul vocațional asupra…
Vezi articolul

Șapte medalii și trei mențiuni de onoare pentru România, la Olimpiada Internațională de Engleză – IELO 2024 din Constanța / Niciun cuvânt din partea Ministerului Educației sau a ministrei Ligia Deca despre organizarea competiției inițiate de țara noastră sau despre performanța elevilor

Elevii români au câștigat șapte medalii și trei mențiuni de onoare la Olimpiada Internațională de Engleză – IELO 2024 din Constanța, inițiată de România anul trecut, potrivit rezultatelor anunțate de…
Vezi articolul

Cinci „categorii de profesori” identificate de președinta ARACIP, agenția care evaluează, acreditează și autorizează școlile / Mariana Dogaru: În momentul în care gândim generalități ce duc mai degrabă la etichetare, nu avem cum să obținem rezultate

Într-un mesaj publicat pe Facebook, președinta ARACIP, Mariana Dogaru, susține că dacă „gândim generalități ce duc mai degrabă la etichetare, nu avem cum să obținem rezultate”, în contextul dezbaterii create…
Vezi articolul