România nu știe ce-i fac absolvenții: e printre ultimele țări din UE, când vine vorba de monitorizarea carierelor pentru tinerii care ies de pe băncile școlii

1.773 de vizualizări
Forurile europene au recomandat, în ultimii ani, ca țările-membre ale UE să pună la punct și să-și dezvolte sisteme de trasare a carierei absolvenților. Obiectivul este acela de a exista o înțelegere mai bună a peformanței tinerilor care ies de pe băncile facultății sau ale școlilor profesionale, să fie întărită calitatea programelor educaționale. Un nou studiu realizat la nivel european și dat publicității de Comisia Europeană luna aceasta arată că România printre ultimele state comunitare, când vine vorba despre astfel de programe.

Pentru ce e utilă trasarea carierei absolvenților:

  • să faciliteze verificarea calității programelor educaționale, în conformitate cu nevoile de pe piața muncii
  • pentru actualizarea și îmbunătățirea curriculumului, așa încât elevii să capete abilități relevante pentru angajare, pe o piață competitivă și în contextul inovării continue
  • să îmbunătățească programele de ghidare în carieră pentru studenți și absolvenții

Nevoia unor programe de trasare a carierei a fost subliniată de Comisia Europeană în 2016 și 2017 de Consiliu în 2017, când acesta din urmă a emis o Recomandare ca, până în 2020, țările membre să stabilească sisteme de trasare.

Un nou studiu al Comisiei Europene, intitulat „Mapping the state of graduate tracking policies and practices in the EU Member States and EEA countries”, publicat la aceasta, arată că România este mult în urma majorității țărilor europene, din acest punct de vedere.

Ce a constatat studiul:
  • Circa două treimi dintre țările membre au astfel de sisteme, pe când celelalte trebuie să ia măsuri considerabile dacă vor să recupereze terenul pierdut, în următorii cinci ani
  • Sisteme de trasare a absolvenților atât pentru universități, cât și pentru învățământ profesional există în 18 țări
  • Câte trei țări au aplicat măsuri de trasare a carierei doar pentru unul dintre cele două sisteme (universitate, învățământ profesional)
  • Două țări vor introduce astfel de sisteme în maxim 2 ani
  • România este una dintre cele două țări unde există unele activități în domeniu, dar nu la nivel de sistem. Cealaltă este Islanda (țară cu o populație cât a unui oraș mai mare din România)
  • În alte trei țări, un recent studiu realizat de Comisia Europeană a determinat autoritățile să înceapă să pună la unct sisteme naționale de trasare a absolvenților
  • În două țări nu există aproape nicio experiență relevantă în domeniu (Liechtenstein și Cipru)

Studiul arată că țările unde există o obligație legală să existe astfel de sisteme tind să aibă programe bine dezvoltate. Totuși, o astfel de obligație legală nu este o condiție necesară pentru trasare regulată.

În circa jumătate dintre țările europene, există obligația legală. O treime aplică astfel de programe fără existența unei obligații legale. România se numără printre țările în care există doar o dorință de a acționa în acest sens, menționată în documente recente.

FOTO: pixabay.com

  • NOTĂ: Campania #solidaritateCOVIDedu este un proiect al Edupedu.ro susținut de Fundația eMAG
  • Stakeholderii care cred în educație și vor să se alăture inițiativei #solidaritateCOVIDedu sunt invitați să ne scrie pe comunicare@edupedu.ro

2 comments
  1. Evident; o astfel de urmărire ar conduce la necesitatea modificării programelor de învățământ. Iar lenea și comoditatea sunt mari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Tipurile de calificări profesionale de nivelurile 3 și 4 ale Cadrului național al calificărilor la filiera tehnologică și învățământ profesional / A fost introdusă și acreditarea pentru calificarea „electrician sisteme voltaice”

Ordinul privind stabilirea tipurilor de calificări profesionale de nivelurile 3 și 4 ale Cadrului național al calificărilor și a corespondenței dintre acestea, din cadrul aceluiași profil la învățământul liceal filiera…
Vezi articolul

Noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile, spune directoare Andreia Bodea: Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului. Ne confruntăm și cu absenteismul în ultimii 2 ani de liceu, și cu părinți care ne spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină”

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat la DC News că „noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile. Asta este o decizie politică, este o…
Vezi articolul

Schimbare importantă din anul scolar 2025-2026, anunțată de ministrul Daniel David: Contractul educațional va include informații despre procedurile legate violența școlară și  butonul roșu

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat o schimbare importantă pentru anul școlar viitor, la prezentarea raportului săptămânal: informațiile despre procedurile legate de violența școlară ”să fie incluse în…
Vezi articolul

Dezbaterile pe legile educației au fost suspendate în Comisia de Învățământ, pentru a doua zi consecutiv / Deputații sunt așteptați sâmbătă la ora 9 dimineața să reia votul pe amendamente

Ședința comisiei de învățământ din Camera Deputaților, pe legile Educației a fost suspendată vineri după-amiază, imediat după o pauză, pe motiv că unele amendamente privind colegiile pedagogice au fost amânate…
Vezi articolul