Să-i dai pe copii afară din oră, să aibă altul grija lor, asta e cea mai mare prostie, spune profesorul Constantin Lomaca, despre „camera de detenție” românească

[jp_post_view]
Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com
Trimiterea elevilor într-o cameră de detenție în școli trebuie aplicată „cu cap”, a susținut Constantin Lomaca, profesor la Franconian International School, în cadrul unei dezbateri despre Legea Învățământului Preuniversitar, organizată online pe 6 decembrie de Asociația „Ține de noi”. El a povestit din experiența sa în școli din Australia și Germania unde au fost testate mai multe variante pentru elevii care încalcă regulile: ore suplimentare după program sau sâmbăta și reducerea pauzei de prânz, ultima măsură amintită fiind imposibil de aplicat în România. Din experiența sa, măsura funcționează doar pentru elevii care deranjează ocazional orele.
  • Constantin Lomaca este profesor de Științe și coordonator de curriculum în Australia și Germania, consultant educațional și trainer în România în proiecte de dezvoltare de programe și mentorat pentru profesori. Și-a petrecut 23 de ani la Sydney, unde a fost Șef al Catedrei de Științe, fiind membru fondator al Școlii Românești din Sydney, Australia. Predă chimie, biologie, fizică, filosofie pentru copii, Teoria Cunoașterii și Perspective Globale.

Profesorul a detaliat experiențele sale cu diferite forme de detenție școlară, subliniind că este esențial ca această măsură să fie aplicată corect și să fie testate mai multe variante.

Varianta care a dat cele mai bune rezultate în Australia a fost reținerea elevilor în școală în timpul pauzei de prânz, o măsură care nu poate fi aplicată în școlile din România, având în vedere că pauza de masă a elevilor este de doar 15-20 de minute.

  • Din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot să fie mutați într-o sală, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.

Redăm explicațiile pe subiect ale lui Constantin Lomaca:

Camera de detenție, că la asta am experiență, vă pot zice. Am avut cameră detenție de toate felurile și chiar așa îi spuneam, detention room. Dacă e să o faci, trebuie să o faci cu cap. Să-i dai pe copii afară din oră, să aibă altul grija lor, asta e cea mai mare prostie. Deci nu așa se face.

Noi am încercat tot felul de variante de a avea această detenție. Îi mai țineam o oră după școală, nu puteam să-i ținem în aceeași zi, că mai plecau, veneau părinții și îi luau acasă. În 24 de ore, informam părinții și îi țineam o oră la școală după ore.

La un moment dat ne-am dat seama că nu merge asta. Am făcut sâmbăta. Cine să-i supravegheze sâmbăta? Atunci eram director de curriculum la școală și eram unul între cei cinci care ne duceam sâmbăta la supraveghere. Nu prea a mers nici asta. Le dădeam de lucru, mai stăteau câte 1-2 ore pe acolo, copiau de prin cărți. Ei se bucurau că după ce îi țineam noi câte-o oră se întâlneau cu prietenii, jucau fotbal pe-acolo și n-a mers nici asta.

Ce a mers, însă, dar în România nu se poate aplica, din păcate, este când le iei din pauza de prânz. Noi aveam pauză de 40-45 de minute la prânz și le luam cel puțin jumătate, îi lăsam să mănânce doar. Când amicii lor se jucau, băteau mingea, zic așa pentru că în general erau băieți la detenție, ei stăteau în clasă și trebuiau să copieze de undeva. A mers foarte bine, merge pentru cei care greșesc ocazional și care disting dintre bine și rău. Cei care tot greșesc au nevoie de consiliere.

Directorii să aibă mai multă libertate, iar profesorii dublă calificare

În discursul său profesorul a vorbit și despre descentralizarea în educație, care este strâns legată de libertatea pe care o au directorii în selecția cadrelor didactice, este de părere Constantin Lomaca: „Nu cred că va exista descentralizare reală până când o directorii nu vor avea o libertate foarte mare, nu zic totală, pentru că mai e nevoie de rotații în sistem, dar foarte mare în angajarea profesorilor. După aceea începe să fie descentralizat”, susține el.

Constantin Lomaca a vorbit și despre calificarea dublă a profesorilor, care ar trebui să devină obligatorie încă de la începutul carierei, consideră el, oferind exemple din alte țări europene unde acest sistem funcționează deja și unde a rezolvat problema fragmentării normelor de predare.

Eu aș face obligatorie calificarea dublă de la început, nu opțional, cum este și în alte părți. Până și Germania a făcut calificare dublă. În țările de limba anglo, toată lumea are calificare dublă sau triplă. Fizică-chimie-biologie, în cazul meu și al celor care lucrăm la știință. În Bavaria, de exemplu, este pe arii curriculare. Deci, dacă ești cu matematica, ești cu științe. În țările mai liberale, în Hamburg, poți să ai și fizică cu istorie, de exemplu. Dar, oricum și Germania a introdus calificare dublă la la gimnaziu, nu știu să mai existe țară fără calificare dublă. Rezolvă multe probleme, printre care și cea a angajărilor. În România profesorii lucrează la două școli, la trei școli, fac naveta, au o jumătate de normă, o treime de normă”, a spus profesorul.

Discursul lui Constantin Lomaca a făcut referire și la politizarea învățământului românesc, care subminează autonomia școlilor și afectează procesul de angajare a cadrelor didactice, pentru că transformă educația într-un instrument de influență politică. Potrivit acestuia, situația nu arată la fel în țările în care a predat: „Nici nu vorbim de politică. Niciodată nu știi de nimeni cu ce partid e, nici prin cap nu-ți trece să întrebi pe cineva așa ceva”, susține el.

Dezbaterea integrală, aici:

https://www.facebook.com/profil.asociatia.tine.de.noi/videos/541563962056375?locale=ro_RO


Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Cum funcționează o „sală de detenție” în școlile din SUA și ce ar trebui să știe profesorii, directorii, inspectorii și reprezentații Ministerului Educației înainte de a lua decizii pe această temă – Cercetătorul Dacian Dolean
Camera de detenție. Elev: Nu este o idee bună. Noi putem să facem prostii, că vrem noi să scăpăm de ore, cum ar fi de matematică, română
Sala de detenție, introdusă în școlile din România prin noul Statut al Elevului. Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor care deranjează orele

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Discurs în derivă al premierului: „Mă angajez personal…”, după care anunță că în loc să se întâlnească azi cu sindicatele din Educație, pentru negocieri, va avea întâlniri cu asociațiile de părinți și elevi. Acestea nu revendică nimic / Ciucă e îngrijorat că nu poate să îi predea lui Ciolacu „un mandat cu probleme”

Premierul Nicolae Ciucă a lăsat de înțeles că se angajează personal în rezolvarea problemelor cadrelor didactice și ale angajaților din Educație, după care a spus că se va întâlni marți…
Vezi articolul

Secretarii de stat de la Educație pleacă, de miercuri, în teritoriu să îi îndemne pe profesori să se vaccineze, anunță Sorin Cîmpeanu / Campania, demarată când școlile sunt în vacanță

Ministerul Educaţiei va demara începând de miercuri o campanie de informare intitulată „Vaccinare şi testare pentru învăţare”, a anunţat marţi, la Digi 24, ministrul Sorin Cîmpeanu, potrivit Agerpres. În această…
Vezi articolul

Apel către profesori, directori și inspectori al elevilor și părinților din București: Revenirea fizică la școală să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor / Nu este prevăzută acordarea notelor pentru integralitatea caietelor de curs, a temelor sau a prezenței în cadrul orelor

Revenirea fizică la școală să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor în urma ideii că aceștia urmează să fie evaluați mai drastic, în ideea de a contrabalansa anul…
Vezi articolul

Reducerea normei didactice pentru profesorii cu peste 15 ani vechime în învățământ și cu gradul didactic I se aplică din acest an școlar? Răspunsul sindicatelor: E o problemă. Toate catedrele au fost făcute până la 1 septembrie, iar legea a intrat în vigoare din 3 septembrie. Surse din minister spun că s-ar aplica de anul școlar viitor, dar legea Educației nu prevede niciun termen specific

Legea învățământului preuniversitar prevede că norma didactică pentru profesorii cu peste 15 ani vechime în învățământ și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere,…
Vezi articolul