Schimbările pe lege cu privire la doctoratele cu frecvență și frecvență redusă – pe cale să fie adoptate, la trei luni distanță, și la nivelul Regulamentului studiilor doctorale, prin care este pusă în aplicare Legea

[jp_post_view]
Foto © Elmar Gubisch | Dreamstime.com
Ministerul Educației a așteptat până în decembrie să pună în consultare publică un proiect de ordin de ministru prin care să modifice regulamentul cu privire la desfășurarea studiilor doctorale, așa încât și acesta să țină cont de schimbările referitoare la frecvența acestor studii. Acele schimbări au fost adoptate încă din septembrie, înaintea începerii anului universitar, printr-o ordonanță de urgență neanunțată ce atingea, între altele, și Legea învățământului superior.

Edupedu.ro a semnalat, în vară, că, deși această Lege  prevedea că doctoratele se fac de regulă cu frecvență și prin excepție cu frecvență redusă, ele deveniseră comune în mediul universitar, pe baza cifrelor de școlarizare decise de Minister pentru anul 2024-2025.

Problema a fost „corectată” în septembrie, când respectivele prevederi ale Legii au fost schimbate prin Ordonanța de Urgență 112/2024, în care fuseseră introduse neanunțat și schimbări pe Legea învățământului superior. Această ordonanță prevedea că studiile universitare de doctorat se pot organiza cu frecvență și cu frecvență redusă, iar frecvența redusă, până atunci posibilă doar la studii profesionale, să poată fi aplicată și la studiile științifice.

Prin proiectul de ordin de ministru pus în consultare de Minister la începutul lunii decembrie, la mai bine de două luni de la OUG 112, se urmărește aplicarea schimbărilor și la nivelul Regulamentului-cadru privind studiile de doctorat.

Se modifică, astfel, articolul 7, ce definește doctoratul științific, respectiv doctoratul profesional, pentru a include și prevederile privind frecvența:

„1. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(1) Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

  • a) doctorat ştiinţific, care are ca finalitate producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, şi poate fi organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă. Doctoratul ştiinţific constituie bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;
  • b) doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învăţământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate. Doctoratul profesional poate fi organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă.”

La articolul 8, care până acum prevedea că doctoratul științific se organizează cu frecvență, iar cel profesional se organizează de regulă cu frecvență și prin excepție cu frecvență redusă, precum și responsabilitatea privind stabilirea frecvenței, sunt eliminate prevederile referitoare la frecvență și rămâne doar prevederea referitoare la obligații:

„2. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

  • ,,Art. 8 Obligaţiile referitoare la frecvenţă şi frecvenţă redusă aferente programelor de studii universitare de doctorat sunt stabilite de către senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea CSUD.””

Se modifică și prevederea din Regulament cu privire la granturi, așa încât să menționeze ambele tipuri de doctorat, științific și profesional:

„3. La articolul 9, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

  • ,,(6) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul ştiinţific/profesional organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă şi nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul ştiinţific/profesional organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.””

Iar o ultimă schimbare vizează o altă prevedere stabilită prin OUG 112 din septembrie, anume că doctoratele cu frecvență sunt cu bursă, iar cele cu frecvență redusă sunt fără bursă:

4. La articolul 9, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:

  • ,,(12) Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă sunt cu bursă. Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă sunt fără bursă.”
Citește și:
Transformarea doctoratelor cu frecvență redusă din excepție în regulă, apărută în vară și aplicabilă începând cu anul 2024-2025, a fost legalizată abia acum, prin schimbarea neanunțată a Legii învățământului superior
BREAKING Legea educației Deca-Iohannis modificată prin ordonanță de urgență pentru a patra oară de Guvernul Ciolacu, de data aceasta în secret
EXCLUSIV Studiile de doctorat cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, ci regulă din anul 2024-2025, în pofida prevederilor legii / Locurile la buget, fără bursă, trec la studii cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației

Foto © Elmar Gubisch | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

1,2 miliarde de lei – Impactul bugetar estimat pentru plata diferențelor de drepturi salariale către profesori, pentru perioada 2017-2021, spune ministrul Educației / Prima tranșă va fi plătită în acest an

Guvernul a aprobat astăzi ordonanța de urgență pentru măsurile reparatorii privind salarizarea profesorilor pentru perioada 2017-2021, a spus ministrul Sorin Cîmpeanu într-o declarație pentru Edupedu.ro. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Cine sunt specialiștii care stabilesc noile planuri-cadru pentru primar, gimnaziu și liceu. Ioan Aurel Pop, Mariana Moarcăș, Dragoș Iliescu, Daniel David, Marius Andruh, printre cei care decid materiile pe care le vor studia elevii

Ministerul Educației a stabilit cine sunt profesorii care vor valida noile planuri-cadru pentru învățământul primar, gimnazial, liceal și profesional. Ordinul semnat de Monica Anisie a fost publicat astăzi în Monitorul…
Vezi articolul

UPDATE Ateliere de aplicare de uleiuri esențiale, prezentare de parfumuri și „reconectare cu copilul interior”, în orarul Bibliotecii Prichindeilor din Praga, finanțată de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni al Guvernului României. Secretar de stat: E pentru prima dată când aud. Mi se pare straniu că fac publicitate unor uleiuri / Biblioteca Prichindeilor susține că activitățile cu uleiuri nu sunt ale sale, ci ale spațiului în care are și ea sediul

Printre activitățile desfășurate la Biblioteca Prichindeilor din Praga, Cehia, parte dintr-o rețea de biblioteci susținute financiar de un departament al Guvernului României, se află și două ateliere care au stârnit…
Vezi articolul