Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate
  • Știri

Material susținut de BCR

Școlile din patru județe se pot înscrie până pe 6 decembrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu / Acces la cursuri cu 20 de credite, pentru profesori și grant pentru implementarea programului, pentru școală

Redacția
  • 23 noiembrie 2023
  • 7 minute read
  • No comments
[jp_post_view]
Foto: BCR
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
Până pe 6 decembrie, unitățile de învățământ se pot înscrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu, anunță organizatorii proiectului-pilot – Școala de Bani și BCR. Înscrierile se fac prin platforma Școala de Bani. Este vorba despre școlile din județele Brașov, Mureș, Prahova și Suceava. Anul acesta, experiența educațională LifeLab va fi disponibilă pentru 10 școli.

Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) a lansat pe 14 noiembrie Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate”, privind educația financiară a românilor, alături de BCR.

Datele europene ne arată că 30% dintre români sunt analfabeți financiar și doar 13% au informații și competențe financiare la un nivel ridicat, conform comunicatului.

Calendarul înscrierilor și al procesului de selecție
  • 14 noiembrie – 6 decembrie: Completare formular de înscriere
  • 7 – 15 decembrie: Interviuri online cu directorii școlilor preselectate
  • 18 decembrie: Anunțarea celor 10 școli selectate
  • 18 – 20 decembrie: Semnare contracte de parteneriat

Înscrierile pentru școli pot fi făcute accesând formularul care poate fi completat în cateva minute, pe ȘcoaladeBani.ro

„Inteligența financiară se învață. Cu toții avem nevoie de educație financiară, de la mic la mare, și de aceea misiunea noastră, la BCR și Școala de Bani, este de a ajuta România să aibă o relație mai bună cu banii. Alături de Institutul de Cercetare a Calității Vieții, am dezvoltat un raport de politică publică pe subiectul educației financiare din România, care ne arată date importante despre gradul de alfabetizare financiară a românilor și ne provoacă să căutăm metode prin care putem să recuperăm decalajul actual. O soluție este reprezentată de LifeLab, care ne bucură că ajunge anul acesta la cea de-a doua ediție. LifeLab este despre interdisciplinaritate, despre cum putem aborda educația financiară la materiile de bază ale copiilor, prin noțiuni teoretice și exerciții practice. Dacă contribuim din start la educația financiară a copiilor, informația va fi asimilată mai ușor și mai interactiv, iar ei vor fi pregătiți pentru viața de adult. Ne dorim ca în continuare să colaborăm cu instituții și organizații din societatea civilă pentru a promova nevoia educației interdisciplinare”, Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare & CSR BCR.

O soluție pentru creșterea nivelului de educație financiară și pregătirea generațiilor pentru independență financiară, cât și responsabilizarea lor cu privire la bani este și lansarea proiectului educațional LifeLab, ajuns anul acesta la a doua ediție. Prin materialele dezvoltate și cu ajutorul profesorilor implicați în program, LifeLab va aduce și 2023 în sălile de clasă elemente de educație financiară, în toate ciclurile de învățământ, la o serie variată de discipline școlare, de la grădiniță până la liceu.

Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate” prezintă situația educației financiare în România, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației financiare și propune recomandări de politică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor.

„Scopul raportului de politică publică este acela de a propune soluții pentru o mai bună formare a competențelor financiare în rândul elevilor, prin introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul școlar, în toate ciclurile de învățământ. Avem nevoie de o abordare centrată pe formarea de competențe, instruirea cadrelor didactice, creșterea conștientizării importanței educației financiare, precum și continuarea activităților practice de educație financiară sau antreprenorială. Prin LifeLab, reușim să creștem nivelul cunoștințelor de educație financiară ale elevilor din școlile participante, sporim interesul lor pentru educație financiară și le oferim încredere cadrelor didactice în capacitatea de a integra noțiuni de educație financiară în lecțiile predate.” – Claudia Petrescu, Cercetător Senior ICCV

Realizarea raportului a pornit de la rezultatele evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și lecțiile învățate în cadrul acestuia, care au fost completate de alte soluții identificate prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit, dar și analiza altor modele de educație financiară existente în alte state europene și în România, se arată în document.

„Problema de politică publică: nivelul scăzut al competențelor financiare pe care sistemul de învățământ românesc le formează ca urmare a înțelegerii limitate a importanței acestora, a modului de predare al acestora și, în cele mai multe cazuri, a nivelului redus de cunoștințe privind educația financiară în rândul cadrelor didactice”, se arată în raport.

Raportul poate fi consultat mai jos:

Executive-summary_Life-LabDownload
Concluzii din ediția pilot a LifeLab:
  • LifeLab a dus la creșterea nivelului de cunoștințe financiare ale celor 1.200 de elevi participanți, dar a contribuit și la creșterea interesului acestora pentru materiile care au inclus elemente de educație financiară. Elevii din programul pilot au înregistrat o creștere a cunoștințelor de 19% (elevii din ciclul gimnazial) și 15% (elevii de liceu).
  • Elevii participanți au apreciat integrarea elementelor de educație financiară în cadrul altor materii și au considerat mai atractiv acest mod de predare. 93% dintre elevi își doresc să învețe despre educație financiară într-un mod practic, în școală. 
  • Proiectul pilot a avut un impact pozitiv și asupra celor 50 de profesori implicați. Au dobândit mai multă încredere în capacitatea lor de a preda educație financiară – aceștia au participat la 15 cursuri de pregătire și au dezvoltat peste 100 de materiale educaționale pentru materiile lor.
  • Ce îi motivează pe profesori să predea educație financiară: recompense de tip credite sau diplome; atelierele susținute de experți care îi ajută să-și dezvolte abilitățile; impactul acestei discipline în viitorul elevilor.
De ce avem nevoie de intervenție la nivel de politică publică pentru educația financiară

Nivelul redus de cunoștințe și competențe financiare ale românilor ne arată că nevoia de noi politici publice destinate creșterii gradului de alfabetizare financiară este esențială. Pe termen lung, educația financiară va contribui la dezvoltarea unor abilități de viață pentru alegeri mai sănătoase și un nivel de trai mai ridicat.

Raportul de Politică Publică a fost realizat ca urmare a rezultatelor evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și a lecțiilor învățate în cadrul acestuia. În plus, au fost identificate  soluții prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit și au fost analizate și alte modele de educație financiară existente în România și în alte state europene.

Cum ajută LifeLab școlile participante?
  • Acces la un curs complementar de educație financiară de 20 de ore, ce oferă profesorilor 20 credite
  • Materiale educaționale special dezvoltate de experți și profesori, unde noțiunile financiare sunt îmbinate cu toate disciplinele de bază predate la școală
  • Educație pentru viață prin sprijin în dezvoltarea de competențe relevante, precum comunicarea, gestionarea responsabilă a resurselor, colaborarea sau planificarea
  • Mentorat cu experți educaționali pentru profesori, pe tot parcursul proiectului
  • Organizarea unui eveniment fizic pentru copii, profesori și elevi în care învață despre educație financiară de la traineri din cadrul Școlii de Bani și de la roboțelul Pepper
  • Un modul dedicat directorilor prin care aceștia să devină manageri financiari mai buni în școala lor
  • Finanțare de 2.000 EUR la finalul proiectului pentru școlile care implementează programul
  • Acces la o comunitate de școli care se implică în proiecte relevante, cu impact în calitatea actului educațional, dar și în gradul de motivare al elevilor
Despre LifeLab

Proiectul educațional pilot LifeLab a fost lansat în septembrie 2022 de BCR, alături de FabLab și Asociația Edupedu, în două școli din România: Colegiul Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel și  Școala „Generală Nr. 1” – Poiana Mărului. Proiectul a avut ca scop introducerea elementelor de educație financiară în toate ciclurile de învățământ, în cadrul diferitelor discipline școlare. Abordarea adoptată este una interdisciplinară, astfel materialele educaționale elaborate îmbinând noțiunile de educație financiară cu disciplinele deja predate la școală, conținutul fiind adaptat fiecărui ciclu de învățare (primar, gimnazial, liceal). Ipoteza de la care LifeLab a plecat este aceea că dezvoltarea competențelor financiare în cadrul mai multor materii va duce nu numai la creșterea cunoștințelor și abilităților de educație financiară, ci și a gradului de interes al elevilor față de activitatea școlară.

Citește și:
Programe de educație financiară pentru profesori, abordarea în școală a noțiunilor de educație financiară, „săptămâna educației financiare” în grădinițe și curs opțional pentru studenți – propuneri din Strategia Națională de Educație Financiară pusă din nou în dezbatere publică, la un an și jumătate de la prima încercare
VIDEO Florian Lixandru, secretar de stat: Toate programele, toate planurile care se vor elabora și se vor revizui în spiritul articolului 88 din Legea educației vor avea în vedere includerea noțiunilor cu privire la educația financiară la diverse discipline
VIDEO Peste 130 de profesori au discutat despre Educație financiară într-un context transdisciplinar, la Timișoara. Au aflat cum pot aborda teme interesante și utile pentru elevi, pe care aceștia să le folosească în situații de viață
Eurobarometru: România, pe ultimul loc în Uniunea Europeană la cunoștințe financiare. În același sondaj peste jumătate dintre români cred că știu foarte multe lucruri despre bani, fiind pe primul loc în Europa la auto-percepție / Care au fost cele 12 întrebări
0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • Știri
  • 6 minute read
  • One comment

Plângere penală împotriva ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, depusă de Liga Studenților Iași “pentru presiunile exercitate asupra universităților pentru revenirea intempestivă la activitatea didactică în format fizic“

  • Redacția
  • 16 martie 2022
Liga Studenților (LS IAȘI) anunță că depus o plângere penală la DNA – structura centrală împotriva ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu, pentru presiunile…
Vezi articolul
  • Educație
  • Știri
  • 2 minute read
  • No comments

VIDEO Papa Francisc: Educația sexuală trebuie oferită în școli. Sexul nu este un ”bau-bau”, este un dar de la Dumnezeu

  • Mihai Peticilă
  • 31 ianuarie 2019
“Eu cred că școlile ar trebui să ofere educație sexuală. Sexul este un dar de la Dumnezeu, nu este un ‚baubau’, este darul lui Dumnezeu de a iubi.” Asta a…
Vezi articolul
  • Știri
  • 2 minute read
  • No comments

Webinar pentru profesorii de limba franceză despre noutățile din structura examenelor DELF nivel B2, organizat joi, 14 decembrie. Participarea este gratuită

  • Ș.L.
  • 7 decembrie 2023
Profesorii de limba franceză interesați de noutățile din modelele de subiecte pentru examenul internațional de limbă franceză DELF, de nivelul B2, pot participa gratuit la un atelier online organizat de…
Vezi articolul
  • Profesori
  • Știri
  • 4 minute read
  • One comment

Definitivat 2024. Aproape 700 de profesori au lipsit ori s-au retras când au văzut subiectele și 5 au încercat să copieze, transmite Ministerul Educației

  • Andrei Popa
  • 24 iulie 2024
Cinci profesori au încercat să copieze la examenul de definitivare în învățământ și 690 au fost absenți ori s-au retras din sală când au văzut subiectele, potrivit unui comunicat al…
Vezi articolul
  • Gimnaziu
  • Învățământ Primar
  • Liceu
  • Profesori
  • Știri
  • 4 minute read
  • No comments

Calendarul activităților educative pentru elevii și profesorii din București, publicat de Inspectoratul școlar. Sunt peste 270 de concursuri organizate de școlile din Capitală – document

  • Ștefan Lefter
  • 21 februarie 2024
Lista activităților educative pentru elevii și profesorii din București, cu datele de desfășurare a acestora, a fost publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Majoritatea concursurilor desfășurate de școli,…
Vezi articolul
  • Știri
  • 9 minute read
  • 2 comments

OFICIAL „Butonul roșu” este de fapt un formular tipizat pe care elevii agresați, hărțuiți sau martori ai unor violențe trebuie să-l pună într-o cutie de sesizări sau să-l trimită pe mail, ori să-l completeze online pe site-ul școlii, dacă există așa ceva / Procedura pentru comisia din școală

  • Alexa Stănescu
  • 3 iunie 2025
Ordinul privind sesizările pe care le pot face elevii anonim în cazuri de violență sau abuzuri și consum de droguri, așa numitul „buton roșu” a fost publicat în Monitorul Oficial,…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Total
0
Share
0
0
0
0
0
0