Școlile portugheze ar putea să își aleagă o treime dintre profesori, încât să fie pliați pe nevoile comunității și pe proiectele educaționale – discuții în Ministerul Educației din Portugalia

496 de vizualizări
Foto: Business photo created by katemangostar – www.freepik.com
Ministerul Educației din Portugalia dorește să acorde autonomie directorilor de școli, astfel încât aceștia să poată selecta o treime dintre profesori, ținând cont de profilul dorit al cadrelor didactice și de proiectele educaționale ale școlii, scrie publicația publico.pt.

Joao Costa, ministrul Educației din Republică, a declarat într-o emisiune pentru agenția de presă Lusa că măsura este la stadiu de propunere: „Vreau să discut cu organizațiile sindicale despre posibilitatea ca școlile să aibă un procent de cadre didactice care să fie încadrate în școli în funcție de un anumit profil de competențe”, a punctat oficialul, conform sursei citate.

Într-un scurt interviu telefonic pentru EduPedu.ro, reprezentanții ministeriali au subliniat că nu sunt rare situațiile în care, în fiecare vacanță de vară, cancelariile profesorilor primesc cadre didactice noi sau sunt părăsite de profesori, ceea ce creează instabilitate: copiii „reiau materia” cu noii profesori, iar proiectele educaționale trebuie reconturate sau începute altele pentru că e vorba de oameni noi care, cel mai probabil, părăsesc școala sau chiar meseria în anul următor.

  • „Măcar o parte dintre profesori să fie aleși în funcție de nevoile locale, ale comunității, după criteriile proprii”, au mai explicat aceștia. „Este prost sistemul de management în care profesorii sunt formați, fie din buget local, fie prin programe naționale, apoi ei pleacă”, susține Ministerul, potrivit declarațiilor din interviu. Măsura nu ar însemna o descentralizare completă, conform instituției.

Revenind la ministrul Joao Costa, citat în articolele de presă portugheze, acesta a mai spus pentru publico.pt că „Profesorii nu sunt plasați acolo unde și-au dorit, școlile au vrut să aibă continuitate cu profesorii lor. Întotdeauna pare să meargă prost și, prin urmare, trebuie să înțelegem ce se întâmplă cu acest model care, aparent, nu satisface pe nimeni”.

Măsura, criticată de sindicate

Sindicatele profesorilor nu apreciază, însă, această posibilă măsură. Observador.pt notează că liderii sindicali privesc recrutarea profesorilor de către școli ca pe un posibil favoritism. „Nu vreau să spun că toți directorii sunt corupți, pentru că am respect pentru profesori, iar directorii sunt profesori. Dacă aș suspecta directorii de corupție, aș devaloriza meseria de profesor”, le-a replicat ministrul care se va întâlni cu sindicatele săptămâna care vine.

Criza profesorilor se face resimțită și în statul portughez. Circa 60.000 de elevi portughezi nu au avut profesori pentru cel puțin o materie, în prima zi de cursuri din anul școlar 2022-2023, scriu jurnaliștii de la publico.pt într-un articol pe 9 septembrie.


1 comment
  1. Iată o idee bună, cu care aș dori să se meargă până la capăt și la noi : toți profesorii să fie selectați de către școală, astfel încât aceasta să își poată implementa o strategie pe termen lung, cu beneficii imense privind inserția elevilor în societate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PROIECT Profesorii trebuie să obțină cel puțin 15 credite transferabile europene în 4 ani școlari, programele de formare continuă au minimum 25 de ore și nu se pot organiza în vacanțe – metodologie

Profesorii din învățământul preuniversitar vor fi obligați să acumuleze minimum 15 credite ECTS în fiecare ciclu de 4 ani, potrivit noului proiect de metodologie lansat în consultare publică de Ministerul…
Vezi articolul

Plățile salariale sunt permise pentru profesorii și cadrele didactice auxiliare care operează mecanismul MATE în PNRAS, conform unei instrucțiuni a ministerului / Cataloagele electronice și platformele de management școlar pot fi achiziționate în aceste proiecte

Profesorii sau cadrele didactice auxiliare care au calificarea să aplice mecanismul MATE vor putea fi plătiți în proiectele PNRAS de către școli, potrivit unei instrucțiuni emise marți de Ministerul Educației,…
Vezi articolul

Oana Moraru: Copiii care intră în grădinițe și clase primare cu probleme de atenție, vocabular sărac, logică dezorganizată, ies din școli și grădinițe tot cu probleme de atenție și de limbaj

„Cât progres se datorează creșterii și dezvoltării naturale? Cât progres vine odată cu programul educațional al școlii?”, scrie Oana Moraru, pedagog și fondator de școală privată, într-un text în care…
Vezi articolul