Școlile și grădinițele să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile elevilor care au intoleranță la gluten, transmite Ministerul Educației

[jp_post_view]
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Școlile trebuie să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile copiilor care au fost diagnosticați cu boala celiacă, după cum se arată într-o informare trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. De asemenea, școlile și grădinițele au ca sarcină informarea și instruirea întregului personal cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii cu produse pe bază de gluten.

UPDATE Altă „scăpare” la Ministerul Educației. Inspectoratele școlare au primit o informare în care este citat greșit un ordin / Sunt vizate școlile și grădinițele care au copii cu intoleranță la gluten

  • Informarea este semnată de secretarul de stat Florian Lixandru.

„Ținând cont de numărul semnificativ de copii/elevi din învățământul romanesc, diagnosticați cu boala celiacă, vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ preuniversitar să acorde o deosebită atenție colaborării cu familiile acestora, precum și informării și instruirii întregului personal al unității de învățământ cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii / elevi cu produse pe bază de gluten”, se arată în documentul citat anterior.

În informare apare că, „totodată, vă reamintim faptul că art.17, alin. (1) – (3) din ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației nr. 438/4.629/2021 privind asigurarea asistenței medicale a preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivității și pentru promovarea unui stil de viață sănătos are prevederi exprese privind copiii /elevii cu diferite alergii/intoleranțe alimentare sau boli cronice care necesită regimuri speciale”.

Iată ce prevede art. 17 din ordinul menționat mai sus:

„(1) Unitățile de învățământ preuniversitar colaborează cu autoritățile publice locale, precum și cu părinții sau reprezentanții legali ai preșcolarilor și elevilor pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.

(2) Instituțiile de învățământ superior colaborează cu autoritățile publice locale și organizațiile studențești pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.”

Elevii cu boala celiacă beneficiază de bursă medicală în anul școlar 2022-2023, potrivit Asociației Române pentru Intoleranță la Gluten. Bursa medicală este încadrată în categoria burselor sociale, conform criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar, criterii aprobate prin ordinul nr. 5.379 din 7 septembrie 2022.

Articolul 15 stabilește că „bursele de ajutor social se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

c) elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

  • I. boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale;
  • II. boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
  • III. boli ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
  • IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular și ale funcțiilor sale;
  • V. boli ale structurii aparatului respirator și ale funcțiilor sale;
  • VI. boli ale structurii sistemului imunitar și ale funcțiilor sale;
  • VII. boli ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
  • VIII. boli ale structurii funcțiilor aparatului urinar cu sau fără insuficiență renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
  • IX. boli ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării;
  • X. boli ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
  • XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele și metastazele);
  • XII. boli genetice;
  • XIII. transplantul de organe, țesuturi și celule, stările posttransplant;
  • XIV. orice altă boală, tulburare sau afecțiune, de exemplu, cronică/genetică/care necesită tratament îndelungat pentru cel puțin 6 luni sau servicii de abilitare și reabilitare pentru cel puțin 6 luni sau îngrijiri paliative și care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;

d) elevii din învățământul primar și gimnazial din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învățământ din localitatea de domiciliu, acordarea bursei nefiind condiționată de venitul net lunar al familiei; prin localitate de domiciliu se înțelege comuna/orașul cu subdiviziunile sale administrative.

(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei”.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluarea psiho-comportamentală a profesorilor nu se face serios, spune ministrul Educației: O problemă și mai mare este că nu avem foarte clar consecințele prin raportare la anumite rezultate

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că evaluarea psiho-comportamentală a profesorilor „nu se face serios”. Acesta a afirmat…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Comitetul Național pentru Situații de Urgență: Căminele studențești sau pentru elevi se închid două săptămâni la apariția a 3 cazuri de COVID-19 într-un interval de 7 zile / After school-urile, creșele și grădinițele rămân deschise conform condițiilor de până acum

Comitetul Național pentru Situații de Urgență a decis în această seară ca, „la apariția a 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 într-un interval de 7 zile consecutive, în spațiile destinate…
Vezi articolul

Școlile din mediile defavorizate din Franța vor fi deschise de dimineață până seara la ora 18 pentru elevi, anunță ministrul Educației Gabriel Attal / Vor avea mic-dejun inclus, activități sportive, de sprijin la teme și în carieră

Școlile din rețeaua de educație prioritară (REP) din Franța, adică din mediile afectate socio-economic, vor fi deschise de la ora 8 la ora 18 din septembrie 2024, astfel încât elevii…
Vezi articolul

Peste 112.000 de persoane din învățământ programate pentru vaccinare, peste 19.000 vaccinate până la această oră, anunță ministrul Cîmpeanu / Valeriu Gheorghiță: Avem un nivel de vaccinare de 3,27% din numărul populației

Un număr de 112.685 de persoane angajate în sistemul de învățământ sunt în acest moment programate pentru vaccinare, a anunțat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu vineri, la debutul unui webinar pe…
Vezi articolul

Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice

Peste 3.000 de profesori au semnat o petiție prin care solicită ministerelor Educației, Muncii și Familie ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială. „Noi, cadrele didactice…
Vezi articolul