Școlile trebuie să trimită către inspectoratele școlare declarațiile de interese completate anul trecut de profesori, până pe 17 ianuarie, în format electronic

11.990 de vizualizări
Foto: © motortion | Dreamstime.com
Responsabilul pentru declarațiile de interese din școli trebuie să transmită adresa de înaintare, declarațiile de interese completate de profesori și Registrul declarațiilor de interese, în format electronic, până vineri, 17.01.2025, prin email, precizează Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Ilfov, printr-o adresă trimisă către școli.

„Vă înaintăm alăturat, în vederea ducerii la îndeplinire, Procedura pentru completarea
declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 3051/2024”, mai este precizat în adresa de la ISJ Ilfov.

  • Până la data de 31 decembrie 2024 profesorii au completat declarația că nu fac meditații cu elevii de la clasă, potrivit unui ordin publicat la începutul anului trecut în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 3.051 din 11 ianuarie 2024, document prin care a fost aprobată procedura pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare. Ordinul a intrat în vigoare de la 1 februarie 2024.

Potrivit modelul de declarație, publicat în Monitorul oficial, profesorii au scris care sunt școlile și clasele la care predau, după care au semnat că nu fac „activități de pregătire suplimentară contra-cost pentru elevii de la clasele la care predau”.

„Personalul didactic de predare angajat ulterior datei de 31 decembrie completează și depune declarația de interese în termen de 5 zile de la angajare”, mai precizează procedura.

Atribuțiile responsabilului pentru declarațiile de interese

Conform documentului, responsabilul pentru declarațiile de interese are următoarele atribuții:

„a) comunică persoanelor care au obligația să completeze declarațiile de interese termenul necesar depunerii formularelor;

b) oferă consiliere și sprijin personalului didactic de predare în procesul de completare și depunere a declarațiilor de interese;

c) preia declarațiile de interese depuse de persoanele care au această obligație;

d) eliberează dovada de primire angajatului care a depus declarația de interese;

e) verifică declarațiile de interese din punctul de vedere al respectării formatului acestui document și al modului de completare a tuturor rubricilor specifice;

f) întocmește adresele de rectificare transmise personalului didactic de predare care nu a completat corespunzător declarația de interese;

g) transmite cu adresă de înaintare, în format electronic, declarațiile de interese și Registrul declarațiilor de interese la ISJ/ISMB;

h) întocmește, verifică și semnează adresele de solicitare cu privire la nedepunerea sau depunerea cu întârziere a declarațiilor de interese;

i) întocmește și verifică lista persoanelor care nu au depus sau care au depus cu întârziere declarațiile de interese;

j) înregistrează declarațiile de interese depuse, precum și pe cele rectificate în Registrul declarațiilor de interese, folosind un program electronic;

k) arhivează declarațiile de interese în condiții corespunzătoare.”

DOCUMENT Ordinul poate fi consultat mai jos:

Ce înseamnă declarația de interese, potrivit procedurii

a) declarație de interese — documentul scris, redactat pe propria răspundere, prin depunerea căruia cadrul didactic de predare confirmă că asigură echitate și obiectivitate în activitatea de predare-învățare-evaluare și că nu desfășoară activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs;

b) meditații — activitățile de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat personalul didactic de predare;

c) responsabil pentru declarațiile de interese — persoana responsabilă cu asigurarea implementării la nivelul unității de învățământ a prevederilor prezentei proceduri privind declarațiile de interese. 

Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, profesorii declară în scris, pe propria răspundere, că nu desfășoară activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa.

Art. 5. — „(1) Personalul didactic de predare declară în scris, pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal pentru falsul în declarații, că nu desfășoară activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs.

(2) Declarația de interese cuprinde norma didactică și activitățile de predare la clasa/clasele la care personalul didactic de predare este încadrat în anul școlar în curs, conform modelului standard prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură.

(3) Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, personalului didactic de predare îi revine obligația să completeze declarația de interese.

(4) Personalul didactic de predare angajat ulterior datei de 31 decembrie completează și depune declarația de interese în termen de 5 zile de la angajare.

(5) Pentru declararea intereselor, datele se completează cu informațiile valabile la data completării declarației.

(6) Formularul privind declarația de interese este pus la dispoziția personalului didactic de predare, în format electronic, pe pagina de internet a unității de învățământ preuniversitar sau, la cerere, în format letric, de către responsabilul pentru declarațiile de interese.”

Declarația de interese

Nedepunerea actelor sau nedeclararea meditațiilor, abatere disciplinară pentru profesori

Art. 20. — „(1) Nedepunerea declarațiilor de interese în termenele prevăzute de prezenta procedură, precum și nedeclararea activităților de pregătire suplimentară (meditații) pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat personalul didactic de predare sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri constituie abatere disciplinară.

(2) Nerespectarea obligațiilor legale, prevăzute în prezenta procedură, de către directorii unităților de învățământ și de către persoanele responsabile cu implementarea prevederilor prezentei proceduri constituie abatere disciplinară.”

Meditațiile contracost cu elevii de la clasă, abatere disciplinară în legea educației în învățământul preuniversitar

În noua lege a Educației, apare mențiunea prin care se interzic meditațiile cu elevii de la clasă în două articole: articolul 209 care prevede că printre abaterile disciplinare ce pot fi sancționate se află și desfășurarea meditațiilor cu elevii de la propria clasă și articolul 169 care precizează că profesorul are “obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială“.

Edupedu.ro a scris încă din august 2023 că profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, prevede noua lege a Educației în învățământul preuniversitar. Fiind încadrată ca abatere disciplinară, în acest caz „orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unității de învățământ”, conform legii 198/2023.

Foto: © motortion | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Alte hârțoage inutile. Timp pierdut, hârtie risipită, spațiu ocupat pe rafturile secretariatului de un nou biblioraft fără utilitate concretă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Chioșcurile din școli și din apropierea acestora intră în verificarea autorităților, pentru eliminarea produselor tip fast-food. Inspectoratul București și Protecția Consumatorului anunță și o campanie de educare a copiilor să citească etichetele produselor

Autoritatea pentru Protecția Consumatorului anunță că începe verificarea școlilor și liceelor din București, “pentru a ne asigura că sunt respectate toate normele în vigoare privind produsele comercializate în unitățile de…
Vezi articolul

Trebuie să-i încurajăm și pe elevii buni, și pe cei foarte buni, dar mai ales pe cei mai puțin buni, spune Aida Ionescu, inspector școlar general adjunct din Dolj: Poate că, din rândul lor, vor ieși un frizer renumit, un electronist, un bucătar de seamă

Aida Ionescu, inspector școlar general adjunct din Dolj, a declarat, pentru TVR Craiova, referitor la rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2024, că „trebuie să-i încurajăm și pe cei buni,…
Vezi articolul

Cine este noul ministru al Educației Naționale din Franța, Pap Ndiaye, și care sunt perspectivele sale / Sindicatele din învățământul francez așteaptă să fie rezolvate „urgențele reale”, precum salariile

Odată cu realegerea lui Emmanuel Macron în funcția de Președinte al Republicii Franceze și, implicit, odată cu instaurarea noului guvern condus de Elisabeth Borne, ministrul Educației Naționale, al Tineretului și…
Vezi articolul

Sporurile din învățământ, de la cele de 80% ale preoților profesori, la cele pentru condiții vătămătoare și școli izolate, publicate de fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru: „Cu câteva excepții, sporurile în sistemul public au apărut precum am văzut că au apărut și pensiile speciale”

Preoții care lucrează în învățământ primesc până la 80% spor la salariu, dacă lucrează în unități de cult cu venituri reduse, iar personalul didactic din localități izolate primește spor de…
Vezi articolul