Scriitorul franco-libanez Sabyl Ghoussoub, recompensat cu Premiul Goncourt al Liceenilor pe anul 2022

[jp_post_view]
Foto: Sabyl Ghoussoub – Facebook.com
Premiul Goncourt al Liceenilor pe anul 2022 a fost atribuit joi scriitorului franco-libanez Sabyl Ghoussoub pentru romanul „Bayrouth-sur-Seine” (editura Stock), a anunţat juriul care decernează acest premiu literar, alcătuit din elevi care studiază în liceele din Franţa, informează AFP, transmite Agerpres.

În „Beyrouth-sur-Seine”, al doilea roman al său, Sabyl Ghoussoub, un jurnalist în vârstă de 34 de ani, propune cititorilor o reflecţie asupra familiei şi a imigraţiei, sub forma unor întrebări adresate părinţilor lui, care s-au mutat în 1975 la Paris într-o perioadă în care ţara lor era devastată de război.

Juriul celei de-a 35-a ediţii a premiului Goncourt al Liceenilor şi-a anunţat verdictul în sediul Primăriei din Rennes, după două luni de lecturi asidue, consacrate celor 15 romane selecţionate.

  • Anunţul de joi a fost urmat de o conversaţie prin telefon cu scriitorul franco-libanez. Premiul a fost înmânat apoi la Paris, la ora 18:00 GMT, la sediul Ministerului Educaţiei Naţionale.

Cei 12 juraţi-liceeni au trebuit să voteze pentru a departaja cele patru romane finaliste în cadrul ultimei runde de deliberări.

Premiul Goncourt al Liceenilor, considerat „fratele mai mic” al premiului Goncourt, cel mai prestigios trofeu al literaturii franceze, este decernat după lecturi desfăşurate în fiecare an între septembrie şi noiembrie, care permit unui număr de aproximativ 2.000 de elevi din liceele teoretice, tehnologice, profesionale şi agricole din Franţa să descopere literatura contemporană şi pasiunea pentru lectură, potrivit Agerpres.

Printre nominalizaţii din acest an s-a aflat şi Pascale Robert-Diard, jurnalistă pe tematici judiciare la cotidianului Le Monde şi autoarea volumului „La petite menteuse” (editura L’Iconoclaste), care a fost reţinut pe lista finaliştilor din 2022 la Marele Premiu pentru Roman al Academiei Franceze.

Romanul ei prezintă povestea unei eleve de liceu care înfruntă consecinţele judiciare ale acuzaţiilor sale de viol şi agresiune sexuală.

Liceenii francezi au selectat pe lista finaliştilor din acest an şi cel de-al doilea roman al filosofului Nathan Devers, editorul revistei La Regle du Jeu.

Romanul „Les liens artificiels” (editura Albin Michel), care a făcut parte dintre finaliştii Premiului Goncourt 2022, abordează tematica metaversului şi prezintă povestea unui bărbat care trăieşte experienţe puternice după ce descoperă în universul online un fel de oglindă în care totul este posibil, mai scrie sursa citată.

Un trecut “familial”

Celelalte două romane finaliste, inclusiv cel care a fost desemnat câştigător, au intrigi care se inspiră din trecutul familial.

În volumul „Sa préférée” (editura Sabine Wespieser), jurnalista elveţiană Sarah Jollien-Fardel vorbeşte despre ataşamentul faţă de un teren, violenţele din familie şi dificultatea exilului.

Romanul lui Brigitte Giraud „Vivre vite” (editura Flammarion), recompensat cu premiul Goncourt pe anul 2022, nu a fost reţinut pe lista finaliştilor de la premiul Goncourt al Liceenilor.

  • Ultima selecţie a premiului Goncourt al Liceenilor, un trofeu literar înfiinţat la Rennes în 1988 şi organizat de lanţul de magazine Fnac şi Ministerul Educaţiei Naţionale, a fost anunţată luni, la finalul unor deliberări organizate în mai multe regiuni ale Franţei.

Deliberările s-au desfăşurat în şase oraşe: Lyon, Metz, Nantes, Nimes, Paris şi Rennes.

În acest an, la desemnarea premiului au participat elevi din 55 de licee franceze şi din străinătate (Statele Unite, Canada, Liban), conform Agerpres.

În 2021, premiul Goncourt al Liceenilor a fost atribuit scriitoarei Clara Dupont-Monod pentru volumul „S’adapter”, publicat de editura Stock, care a câştigat şi premiul Femina din acelaşi an. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

Eveniment recomandat de Edupedu.ro

Astăzi de la ora 17:00 – Webinar deschis tuturor profesorilor – dezvoltarea strategiilor de învățare eficientă la elevi. Psihologul Mircea Miclea, fondatorul Cognitrom: Strategiile de învățare adecvate pot spori cu 20% performanțele școlare. Un profesor bun îți predă și apoi te învață cum să înveți ce a predat

Strategiile de învățare cresc cu până la 20% performanța școlară a elevilor, potrivit cercetărilor din domeniu. Modalitatea în care elevii iau notițe eficient la oră, studiază deștept acasă, se pregătesc…
Vezi articolul

Codul QR care va fi folosit pe diplomele de studii universitare va fi legat de viitorul sistem informatic integrat pentru acte de studii, RUNIDAS, impus de Legea învățământului superior – reprezentanții Ministerului Educației / Ce spun ei despre datele care pot fi accesate astfel

Codul QR care, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern, va fi folosit pe diploma de absolvire a diverselor programe universitare începând din 2025 va fi legat de viitorul sistem…
Vezi articolul

Daniel David: Spun a zecea oară, nu am interzis olimpiadele la clasele primare. Doar nu vreau să le organizeze ministerul Educației. La vârste mici trebuie să dezvoltăm abilitățile de bază / Despre olimpiadele suprapuse: Îmi pare rău, n-am cum să evit asta

N-am interzis nimic. Le încurajez, doar că nu vreau să le organizeze ministerul, a declarat ministrul Educației și Cercetării (MEC), Daniel David, referindu-se la competițiile școlare pentru elevii din clasele…
Vezi articolul