Scrisoare deschisă a unei directoare de școală rurală către premierul Ilie Bolojan: Nu e normal ca un director să fie și gestionar, și administrator, și informatician, și consilier, și director adjunct

3.217 vizualizări
Foto: Arhiva personală
Ionela Georgiana Florescu, directoarea Școlii Gimnaziale „Dragoș Marin” din comuna Ștefan cel Mare, județul Călărași, îi scrie prim-ministrului Ilie Bolojan o scrisoare deschisă, transmisă și redacției Edupedu.ro, în care descrie realitatea din spatele funcției de conducere într-o unitate de învățământ rural. Aceasta propune ca atribuțiile birocratice și administrative să fie preluate de primării.

A obținut postul de director prin concurs, iar cadrul didactic scrie că are în continuare și activitate la catedră, în paralel cu atribuții administrative extinse. Directoarea arată cum o reformă bazată pe tăieri și descentralizare fără resurse pune o presiune disproporționată pe oamenii din sistem: „Nu beneficiez de director adjunct, administrator de patrimoniu sau gestionar. Sunt singură în desfășurarea acestor activități.”

Ea propune ca atribuțiile birocratice și administrative să fie preluate de primării, acolo unde există personal specializat, astfel încât școlile să se poată concentra pe educație. În prezent, afirmă Ionel Georgiana Florescu, directorii din rural sunt lăsați să gestioneze totul – de la achiziții la ISU, SSM și strategii europene – fără sprijin instituțional real.

Edupedu.ro publică integral această scrisoare:

„Către: Domnul Prim-ministru al României
Stimate Domnule Prim-ministru,

Numele meu este Ionela Georgiana Florescu, sunt director al Școlii Gimnaziale „Dragoș Marin” Ștefan cel Mare de trei ani, în urma concursului susținut în anul 2022. Conduc o unitate de învățământ cu aproximativ 387 de elevi și preșcolari, structurată astfel:

  • 6 grupe de preșcolari;
  • 10 clase de învățământ primar;
  • 8 clase de învățământ gimnazial.

Sunt învățător la bază și, în toți acești ani, am avut și clasă în paralel cu activitatea de conducere. Până la ora 12:00 predau, iar după-amiaza mă ocup de responsabilitățile administrative ale școlii.

Menționez că nu beneficiez de sprijinul unui director adjunct, al unui administrator de patrimoniu sau al unui gestionar. Sunt singură în desfășurarea acestor activități, însă nu m-am dat înapoi de la muncă. Dimpotrivă, împreună cu administrația locală am reușit:

  • dotarea școlii cu aparatură digitală și mobilier nou;
  • dotarea grădiniței cu mobilier și aparate de joacă din fonduri proprii;
  • zugrăvirea interioară și exterioară a clădirilor, cu sprijinul angajaților școlii și al primăriei;
  • amenajarea curții exterioare.

Concediul de odihnă pe care am reușit să îl iau a fost de doar 5 zile anul trecut și 4 zile anul acesta. Sprijinul domnului primar Pandea Nicolae a fost esențial. Cu toate acestea, uneori angajații nu sunt încântați de inițiativele mele, știind că, odată ce solicit sprijinul autorităților locale, urmează muncă efectivă.

Am făcut eforturi deosebite să găsesc soluții creative și economice. Am refolosit materiale, am improvizat mobilier din paleți, iar capacele canalizărilor deteriorate au fost înlocuite împreună cu muncitorii primăriei.

Avem însă probleme grave. Clădirea grădiniței este veche, fără fundație, iar infiltrațiile de apă distrug pereții. Lipsesc jgheaburile și scurgerile. Nu ne permitem să plătim o firmă specializată, așa că, din nou, totul va cădea pe umerii angajaților școlii și ai primăriei.

La nivel administrativ, toate deciziile și documentele consiliului de administrație sunt elaborate de mine. Nu avem personal specializat în achiziții, ISU, SSM etc., iar colegii afirmă că nu au pregătirea necesară pentru aceste responsabilități.

Propunerea mea este să reconsiderăm modul în care se face descentralizarea: comisiile care presupun muncă administrativă și tehnică ar trebui gestionate la nivel local, prin primării, acolo unde există compartimente specializate. În școli, cadrele didactice sunt suprasolicitate și nu au pregătirea necesară pentru astfel de domenii.

Consider că nu este echitabil ca un cadru didactic cu normă de 16-18 ore pe săptămână, prin plata cu ora, să ajungă la un venit mai mare decât un director care muncește peste 10 ore zilnic, fără pauze și fără concediu.

Ca director:

  • coordonez activitățile extracurriculare;
  • am implementat proiecte precum „Împreună prindem curaj”, prin care am obținut 5.000 de lei pentru materiale didactice;
  • lucrez la proiecte Erasmus și am realizat strategia și obiectivele SMART ale școlii.

Nemulțumirea majoră este legată de grila de salarizare. Ca profesor pentru învățământul primar aș primi aproximativ 6.800 lei net, iar ca director salariul net este de 7.300 lei, din care se rețin 300 lei ca garanție pentru funcția de gestionar – o atribuție pe care, în mod normal, nu ar trebui să o am.

Este anormal și contrar legii ca un director să îndeplinească simultan funcțiile de:

  • administrator de patrimoniu;
  • gestionar;
  • informatician;
  • consilier;
  • director adjunct (în lipsa acestuia).

Școala este deschisă inclusiv în vacanțe, iar singura persoană prezentă constant este directorul. Membrii Consiliului de Administrație au avut activitate efectivă doar două zile pe an.

Am avut rezultate bune la Evaluarea Națională (86,7% promovabilitate) și rezultate foarte bune la concursuri și olimpiade județene și naționale recunoscute de Ministerul Educației.

Suntem o școală din mediul rural și consider că trebuie reevaluat atât sistemul de salarizare, cât și cel al concediilor – pentru directori și cadre didactice. Este nevoie de echilibru și corectitudine în repartizarea responsabilităților și în salarizarea muncii depuse.

Vă mulțumesc pentru atenție și sper ca vocea celor din prima linie a educației să fie ascultată și înțeleasă.

Cu deosebită considerație și respect,

Ionela Georgiana Florescu
Director, Școala Gimnazială „Dragoș Marin” Ștefan cel Mare”.


2 comments
  1. astora nu le pasa de profesori sau directori…nici lui David,nici lui Bolojan…ei cu biciul….atât…cu biciul pe cei de jos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tentative de înșelăciune în școli, semnalate de Ministerul Educației. Persoane care se recomandă ca angajate ale Ministerului cer fraudulos bani de la profesori, sub pretextul fals al strângerii de ajutoare umanitare pentru Turcia și Siria

Ministerul Educației atenționează că anumite persoane s-au recomandat ca fiind angajați ai ministerului Educației au cerut bani telefonic, unor directori de școli și profesori cu pretextul strângerii de ajutoare umanitare…
Vezi articolul

OFICIAL Pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și BAC 2023 se face în județele Alba, Călărași, Covasna, Dâmbovița, Gorj, Satu Mare. Profesorii care scanează lucrările primesc 160 de lei pe zi

Ordinul cu pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și BAC 2023, în județele Alba, Călărași, Covasna, Dâmbovița, Gorj, Satu Mare, a fost publicat în Monitorul Oficial. Profesorii care scanează lucrările…
Vezi articolul

Senatorul PSD Vasile Dîncu, despre „România Educată”: Iohannis a spus că este o strategie transpartinică. Astăzi l-am auzit pe Cîțu vorbind doar despre ce va face el. Dacă devine una din strategiile politizate, atunci va avea un eșec total și rapid

Senatorul PSD Vasile Dîncu a atras atenția liderilor Guvernului să nu uite că implementarea strategiei România Educată trebuie să fie una transpartinică, așa cum s-a stabilit la Cotroceni, fiind un…
Vezi articolul

Rezultatele finale de la Titularizare 2025 sunt publicate miercuri, 30 iulie. Candidaţii vor fi repartizați pe posturile didactice pentru angajare pe perioadă nedeterminată în perioada 31 iulie – 4 august

Miercuri, 30 iulie, vor fi publicate rezultatele finale pentru concursul de Titularizare 2025 de către Ministerul Educației și Cercetării. Contestaţiile s-au depus la sediile inspectoratelor şcolare judeţene sau prin mijloace…
Vezi articolul

Ce fac cei 701 elevi și 115 profesori izolați la domiciliu din cauza coronavirusului. Nu au voie să primească vizite, alimentele le sunt lăsate la intrarea în casă de rude sau prieteni, elevii primesc scutire, iar profesorii, concediu medical 75% din baza de calcul

Persoanele izolate la domiciliu în cadrul măsurilor de limitare a efectelor coronavirusului, printre care sunt și 701 elevi și 115 profesori, potrivit Ministerului Educației, trebuie să respecte anumite reguli de…
Vezi articolul