Scrisoare deschisă din partea unei profesoare suplinitoare calificate către ministrul Daniel David: Regândiți structura deciziilor luate, pentru că, în cele din urmă, nu poți vorbi despre reformă reală dacă primul pas este excluderea celor competenți

2.916 vizualizări
Foto: Arhiva personală
„Ce model transmitem copiilor dacă tocmai cei care își asumă responsabilitatea educației fără statutul protejat al titularului sunt excluși în tăcere?” – este întrebarea care deschide apelul public lansat de profesoara Laura Alexandra Vascenco către ministrul Educației, Daniel David. Oficialul a declarat joi că cei afectați de măsuri vor fi oamenii „care sunt angajați pe un an de zile sau pe plata cu ora, contracte care în vară se încheie”. Asta înseamnă profesorii supliniri calificați, care nu vor mai fi reangajați de la 1 septembrie în școlile în care numărul de ore al normelor va crește, la fel și efectivele de elevi într-o clasă, iar plata cu ora va fi limitată și redusă considerabil ca sumă.

Cadru didactic suplinitor calificat, cu rezultate constante peste 7 la concursul de titularizare și cu nota 9,26 la examenul de definitivat, profesoara atrage atenția, într-o scrisoare deschisă trimisă redacției Edupedu.ro, asupra impactului grav al măsurilor recente din sistem: creșterea normei la 20 de ore pentru titulari, blocarea posturilor și lipsa unei strategii pentru continuitatea suplinitorilor.

„Nu vă scriu doar ca profesor suplinitor, vă scriu ca om care a ales, cu toată convingerea, calea educației”, afirmă autoarea. Scrisoarea vine în contextul în care suplinitorii sunt primii vizați de efectul măsurilor luate de Guvern prin Legea Bolojan.

Este vorba despre mii de profesori care, deși competenți și activi în sistem de ani întregi, riscă să fie excluși nu din lipsă de merit, ci din lipsă de loc.

Publicăm integral acest apel:

„Scrisoare deschisă

Către Domnul Ministru al Educației, Daniel David

Domnule Ministru,

nu vă scriu doar ca profesor suplinitor, vă scriu ca om care a ales, cu toată convingerea, calea educației, știind bine că nu va fi ușoară, dar sperând mereu că va fi dreaptă. Scriu aceste rânduri nu ca o reacție impulsivă, ci ca un apel lucid, în numele unei realități care riscă să fie ignorată: soarta profesorilor suplinitori calificați în România de astăzi. Sunt unul dintre ei. Cu note peste 7 obținute în fiecare an la concursul național de titularizare și cu nota 9,26 la examenul de definitivat, am dovedit, prin muncă și seriozitate, că îmi onorez vocația. Și totuși, în ciuda tuturor acestor rezultate, nu am garanția că voi mai avea unde preda.

Majorarea normei didactice la 20 de ore pentru titulari, blocarea posturilor și lipsa unei strategii clare privind continuitatea suplinitorilor calificați creează un dezechilibru grav. Pentru unii, este doar o „optimizare”. Pentru noi, este un zid care ne exclude din sistemul în care ne-am format.

Am fost acolo unde lipsurile structurale aveau chipul concret al unei catedre goale, iar noi am fost soluția. Nu temporară. Ci necesară.

Astăzi însă, în urma măsurilor luate, risc să fiu înlăturată nu din lipsă de competență, ci din lipsă de loc.

Ați afirmat că „suplinitorii nu aveau garanția că li se vor prelungi contractele”. O asemenea declarație, chiar dacă administrativ poate fi susținută, devine dureroasă prin lipsa recunoașterii muncii noastre reale. În spatele acestor contracte anuale sunt oameni care predau de ani întregi în școli cu lipsă de personal, care au susținut sistemul exact acolo unde era cel mai fragil.

Vă întreb cu toată demnitatea:

Ce garanție mai mare poate oferi un om decât competența, seriozitatea și răbdarea cu care vine la școală zi de zi, știind că nu are siguranță, dar alegând totuși să se implice?

Domnule Ministru,

ce model transmitem copiilor dacă tocmai cei care dau examen după examen, care își asumă responsabilitatea educației fără statutul protejat al titularului, sunt cei excluși în tăcere?

Cum mai putem vorbi despre performanță, când performanța reală nu deschide nicio ușă?

Educația nu este o ecuație contabilă. Este un contract moral între dascăli, elevi și societate.

Și într-un contract moral, meritul nu e opțional. E fundamental.

De aceea, vă cer nu doar în numele meu, ci în numele miilor de profesori care se regăsesc în această situație, să regândiți structura deciziilor luate. Pentru că, în cele din urmă, nu poți vorbi despre reformă reală dacă primul pas este excluderea celor competenți. Nu cerem privilegii. Cerem să fim văzuți și păstrați, pentru că am fost acolo când sistemul a avut nevoie de noi. Iar asta nu e o excepție. E o lecție de caracter”.


9 comments
  1. Suplinitorii care dau in fiecare an examene sunt cei competenți, de fapt! Cei titulari pe vecie, care stau la propriu pe un loc călduț, ba au și gradații de merit, pe adeverințe amicale, salarii maxime in grila, zero metode moderne ce sa mai zic de tehnologie digitala (unii sunt matusalemici) vor ramâne întru ședere și citire din carte și pe 20 ore, prelungiti după vârsta de pensionare. Și pe 2-3 ore plata cu ora, calculate cu 1/160. Sa plece tineretul!

  2. Totuși, vor mai rămâne ore și chiar posturi, vacante și rezervate, libere la anumite materii ca nu se ocupa de fel, de la cei degrevati , din CCC, etc. Aceste ore cine le va ocupa, nu suplinitorii??? Mai veneau pensionari pana acum, dar care pensionar va dori sa stea în școală 8h și cu remunerația mult mai mica decât pana acum???

  3. Iti arata el tie model de transmis!Crezi ca lacrimogele si logica va ajuta la ceva?
    Capul lui Motoc il vrem si suplinitorii vor fi aruncati multimii furioase de titulari si nu numai.
    Abia astept sa vad titlurile mari cu dezastrul de la titularizare!!
    Anul trecut a fost ca un fel de repetitie pentru ce vor sa faca acum:s-a lasat sa copieze,note puse aiurea,caldura ca in sauna etc.
    Acum titularii care vor corecta vor face prapad.Nici 5 nu vei mai lua la suplinire!!
    Faci contestatie?Pai tot un titular va corecta!Tu ce crezi ca va face?Va da nota si mai mica pentru ca apoi nu ain unde sa te mai duci mai departe.
    Vor da niste subiecte in bataie de joc si gata treaba!!

  4. Pentru ei nu conteaza lucrurile acestea. Au dat in cei care nu pot riposta: copii, batrani, profesori. Atat. In rest, nimic nu conteaza.

    1. Suplinitorii bubuie de competenta.
      De-aia suplinesc unii la 40-50 ani. Chiar cu Gr 1. Asta arata ai gradele și totul ce competente inexistente au

  5. Excluderea celor competenti?Eu cred ca voi nu stiti ce va asteapta la examenul de titularizare din acest an!Si nici nu stiti cu cine aveti de a face.Cine isi imagineaza ca a fost o intamplare anuntarea schimbarilor in incadrari chiar inainte de examen,cred ca nu stie cu ce personaje machiavelice au de a face!Deja titularii se gandesc sa boicoteze examenul ca sa elimine concurenta.Nu doar ca il vor boicota dar cred ca vor fi cele mai mici note din istoria acestui examen.
    Cum sa dai nota mare la concurenta?
    Ministerul va impusca doi iepuri:va avea dovada clara ca sunt doar incompetenti in invatamant,examenul va dovedi negru pe alb ce slabe sunt cadrele didactice care suplinesc,va decide suspendarea examenului si va da toata puterea directorilor!
    Daca va fi scandal cu copiatul si mai bine!De ce nu baga bruiaj?!Sa iasa scandal!!
    Ei nu fac nimic doar creeaza conditiile unei furtuni perfecte.Dupa aceea vor culege roadele. Fara niciun effort.
    La lectiile deschise,acolo unde au avut legaturi si s-a stiut ce urmeaza au dat note jalnice la lectia deschisa.Am.vazut si nota de 5 la lectia deschisa!De ce?Le este frica sa nu le luam locurile.
    Va dati seama cum vor corecta cei de la titularizare?Ce macel va fi?
    Sa nu uitam ca exista subiectivitate la corectare.
    Nu cred ca va fi un 7 macar!Cine va lua 7 va fi as!
    Lucrarea e corectata digital si nu se vad corectorii?Si cum de s-au coordonat (cum spunea articolul anterior )cu boicotarea examenului de titularizare, sa stabileasca sa boicoteze,de unde se stiau?Este nevoie de o lista,de contacted,de discutii,de o intelegere.Sursa aia sigura din mai multe judete cum de stie?
    Ca si la corectare se stiu cei inscrisi,se stiu si cei care se duc de ani de zile,in general sunt aceeasi ani la rand.
    Ce nu realizeaza ei este ca asa nu vor rezolva nimic.Este ca in bancul cu dulaul care a facut intelegere cu lupii sa le dea cate o mioara,cand se termina mioarele….

  6. sunt un lipitor de afise de la pnl . e congres si nu an de lucru . cateodata, na numesc darknight. nuvstiu ce caut in viata mea

  7. Reformele făcute până acum și măsurile anticriză nu vor aduce calitate în învățământ. Cred ca psihologia e să ne îmbătăm cu apă rece ca nu o să vedem niciodată un interes real pentru dezvoltarea și creșterea calității în învățământ. Cat timp se fură. A în codrul verde nu se vor găsi bani pentru învățământ. Asta e cea mai mare lovitură pe care poți să o dai unei nații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANUNȚ Se caută profesori creatori de soft educațional de istorie și geografie pentru Biblioteca Virtuală / Onorariu atractiv, programul este flexibil și se lucrează de la distanță. Ce conține portofoliul pentru selecție – termen 31 august (P)

EduLib este platforma digitală cu Resurse Educaționale Deschise (Biblioteca Virtuală) și aparține Agenţiei de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare (AARNIEC). Biblioteca virtuală este în construcție…
Vezi articolul
Calendar oficial mobilitate

Ce se întâmplă cu profesorii titulari care obțin un calificativ nesatisfăcător la evaluarea din 5 în 5 ani: Vor face o formare obligatorie gratuită, finalizată cu o evaluare „riguroasă”. Dacă evaluarea nu este trecută în timp de doi ani, atunci contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată, prevede raportul ministrului Educației și Cercetării

Profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Cei care vor obține un calificativ nesatisfăcător vor face…
Vezi articolul