Scrisoarea unei profesoare de desen către ministrul Educației: Vă rog să nu permiteți ca orele de arte, muzică sau educație fizică să fie tratate ca „umplutură” pentru completarea normei / Copiii merită să fie îndrumați de profesori calificați, nu e doar o nedreptate pentru noi, ci și o lipsă de respect față de elevi

59.666 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Orele de arte să nu fie considerate de „umplutură” pentru completarea normei, în contextul majorării acesteia cu două ore, ci să fie predate exclusiv de cadre calificate, care pot inspira, forma și susține cu adevărat elevii, solicită o profesoară de desen, într-o scrisoare adresată ministrului Educației și Cercetării și primită pe adresa redacției Edupedu. 

Semnatara își exprimă îngrijorarea față de modul în care vor fi tratate disciplinele precum artele, muzica sau educația fizică în contextul creșterii normei didactice: „un profesor poate avea doar 12 ore calificate, iar restul până la 20 le completează cu orice altă disciplină, fără să fie calificat. Aceasta nu este doar o nedreptate pentru profesori, ci și o lipsă de respect față de elevi și față de viitorul acestei țări”, a scris ea.

Profesoara de desen afirmă că elevii merită să fie îndrumați de cadre didactice calificate: „atunci când aceste ore ajung să fie predate de profesori fără pregătire de specialitate, din simpla nevoie de a completa norma, entuziasmul acestor copiii se stinge treptat (…) Sunt nenumărate cazuri în care elevi talentați au renunțat să mai creadă în potențialul lor, pentru că nu au avut parte de un profesor care să le înțeleagă și să le cultive pasiunea. Fără un specialist care să le deschidă orizonturile, acești copii riscă să-și piardă încrederea în sine și să renunțe la ceea ce îi face unici”, este redat în scrisoare.

Redăm integral scrisoarea profesoarei de desen:

„Stimate Domnule Ministru al Educației,

Vă scriu astăzi nu doar ca profesor, ci ca om care crede cu tărie în dreptul fiecărui copil la un învățământ de calitate, susținut de profesioniști dedicați și pregătiți în domeniul lor. Situația actuală din școli, în care norma profesorilor crește de la 18 la 20 de ore, iar completarea catedrelor se face cu ore din discipline considerate «mai puțin importante» – arte, muzică, educație fizică, tehnologică – mă obligă să trag un semnal de alarmă.

De ce să acceptăm ca elevii noștri să fie privați de profesori calificați la fiecare disciplină? Cum putem vorbi despre excelență, despre dezvoltarea armonioasă a copiilor, dacă orele de arte sau de muzică ajung să fie predate de cadre didactice fără pregătire specifică, doar pentru a completa norma? Un profesor de matematică nu poate transmite sensibilitatea culorii, așa cum un profesor de desen nu poate preda fizica la nivelul unui specialist. Fiecare disciplină cere pasiune, formare și dăruire.

Vă rog să priviți dincolo de cifre și norme și să vedeți impactul real pe care îl au aceste măsuri asupra copiilor noștri.

În fiecare școală există copii care vin la orele de arte sau muzică cu ochii strălucind de emoție. Sunt acei copii care visează să devină artiști, muzicieni, oameni care să aducă frumosul în lume. Pentru ei, ora de desen sau de muzică nu este doar o pauză între materiile considerate «importante», ci este locul unde își găsesc identitatea, curajul și inspirația.

Cu toate acestea, atunci când aceste ore ajung să fie predate de profesori fără pregătire de specialitate, din simpla nevoie de a completa norma, entuziasmul acestor copiii se stinge treptat. Lecțiile devin mecanice, lipsite de profunzime și de pasiune. Copiii nu mai primesc îndrumarea de care au nevoie, nu mai sunt provocați să-și dezvolte talentul, iar visul lor începe să pară imposibil.

Sunt nenumărate cazuri în care elevi talentați au renunțat să mai creadă în potențialul lor, pentru că nu au avut parte de un profesor care să le înțeleagă și să le cultive pasiunea. Fără un specialist care să le deschidă orizonturile, acești copii riscă să-și piardă încrederea în sine și să renunțe la ceea ce îi face unici.

Vă rog, domnule ministru, să nu lăsați aceste talente să se piardă. Să nu transformați orele de arte, muzică, educație fizică sau tehnologică în simple «umpluturi» pentru completarea normei. Fiecare copil merită să fie îndrumat de un profesor calificat, care să-i recunoască și să-i valorifice potențialul.

Educația de calitate înseamnă șanse egale pentru toți copiii, indiferent de disciplina la care visează să exceleze. Vă cer, cu toată responsabilitatea și emoția unui om care crede în educație, să apărați dreptul elevilor la profesori de specialitate și să nu lăsați nicio disciplină în umbra compromisului.

De asemenea, România a fost mereu recunoscută pentru bogăția sa artistică și culturală. De la marii pictori, sculptori și muzicieni, la tradițiile populare și patrimoniul imaterial, spiritul creativ și sensibilitatea artistică fac parte din identitatea noastră națională.

Totuși, din cauze dorinței unor noi implementări, sistemul educațional actual riscă să îndepărteze noile generații de artă și cultură. Consider ca este esențial să nu ne îndepărtăm de ceea ce ne definește ca popor. Să investim în profesori de specialitate, să respectăm fiecare disciplină și să oferim copiilor șansa de a descoperi și de a iubi arta și cultura. Numai așa putem păstra vie moștenirea noastră și putem construi un viitor în care frumusețea și creativitatea să fie la loc de cinste.

În școlile mici, realitatea este și mai dură: un profesor poate avea doar 12 ore calificate, iar restul până la 20 le completează cu orice altă disciplină, fără să fie calificat. Aceasta nu este doar o nedreptate pentru profesori, ci și o lipsă de respect față de elevi și față de viitorul acestei țări.

Așadar, vă rog, domnule ministru, să luați în considerare următoarele:

  • Să asigurați ca fiecare profesor să predea doar disciplinele pentru care este calificat.
  • Să nu permiteți ca orele de arte, muzică, educație fizică sau tehnologică să fie tratate ca «umplutură» pentru completarea normei.
  • Să oferiți elevilor șansa la un învățământ complet, echilibrat, cu profesori pasionați și pregătiți.

Educația de calitate nu se poate face cu improvizații. Respectul față de profesori și față de elevi începe cu respectarea competențelor fiecăruia. Vă cer, în numele tuturor celor care cred în educație, să apărați dreptul copiilor la profesori de specialitate și să nu lăsați nicio disciplină în umbra compromisului.

Cu speranță și respect,

O profesoară de desen nedreptățită, dar încă dedicată elevilor săi”.


38 comments
  1. Ce comentarii unele. Evident, fiecare disciplină sa fie predată de profesori competenți și nu puși pe pile. și fiecare materie să aibă locul ei. Nu doar romana și matematica sa fie importante și copiii sa ia minim 6 la evaluarea naționala. Nu că și acum că iau 4 și totuși intra la liceu. Asta nu e școală.Si diriginții sa fie prin rotație, nu numai cei cu pile.

  2. Aceste ore sunt de umplutura si au fost dintotdeauna. Au fost in urma cu 30 de ani cand am terminat eu scoala si sunt si acum. Copiii nu fac nimic la muzica…asculta muzica clasica uneori sau ii lasa sa stea pe telefon, la desen la fel, iar de educatie fizica nici nu mai vorbesc. Din clasa 1 baietii joaca fotbal, care vrea, iar fetele fac ce vor.
    Acesta este sportul de la scoala.
    Pentru ce sa fie plin orarul copiilor cu aceste ore, daca oricum trebuie sa il dau la un sport dupa-masa astfel incat sa aiba o conditie fizica corespunzatoare.
    Propun eliminarea acestor ore si sa devina optionale. Oricum sunt inutile si le incarca programa degeaba.

  3. Să vă spun eu ce e cu orele de desen, se dau la pupîncurişti, care nu le țin şi profesorul de română face consultații în locul lor, în ora lor şi din timpul său, neplătit fiind. Atunci mai bine completează norma, că doar proful de mate şi română răspunde de viitorul elevului şi decide la ce liceu ajunge, şi doar ei sunt controlați cât şi cum muncesc de mult, dar salariul este la fel şi pentru desenul care nu se ține și pentru româna care se ține şi în ora de desen.

  4. Este trist faptul că politicienii se joacă cu soarta întregii națiuni prin această lipsă de respect în ce privește educația. Cred ca asta ar trebui sa fie pe promul loc pentru că nu se poate face nimic fără educație. Și nu vorbesc de cea de acasă, vorbesc de școală strict, de faptul că avem copii genii, nedescoperiți, avem copii unici care nu sunt ajutați de către stat să meargă înainte, să ne facă mândri. Păcat că nimeni nu se gândește serios la cum cresc și ce oameni devin acești copii.

  5. Felicitări doamnei profesor pentru modul frumos în care a relatat situația ce pare să degenereze. Problemele în învățământul românesc sunt multe, de la lipsurile din școli la cadre didactice fara înclinație către copii. Din păcate noi punem mult preț pe notele obținute, fără să luăm în considerare că, copiilor noștri le sunt băgate forțat în cap multe informații de cele mai multe ori doar teorie,( fără o practică să vadă exact despre ce este vorba)din multe domenii și dacă nu au atracție către o materie anume, riscă sa isi strice media, pentru că evident ia o notă mică și mai departe nu poate intra la un liceu dorit ori la o facultate de stat, fără plată. Eu am copil in clasa a 6a, la școală unde merge se pune preț și pe desen și restul materiilor. Băiatul meu nu are talent la desen și a fost taxat in consecință. Nu credeți ca cea mai bună ar fi o reformă, în urma căreia elevii să facă mai multe ore la care au atracție, sa își poată alege cumva materiile dorite. De exemplu, un artist, un copil talentat la pictură, de ce să il obosim cu fizică, chimie și restul materiilor stufoase, pe care oricum nu le va mai ține minte. Un copil căruia îi place sportul si fizica, așa cum este cazul fiului meu, de ce să îl taxezi pentru faptul ca nu are talent? Ne-am obișnuit sa ținem cont de note, nu de noțiunile cu care rămâne copilul. Consider că avem multe probleme din păcate, multe și nu știu dacă cineva va gasi soluțiile potrivite pentru a crea oameni de calitate, oameni frumoși, fericiți nu oameni frustrați, care au învățat poate de toate pentru note bune dar dupa ani nu știu ce să facă cu viețile lor.

  6. ARTA MEREU A FOST SACRIFICATĂ. Din 2008 la liceu se face prin alternanță (adică o săptămână muzică, o săptămână desen), educație muzicală și educație plastică, tot pentru a se reduce posturile profesorilor, prin această mizerie au crezut ei că „fac economie” la buget …….tot felul de găselnițe care aruncă în derizoriu învățământul românesc. În niciun sistem de învățământ european nu se face așa ceva.

  7. Nu contest importanta orelor de muzica și desen. Doar ca, trebuie sa existe și o evaluare corespunzătoare a elevilor. Notele sunt doar de la 9 în sus. De aceea sunt considerate materii de umplutura.

    1. Susțin!
      Eu am fost sancționat la salariu pentru că am pus o notă de 9 și pentru că am avut liniște și am lucrat cu copiii la ore în loc să-i las să facă ce vor ei.

  8. Ei as dori sa știu dacă un prof. cu 25 de ani vechime și gradul I poate avea norma redusa cu 2 ore. E obligatoriu sa fie și mentor pentru a beneficia de norma redusa?
    Mulțumesc pentru un răspuns.

    1. Imi cer scuze daca gresesc , am inteles ca prof cu vechime si grad 1 beneficiaza de reducere de 2 ore dar din norma de 40 de ore saptamanale ( deci va avea doar 38, frumos , nu…)

  9. Cum bine spunea cineva, situatia trenează inca de pe vremea comunismului, cand aceste materii erau tolerate, considerate a fi doar un hobby, si nimic mai mult.

  10. To Whom It May Concern:
    I am a Teacher of English Language and Literature and in my opinion, all subject areas at school are important. During my time when I was a student, all subject areas were important. To tell about Multi- intelligent curriculum or it’s equivalent, each facet is given a priority, why? Learners have the capacity to know what are those skills that they have and how they can improve them in the highest level. Moreover, each skill or talent of the students is in-born or acquired. It is 75 percent of Romanian students who have acquired skills i. e., they learned and improved their skills from learning at schools and other medium of extra-curricular activities. Romanian students per se or their new generations are more on practical skills and others with a mixed of theories and practicality. I mean, learners used the three domains or thrusts of education which are cognitive (mind), affective (heart) and psychomotor domain (hands).In addition, education brings all sorts of importance… all the school subjects or disciplines and all the learning and teaching procedures must go hand in hand.

  11. Rezultatul :am ajuns o țară de maneliști! Un profesor de altă specialitate, niciodată nu va deschide apetitul și interesul elevilor pentru muzică cultă, pictură,sculptură și sport. Astfel se pierd talente ,dar se înmulțesc elevii obezi !

  12. Acum ați realizat??? Ce-ați făcut până acum?! De ce nu ați protestat, de ce nu ați făcut demersuri și sesizări?! Nuuu, că a fost bine așa : luna trece, leafa merge! Acum să suportați consecințele! Nu v-am văzut o dată măcar, să protestati împotriva corupției și nepotismului, împotriva incompetenților și necalificaților, împotriva bullying – ului, a condițiilor precare din sălile de clasă (bine că e confortabil în cancelarie) etc! Nu v-a interesat decât partea financiară a profesiei! E bine să stați 3 luni acasă și să luați bani, nu?! Mergeți în privat, să vedeți cum este, dacă tot nu vă plac măsurile luate! Ați dormit 20 de ani și acum v-ați trezit?! Luați cu blugi și banane, intelectualilor!

  13. De mulți ani,aceste discipline sunt,, umplutură,,. Așa că, dacă or sa fie preluate de un profesor de română sau matematică, măcar se mai face in plus o oră de română sau Cu tot respectul,dar asta i regalitatea!Un mediul rural, niciodată nu i fost un cadru didactic calificat pentru aceste discipline.Au fost date la persoane necalificate,care au făcut sau nu orele.

    1. Fix ora aia o să-i facă să ia 10 la examen.
      Trebuie să se piardă copiii buni pe latura artistică pentru fițele unor păreriști care nu mai știu de unde să le mai bage materii de examen pe gât copiilor…. Mai bine nu îi mai băga inepțiile astea în cap copilului tău.
      Dacă vrei atâta română și matematică scoate banul și bagă copilul la meditații că poate așa își face măcar temele de la școală…

  14. Sunt total de acord cu doamna profesoară! Sunt și eu profesoara de desen și observ mereu entuziasmul copiilor pentru acea singură oră de muzica, de desen sau cele două ore de sport care îi relaxează și ii binedispune si unde învață și își dezvoltă multilateral personalitatea. Odată ce acestea sunt date unor profesori necalificați care nu iau orele în serios, le privesc cu superficialitate și nu se pregătesc conform programei, elevii devin plictisiți nu numai de aceste discipline ci de întreg sistemul de învățământ. Ei percep acest fapt ca pe o nedreptate atunci când orele acestea nu se fac cum trebuie și sunt înlocuite de ore de matematica, română sau oricare alte discipline școlare.

    1. pentru că nu faceți nimic la ore și sunteți de umplutură, ăsta e motivul pentru care le place ora, dar trebuie să ai și logica – intuiția – bunul simț necesar să pricepi astea, nu doar să pictezi cai verzi pe pereți

      1. Îmi pare rău că nu ai rămas corigent la desen sau la muzică!
        Greșeala profesorilor acum ascultă manele, umblă în pantaloni rupți, cu tricou negru mulat, eventual un scris din ăla cu auriu, mare, strident sau dacă ăla e prea scump umblă cu un tricou care imită petele de ghepard (nu că ai ști diferența dintre ghepard, leopard sau jaguar).

        Tu nu ai făcut nimic toată școala, te-au trecut profesorii să scape de tine și ai continuat să nu faci nimic toată viața. Nici măcar de umplutură nu ești. Contezi doar la alegeri când pui ștampila pe cine îți spune ăla care intră cu tine în cabină că de citit nu știi să citești.

        Nu face copii, vor fi niște chinuiți de mentalitatea unuia cu IQ pe minus care înșiră niște termeni auziți prin criticile primite și crede că este superior cuiva. Acum marș la tricourile tale și vezidacă s-au dezlipit inscripțiile (chestiile care sunt scrise pe ele)

  15. păi sunt umplutură de acum 40-50 de ani, nu de ieri de azi!!!

    niște inutilități absurde care nu au avut absolut nicio relevanță, niciodată!!!

    mai aveți și tupeul să le cereți în continuare și asta în condițiile în care s-a ajuns să se facă muzică și desen la liceu!!! în clase de mate – info, științe și filo!!! fix de desen și muzică aveau ei nevoie când habar n-au să scrie și să citească elementar corect

    1. Școala ne ajută să ne descoperim talentele, ne ajută să ne dezvoltăm aptitudinile. Nu înțelegem că școala, nu reprezintă doar două discipline de examen, din păcate din familie pornește repulsia față de școală, de aceea acum suntem și am fost conduși de oameni care au fost turiști prin școală. Copilul meu vreau să studieze toat disciplinele și să respecte aceste discipline, muzică, desen, sport, biologie, chimie. Toate cunoștințele acumulate în școală ajuta la dezvoltarea legăturilor neuronale și la modul în care copilul o să vadă societatea și o fie capabil să-și susțină ideile și principiile.

    2. Vă exprimati cu impolitețe, răutate și vă înșelați din necunoaștere…în fiecare clasă de a VIII-a, în fiecare an sunt copii care aleg să dea probele vocationale la liceele de artă sau pedagogice. Viața și lumea sunt mai urâte din cauza unor oameni care gandesc astfel!

    3. fără arte, omul nu este decât un bou în jug, (mai nou, un robot). Ar trebui sa fim atenti le ceea ce ne dorim, pt ca fix aceea vom avea…

    4. Tu trebuie să fi un imbecil care ascultă manele și are o mașină neagră cu interior de piele (falsă) alb și în casă sigur ai un print dat cu puțin acril pe deasupra de la IKEA sau Dedeman undeva pe peretele tău de culoare stridentă din sufragerie finisat cu cornieră din polistiren.

      Dacă tot critici că se face o oră de arte pe săptămână la real hai să-ți și spun de ce, oricum, ignorat cum ești nu cred că ai avut capacitatea de a citi până aici. Toate marile companii OBLIGĂ angajații să meargă la cursuri private de arte pentru a le spori creativitatea. Toți absolvenții de facultăți STEM (un fel de mate-info-medicină) au probleme cu creativitatea, pot doar să execute sarcinile dar nu vin cu nici o idee nouă. Cum îi scoți din rutina lor, gata! Nu mai pot face față unei sarcini.

      De aia se bagă o oră de arte pe săptămână, pentru crativitate și gândire critică! Și pentru cei care vor să meargă la facultăți de profil. Ai fi surprins câți de la arhitectură, conservator, arte plastice și alte facultăți „din astea” vin de la mate-info. Dacă ai să te documentezi despre legea admiterii în universități vei ști de ce s-a mai băgat ora asta – pentru a putea avea acces toți la orice facutate au nevoie, altfel nu ar putea da la facultăți vocaționale cei care nu au făcut în liceu materiile de bază.

      Acum întoarce-te la printul tău de la IKEA sau la tablourile de pe peretele bucătăriei cu „Coffee” și ascultă ultima creație a lui Tzancă Uraganul. Te pup pe portofelul din care-ți bate vântul ca dintre urechi!

  16. Arte, muzica, educatie fizica?
    Departe de a le reduce din importanta, dar sunt cazuri – si nu putine – in care scolile rurale nu au avut profesor de fizica si chimie. Si nu numai anul acesta. Si de câțiva ani incoace! Si tin orele ale oricare din profesori este dispus sa le ia la plata cu ora – religie, romana, biologie… chiar si sport!

    Dar ministrul e ca una din cele trei maimute – nu vede, nu aude, dar vorbeste… de nu se mai satura ascultandu-se!

  17. Și eu sunt profesor la trei școli, iar adesea orele de desen sunt preluate de alți colegi care trebuie să-și realizeze norma, pentru a nu face naveta între două unități. Nu este drept să se întâmple asta. De ce este arta mereu sacrificată? Este foarte trist ce se petrece, iar nimeni nu ne sare în ajutor.

  18. Si nu este numai atat. Artele, muzica sunt primtre putinele discipline care au impact direct in viata de zi cu zi. Ascultam zilnic muzica, mergem frecvent in muzeele lumii, ne imbracam, de decoram casele si avem nevoie sa stim cum vedem si ce ascultam. Cultura este cea mai valoroasa mostenire a noastra, dar se afla in mare pericol. Aceste discipline sunt singurele care nu sunt luate in consideratie ca viitoare arii curiculare incluse in evaluarile de sfarsit de ciclu scolar: EN si bacalaureat.

    1. Eu consider că dna profesor are dreptate și faptul că muzica și desenul sunt catalogate nesemnificative este o mare greșeală. Fac parte din generația care în clasa a treia a avut profesor calificat la desen și muzică. Consider că aceste discipline nesemnificative pentru unii dintre noi au contribuit la formarea unei culturi generale și la dezvoltarea mea din multe puncte de vedere.

  19. Si ce-ai vrea? Sa dam titularii cu 18 ore afara ca sa aveti voi post? Legea permite, noua ni s-au varat pe gat 2 ore. Ai auzit ce a zis David? Isj urile sa completeze cu ce se poate ca oamenii sa nu fie dati afara. Daca altfel nu se poate si guvernul vrea sa pictez, sa cant foarte bine, desenez, ma scalambai, stau si in cap ,ca am rate, copii la facultate.

    1. Și profesorii din specialitățile considerate „de umplutura”, nu au și ei rate, familie, copii, stimată doamnă? Va întreb pentru ca ar trebui sa dați dovada de solidaritate, nu sa îi sacrificați pe unii în favoarea altora.
      Toți cei cu pregătire într-o anume disciplină au aceleași drepturi ca și ceilalți.

    1. Este, din pacate un subiect vechi, la care ar trebui sa ne gandim foarte bine! Educatia prin arte este plictisitoare si nociva pentru multe creiere, ceea ce ar trebui sa fie invers! Profesori din alte discipline sa acopere aceste ore,predand chiar alte materii in afara artei,etc., este strigator la cer si denota chiar lipsa de respect al cadrelor didactice fata de aceste discipline sau chiar incompetenta! Dar din pacate lucrurile sunt si mai grave. De multe ori, este alocat personal auxiliar al scolii sa sustina aceste ore, doar sa supravegheze elevii! Nu se intampla numai in aceste discipline din nefericire! Pe cultura, nu sunt bani de aruncat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planuri-cadru 2025. Educația antreprenorială nu va fi disciplină separată la liceu, dar va fi inclusă ca unități de învățare în trunchiul comun prin științele economice, spune ministrul Daniel David / Apel al profesorilor din Suceava

Educația antreprenorială nu va fi introdusă ca disciplină separată în noile planuri-cadru de liceu, dar va fi inclusă ca unitate de învățare în cadrul disciplinelor economice, a declarat joi ministrul…
Vezi articolul

Tipurile de evaluare folosite la clasă – descrise de profesoara de Limba și literatura română Delia Maier: Pentru un feedback rapid, dat în timpul lecției, metoda „Facebook” – like, dislike, îmi place, nu-mi place / Evaluările standardizate de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sunt prea puțin băgate în seamă, deși ar putea să ofere informații prețioase

O serie de metode de evaluare și feedback pe care un profesor le poate folosi la clasă au fost exemplificate într-un scurt interviu de profesoara Delia Maier, profesoară de Limba…
Vezi articolul

Este clar că ministerul simte că școala scapă cumva de sub control și încearcă să impună tot felul de reguli din ce în ce mai stricte, spune președintele Federației Naționale a Părinților, Cătălin Nan, care atenționează asupra pericolului răspândirii fenomenului ilegal al homeschoolingului

Regulile privitoare la pedepsirea elevilor care deranjează orele prin mutarea lor în camera de detenție sau interzicerea telefoanelor în școală, la decizia instituției, toate acestea arată „clar că ministerul simte…
Vezi articolul