Separarea elevilor în grupe de competență la matematică – studiu de caz Noua Zeelandă: practica, menținută în școli deși e descurajată de guvern, este profund criticată pentru creșterea inechității în educație

[jp_post_view]
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
O modalitate de predare a matematicii în Noua Zeelandă, unde multe școli separă elevii după nivelul de competență la această materie, pentru a le oferi școlarizare în funcție de nivelul atribuit fiecăruia, este ținta unor critici considerabile ca sursă de inechitate, potrivit unei ample analize publicate de site-ul specializat în educație The Hechinger Report. În această țară, unde școlile au un grad foarte ridicat de autonomie, metoda este folosită de foarte multe unități de învățământ, deși guvernul o descurajează.

Analiza citată pleacă de la exemplul unei eleve din orașul Christchurch, care s-a înscris în primul an de liceu și, pe baza unor testări prealabile, inclusiv de de matematică, citire, a fost încadrată la un nivel mediu-superior. Eleva, membră a comunității maori, nu s-a simțit confortabil în clasa sa, deoarece, având colegi „deștepți”, simțea că nu poate cere explicații atunci când nu înțelegea un lucru. Drept urmare, s-a mutat la o altă clasă, unde erau încadrați mult mai mulți elevi din comunitatea maori, dar cu un nivel inferior de competențe. 

  • „Fiind în ambele spații, am putut vedea schimbarea (…) În clasele de top, limbajul profesorilor la adresa elevilor este mereu pozitiv și încurajator. Iar ei doreau cu adevărat ca elevii să învețe și încercau să îi ajute”, spunea eleva respectivă, arătând că, în cealaltă clasă, matematica se rezuma de cele mai multe ori la simple foi de lucru, cu „pagini de colorat și jocuri de găsit cuvinte”.

Publicația citată arată că o serie de entități implicate în mediul educațional critică această abordare drept una care afectează realizările academice ale elevilor și adâncește decalajele existente la nivelul elevilor, inclusiv la matematică. Și aceasta, în condițiile în care Ministerul Educației din Noua Zeelandă descurajează, în mod oficial, folosirea împărțirii elevilor după nivelul de competențelor, dar un număr foarte mare din cele peste 2.500 de școli aplică asemenea soluții de predare.

Astfel, potrivit unui sondaj realizat pe marginea studiului internațional PISA 2022, 80% dintre elevii din Noua Zeelandă învățau în școli unde elevii erau grupați după nivelul de competență la matematică.

Iar în țară se fac simțite decalaje considerabile între elevi, în funcție de apartenența etnică. Astfel, dacă în 2022, în regiunea Auckland, cea mai populată din Noua Zeelandă, 76% dintre elevii asiatici și 66% dintre cei aparținând comunității Pākehā (albi) au terminat liceul în primele trei nivele de certificare a competențelor, adică s-au încadrat în nivelul minim pentru a intra la facultate, doar 46% dintre elevii din comunității Pasifika (proveniți din diverse insule din Oceanul Pacific) și 40% dintre elevii maori au reușit această performanță.

Publicația citată arată că principalele organizații ale profesorilor din învățământul primar și secundar au semnat un angajament să pună capăt practicilor de acest fel până în 2030, ocazie cu care un sindicat al învățătorilor a semnalat că membrii săi constată „un sentiment de deznădejde înrădăcinată” asociată cu apartenența la clase cu nivel redus de predare.

The Hechinger Report face trimitere și la experiențe din alte părți, anume la un studiu efectuat în 2016, în SUA, pe baza tuturor cercetărilor de acest fel desfășurate în ultimul secol. Acesta a arătat că, în unele cazuri, precum cel al copiilor foarte dotați, gruparea lor pe baza competențelor poate fi benefică, dar că, în mod curent, gruparea elevilor în clase bazate pe nivelul lor de performanță nu aduce vreun beneficiu aparte.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. problema nu pare că sunt separați în funcție de competență, ci că, aparent, cei din grupele inferioare nu sunt încurajați să ajungă în cele superioare. Ba chiar pare imposibil să ajungă, dacă li se dau doar fișe de colorat.
    Poate o soluție ar fi să implementeze și ei sistemul românesc de meditații :)))) Cine vrea, dintre cei din clasele inferioare, să ajungă în cele superioare, să plătească profesorii să le dea serios de lucru :))) România inovatoare:)

  2. Daca scopul este maximul de performanță, metoda e perfecta ! cand toti elevii din grupa au nivel asemanator nu se mai plictiseste nimeni !

    1. pentru mine cel mai șocant este că elevii de clasa a treia erau „marvelous, cooperative, thoughtful :))) sunt curioasă câți învățători/profesori ar descrie așa o clasă de azi

        1. :))) Felicitări, Aurică! Universul are propriul lui mecanism de compensare, văd. La elevi minunați, profesori triști și frustrați 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premieră pentru cercetarea românească: Rolul școlii, al mediului de acasă și al inteligenței în dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, studiate în două cercetări publicate în jurnale internaționale

În România, spre deosebire de alte țări, statutul socio-economic al părinților influențează în mod crucial dezvoltarea alfabetizării copiilor. Concluzia aparține primelor studii care cercetează dezvoltarea alfabetizării copiilor din țara noastră,…
Vezi articolul

EXCLUSIV Ministrul Educației Daniel David admite că va verifica dacă răspunsul transmis presei în numele Institutului de Științe ale Educației a fost cenzurat: „Dacă n-a fost asumat de conducerea IȘE, voi verifica cine a intervenit și voi lua măsuri”

La trei zile după ce Edupedu.ro a publicat investigația privind răspunsul politic transmis de biroul de presă al Ministerului Educației și Cercetării în numele Institutului de Științe ale Educației (ISE),…
Vezi articolul

ANALIZĂ Peste o treime din cazurile de coronavirus anunțate oficial nu sunt incluse în rata de infectare din județul Ilfov. Care este indicele, la mia de locuitori, din fiecare localitate și ce scenariu se aplică în fiecare școală

Pe 26 octombrie în județul Ilfov erau 1.441 de cazuri noi în ultimele 14 zile, potrivit datelor de la Grupul de Comunicare Strategică. Rata de infectare comunicată de aceeași instituție…
Vezi articolul

Brăila, Cluj, Iași sunt județele cu cea mai mare rată de promovare la Bacalaureat 2023 – rezultate finale / Rata de promovare a scăzut față de 2022 în cea mai mare parte a țării / Creștere semnificativă a ratei după contestații în Călărași, unde evaluarea s-a făcut digitalizat

Brăila, Cluj și Iași rămân în topul județelor cu cea mai ridicată rată de promovare la Bacalaureat, la nivelul tuturor candidaților, după soluționarea contestațiilor, în timp ce Ilfov-ul rămâne pe…
Vezi articolul