Ce se va întâmpla după Concursul de titularizare 2025, în condițiile în care profesorii îl dau pentru norma didactică de predare de 18 ore, nu de 20? Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „se reface acum calendarul mobilității profesorilor, asta-i demența. Tot ce a fost din ianuarie-februarie, practic, trebuie revizuit”.
Liderul sindical a afirmat că nu știe cine va reface calendarul mobilității personalului didactic, subliniind că este o lovitură și pentru directori.
„Edupedu.ro: V-a oferit guvernul o soluție pentru concursul de titularizare. Ce se va întâmpla după concurs cu normele profesorilor?
Simion Hăncescu: Se reface acum, asta-i demența, calendarul mișcării, deci tot ce a fost din ianuarie-februarie practic trebuie revizuit.
Edupedu.ro: Și cine îl face?
Simion Hăncescu: Nu știm cine îl face face, pentru că mai este o lovitură și pentru directori”.
- Concursul de Titularizare 2025 nu se va anula, conform unei informări a unui inspectorat școlar județean către școli.
- Proba scrisă de la Titularizare 2025, concursul de angajare în învățământ, are loc marți, 15 iulie, potrivit calendarului oficial.
Directori, profesori și juriști au arătat pentru Edupedu.ro că schimbarea normei de la 18 la 20 de ore în mijlocul anului este imposibilă în practică și ilegală.
Posturile pentru anul școlar 2025-2026 sunt deja conturate pe baza Ordinului care reglementează metodologia de mobilitate a personalului didactic pentru anul școlar viitor.
Conform calendarului anexat la ordin, mobilitatea a început în ianuarie. Toate aceste etape s-au desfășurat în baza normei didactice de predare de 18 ore.
Fără o modificare oficială a metodologiei, noua măsură privind norma de 20 de ore riscă să lase fără ore profesorii încadrați legal, dar ale căror posturi devin incomplete peste vară. În plus, titularizarea pe posturi de 18 ore ar putea fi invalidată.
Despre norma didactică
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui proiect de lege care ar urma să modifice Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură s-ar aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.
Același proiect prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.
Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.
Despre mobilitatea personalului didactic
Metodologia de mobilitate a personalului didactic a ajuns instrumentul confuziei și controlului profesorilor creat, crescut și întreținut de Ministerul Educației, potrivit unei analize Edupedu.ro.
În două decenii, metodologia de mobilitate a personalului didactic a crescut de la 42 la 146 de pagini, dar nu în transparență sau eficiență, ci în complexitate, excepții și portițe birocratice.
Pe scurt, metodologia de mișcare/mobilitate a personalului didactic este un set oficial de reguli care spune cum, când și în ce condiții pot profesorii să se mute de la o școală la alta, să se angajeze, să își păstreze postul sau să predea la mai multe clase/școli.
Mobilitatea personalului didactic înseamnă toate schimbările de post care pot apărea într-un an școlar pentru un cadru didactic – fie că e vorba de angajare nouă (dacă ești debutant sau vrei să intri în sistem), titularizare (să obții un post stabil, pe perioadă nedeterminată), transfer sau pretransfer (te muți de la o școală la alta), completarea normei (dacă ai mai puține ore decât norma întreagă și vrei să le „completezi” într-o altă școală), detașare (predai temporar într-o altă școală, fără să pierzi postul de bază).
Toate aceste mișcări sunt reglementate de o metodologie anuală, aprobată de ministrul Educației, care stabilește ce pași trebuie urmați, ce documente sunt necesare, ce termene există și cine decide (inspectorat, școală, consiliu de administrație etc.).
Foarte mult simplificat, această metodologie e „ghidul și regulamentul oficial” care spune cum îți găsești sau îți păstrezi locul de muncă dacă ești profesor.
Iată pe larg ordinea etapelor de mobilitate 2025:
„Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și activitățile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:
a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor
b) constituirea normei didactice de predare
c) întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular
d) soluţionarea cererilor de transfer
e) constituirea normei didactice de predare
f) stabilirea personalului didactic de predare
g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
h) completarea normei didactice de predare, la nivel județean/nivelul municipiului București
i) modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an î
j) pretransferul consimţit între unităţile de învățământ la nivelul unităţii de învăţământ
k) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2025-2026,
l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte),
m) repartizarea candidaților cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul național, sesiunea 2025, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, și a cadrelor didactice debutante
n) detaşarea în interesul învățământului a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2025;
o) stabilirea continuităților pentru detaşare la cerere şi detașarea la cerere în baza rezultatelor obținute la concursul național, sesiunea 2025, în condiţiile prezentei Metodologii;
p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte)
q) detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante
r) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci)
s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată
t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (șapte)
u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat
v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personaldidactic de predare calificat în regim de plata cu ora;
w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean
x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate
Proba scrisă de la Titularizare 2025 are loc pe 15 iulie. Calendar:
k) comunicarea rezultatelor iniţiale – 22 iulie 2025
l) înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor – 22-23 iulie 2025
m) soluţionarea contestațiilor – 24-29 iulie 2025
n) comunicarea rezultatelor finale – 30 iulie 2025
o) repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) din Metodologie – 31 iulie-1 august 2025
- Peste 2.000 de profesori au protestat în fața Parlamentului: Nu jucați educația la păcănele! Educația este pilonul societății, nu-l dărâmați! / Proiectul legii Bolojan crește norma didactică și reduce tariful pentru plata cu ora
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
14 comments
Schimbarea trebuie sa înceapa cu desființarea inspectoratelor( nu schimbarea denumirii lor), schimbarea sindicatelor și prin modificarea legislației cu privire la posturile de profesor plătite lunar ale liderilor de sindicat, liderul de sindicat sa fie ales prin votul tuturor memrilorpentru un mandat de 4 sau 5 ani .
Pâna nu se fac modificări la vârful sistemului și la la vârful sindicatului, restul e o tovărășie .
Eu propun o reorganizare a Ministerului Educatiei formata dintr -un ministru și o secretara . Ministrul să aibă vechime în ultimii doi ani în învățământul preuniversitar într -un liceu tehnologic și să facă dovada cu documente că a avut în fiecare clasa elevi cu CES .
DACĂ PENTRU RESTUL PROFESORILOR SE POATE ATUNCI SE POATE SI PENTRU MINISTER. AVEM NEVOIE DE UN EXEMPLU .
ELEVUL ÎNȚELEGE CÂND I SE DĂ UN EXEMPLU
DACA NU SUNT BANI PENTRU PROFESORI ATUNCI NU SUNT BANI NICI PENTRU MINISTER
Am multe propuneri dar degeaba vorbesc sau propun .
Eram sigura ca asa se va întâmpla.
DOMNII sefi de sindicate trebuia sa sprijine greva de acum doi ani, nu sa bage pumnul in gura grevei aceleia care avea sanse reale de a obtine schimbari benefice pt intregul sistem de invatamant. Dar acum doi ani liderii sindicali au dat-o la pace, ca in ultimii 30 de ani, in interesul guvernului psdnl de atunci pt niste „prime de cariera” care au si disparut – doar „PRAF.”
Nu sunt corecte masurile impuse de guvernul actual cu privire la normele didactice, DAR ceea se intampla acum e clar tot un joc politic. Liderii sindicali vor sa dea guvernul jos (a spus-o la tv dl Hosu). Si astfel ajuta psdul sa revina la butoane cat nu ajunge guvernul actual „prea departe” pt ca, iata, dl Bolojan a pornit lupta cu sistemul corupt si … aceia isi pot pierde privilegiile.
Și de ce nu se găsește nimeni să-i dea pe mai marii de la minister in judecată, dacă juriștii spun că nu e legal modificarea normei in timpul jocului???
John, sindicatele din edu sunt fara rost, la cât de absente sau interesante de beneficii sunt.
Asta se întâmplă pentru că voi nu ați vrut să renunțați la gradațiile de merit. De asemenea, păstrați o discriminare în sistem prin faptul că ați diminuat norma cu 2 ore pentru profesorii cu vechime. V-ați păstrat privilegiile pentru voi. De fiecare dată când i-au contact cu membrii din guvern voi propune tăierea acestor privilegii nesimțite.
Profesorii cu gradul 1 și 25 de ani vechime. asta este informația completă. Și corectă. Cine e în sistem, știe ce înseamnă uzura care nu se mai reface.
N-ar fi mai bine ca onor guvern să ne pregătească fiecăruia câte o cameră in școli și să stăm cu toții acolo 24/24 ore, 7/7 zile, cu nevastă, cu cățel, cu purcel, cu toate acareturile? De ce să mai platim acasă impozite, curent electric etc., etc., etc.? Ce a ajuns educația în România, O MARE MIZERIE!
1. sindicatul doarme.
2. sistemul de educație e cel mai afectat de măsurile de acum
3. ministrul educației e un papițoi, nu aveam eu o părere wow despre cei care fac psihologie, dar acum. m-am lămurit total
4. sistemul trebuie sa boicoteze tot: corigente, titularizare, bac, concursuri etc nu să aștepte toamna. Ei speră să se liniștească cu timpul nemulțumirile
5 pentru aceasta palma guvernul acesta OUT
6. bursele de rezilienta sa nu dispară, cele de merit pot fi 3 per clasa. Atât e suficient.
v au împachetat, liderilor
Stupid question: orele pot fi „fagocitate” in interiorul scolii de către profesori pentru întregirea normei?
De ex, școală rurală, nu a mai văzut prof de fizică și chimie de ani buni. Poate să ia directorul vreo 4 ore, proful de mate vreo două și profa de romana încă 2, că tot face pregătire pt evaluare cu elevii?
Și așa sa nu mai ajungă nimic la inspectorat, disponibil? sa se rezolve normale local?
Cei din industrie au prins restructurări peste restructurări. Acum se face o restructurare majora în învățământ pe fondul lipsei copiilor și a resurselor financiare. Urmează învățământul superior care a devenit o bășcălie totala.
Da, dar le vor face ca „muncă patriotică”… pentru că orele suplimentare se vor plăti cu o treime din banii de până acum 🙁
Dpmdv totul s-a făcut până acum sub atenta privire și oblăduire a sindicatelor din învățământ.
Și culmea, încă mai au cotizanți!!!
Asta da masochism!
Să plătești sindicatul sa ramai fara ore, sa faci naveta pe banii tai, sa lucrezi in weekenduri și concedii și să mai și ieși la 40 grade în stradă pentru cei cu bani și nesimțită indiferența!
Un Nicușor din învățământ care să facă „Uniți salvăm Educația” nu este? că 200000 oameni așteaptă doar un semn!!!