Ministerul Educației și Cercetării a publicat un ghid pentru profesorii evaluatori cu cele mai des întâlnite situații în cadrul simulării Evaluării Naționale 2025, care are loc între 17 – 19 martie la nivel național.
Pe 17 martie va fi susţinută proba la Limba şi Literatura română din cadrul simulării Evaluării naţionale, pe 18 martie – proba la Matematică, iar elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine pe 19 martie proba la Limba şi literatura maternă. Rezultatele vor fi comunicate doar elevilor, pe 31 martie.
Ministerul Educației și Cercetării a publicat un ghid pentru profesorii evaluatori înaintea simulării Evaluării Naționale 2025.
„În contextul simulărilor examenelor naționale din perioada următoare (EN VIII și bacalaureat), am sintetizat mai jos, sub formă de întrebări și răspunsuri, informații de bază privind derularea acestui proces.
1. Cum se desfășoară procesul de evaluare digitalizată?
La sfârșitul probei, lucrările scrise ale candidaților sunt scanate, apoi încărcate pe platforma de evaluare digitalizată. Pentru scanare, fiecare sală de clasă în care se desfășoară probe scrise este dotată cu scanner. În baza conturilor individuale create anterior, profesorii evaluatori au acces pe platforma digitalizată, unde sunt încărcate lucrările. Evaluarea se face pe laptop/calculator, în baza unui borderou digital introdus anterior repartizării lucrărilor către profesorii evaluatori.
Folosirea platformei de evaluare digitalizată permite repartizarea aleatorie a lucrărilor. Astfel, doi evaluatori ai aceleiași lucrări vor fi nu doar din școli diferite, ei pot fi și din județe diferite. Funcțiile platformei permit, la finalul evaluării fiecărei lucrări, cumularea punctajelor și descărcarea automată a borderourilor de evaluare.
2. Evaluarea digitalizată afectează desfășurarea probelor scrise pentru candidați?
Nu. Pentru candidați singura diferență este că nu se mai secretizează lucrările. Acestea sunt secretizate automat, în momentul în care sunt scanate.
3. Cum se gestionează situația în care conexiunea la internet nu funcționează conform cerințelor impuse, în momentul scanării lucrărilor?
Procedurile de lucru prevăd soluții pentru situațiile în care conexiunea la internet nu funcționează, inclusiv, dacă este nevoie, scanarea lucrărilor în alt centru de examen sau la nivelul comisiei județene/a municipiului București.
4. Ce măsuri se iau în cazul în care platforma de scanare întâmpină dificultăți tehnice?
Resursele necesare pentru funcționarea platformei (puterea de calcul și capacitatea de stocare) sunt asigurate de parteneri instituționali. În situația puțin probabilă în care se produc blocaje, se va interveni în timp real pentru suplimentarea resurselor sau identificarea și rezolvarea oricărei probleme.
5. Ce se întâmplă dacă lucrarea unui elev nu este scanată corect și profesorul nu o verifică înainte de a o încărca pe platformă?
Elevul va fi prezent la scanarea propriei lucrări. Dacă vor exista cazuri de scanări incomplete sau erori, sunt prevăzute mecanisme ce vor permite remedierea situației.
6. Cum trebuie gestionată situația în care un exercițiu lipsește de pe pagina de evaluare din cauza unei scanări incomplete?
Profesorul evaluator are posibilitatea, la identificarea unei lucrări scanate eronat, să semnaleze în platformă acest lucru (prin folosirea butonului „Marcare scanare necorespunzătoare”). În acest caz, lucrarea se scanează din nou și se încarcă în platformă. ț
7. Cum se procedează în cazul în care nu sunt scanate toate paginile unei lucrări, iar una dintre acestea conține informații esențiale pentru evaluare?
În platformă există informații privind numărul total de pagini pentru fiecare lucrare. Dacă există neconcordanțe între numărul real de pagini și numărul de pagini scanate, lucrarea va fi scanată din nou.
8. A fost luată în considerare situația în care elevii au un scris mai mic și profesorii întâmpină dificultăți în examinarea acestor lucrări?
Platforma oferă posibilitatea de redimensionare a imaginii (zoom in/out). Din acest punct de vedere, este chiar o opțiune de accesibilitate, care în modul clasic de evaluare nu exista. Lucrarea poate fi mărită atât cât este necesar, iar rezoluția de scanare permite acest lucru.
9. Procesul de evaluare digitalizată afectează criteriile de evaluare/baremele, tipurile de subiecte sau timpul de lucru al candidaților?
Nu. Procesul de evaluare digitalizată nu implică schimbări în ceea ce privește criteriile de evaluare/baremele și tipurile de subiecte pentru probele scrise ale examenelor, nici timpul de lucru al candidaților.
10. Cum se gestionează discrepanțele de notare între profesori în situația în care evaluările anterioare permiteau discuții între cadrele didactice, iar acum fiecare profesor corectează independent?
Conform metodologiilor existente, evaluarea se realizează individual, nu prin „discuții între cadrele didactice”. În situația în care diferențele de notare între evaluatori sunt mai mari de 1 punct, platforma identifică aceste lucrări și le repartizează automat altor doi evaluatori. După a doua evaluare, se elimină nota cea mai mare și cea mai mică și se face media notelor rămase. Platforma semnalează, de asemenea, diferențele de notare între evaluatori la itemii obiectivi și are implementată soluție tehnică de eliminare a acestora.
11. Există un proces de pregătire și formare pentru profesori în utilizarea platformei de evaluare digitalizată?
Da. La nivelul fiecărui centru de examen se fac pregătiri pentru derularea procesului de evaluare digitalizată. Totodată, au fost elaborate și transmise ghiduri pentru fiecare rol de utilizator din platformă.
12. Există o politică privind protecția datelor personale ale elevilor în contextul evaluării digitalizate? Cum sunt asigurate confidențialitatea și securitatea informațiilor?
Pentru evaluarea digitalizată se folosesc scanere distribuite și instalate în fiecare centru de examen. Lucrările sunt scanate în sala de examen, la sfârșitul probei scrise, în prezența candidatului, fiind încărcate pe platforma de evaluare de către profesorii asistenți. Secretizarea lucrării se face automat, în momentul încărcării, nemaifiind necesar a fi făcută de către candidați/profesorii asistenți. Ulterior, lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu, prin intermediul platformei, către doi evaluatori aflați în alt județ decât județul din care provin candidații.
13. Care sunt beneficiile implementării evaluării digitalizate a lucrărilor de la probele scrise din cadrul examenelor naționale?
eliminarea birocrației (borderourile individuale de notare, precum și cele finale sunt generate automat, odată cu finalizarea evaluării); reducerea timpului de lucru destinat evaluării; transmiterea, în mod automat și aleatoriu, către alți doi evaluatori, a lucrărilor pentru care diferența dintre notele acordate de cei doi evaluatori inițiali este mai mare de un punct; scăderea riscului erorii umane în privința: calculului notei finale, acordării altor punctaje decât cele din baremul de corectare, introducerii notelor de pe lucrare în calculator, în vederea afișării rezultatelor”.




Informații de context
Elevii de clasa a VIII-a încep simularea Evaluării Naționale 2025 pe 17 martie cu proba la limba și literatura română. Testările vor continua conform calendarului stabilit de Ministerul Educației până pe 19 martie inclusiv și se vor desfășura în condițiile prevăzute de procedura oficială.
Pe 17 martie va fi susţinută proba la Limba şi Literatura română din cadrul simulării Evaluării naţionale, pe 18 martie – proba la Matematică, iar elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine pe 19 martie proba la Limba şi literatura maternă. Rezultatele vor fi comunicate doar elevilor, pe 31 martie.
Simularea se desfășoară conform unor programe specifice, publicată de Ministerul Educației și Cercetării pe 4 februarie. Acestea includ conținuturile esențiale din programa școlară pentru Evaluarea Națională la Limba și literatura română, Matematică, Limba maternă și Limba română pentru maghiari, excluzând anumite capitole încă neparcurse la clasă pentru testarea din vară.
Modele de subiecte și bareme de corectare Evaluarea Națională 2025 au fost publicate de Ministerul Educației pe 1 noiembrie 2024.
- Model EN VIII 2025 Limba și literatura română și Barem de corectare
- Model EN VIII 2025 Matematică și Barem de corectare
- Model EN VIII 2025 Limba maghiară maternă și Barem de corectare
- Model EN VIII 2025 Limba și literatura română pentru etnicii maghiari și Barem de corectare
Anul școlar trecut, profesorii au avut acces la lucrările elevilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, conform procedurii. Secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion a declarat că rezultatele și modul de rezolvare se discută cu elevii cu lucrările pe masă și cu borderourile de corectare, în format digital.
Foto: © Antoniodiaz | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.