Sindicat al profesorilor: Din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, 49 își pierd personalitatea juridică, în contextul aplicării Legii Bolojan / Școlile vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, 49 dintre acestea își pierd personalitatea juridică, în noile condiții, potrivit a unei informări a Sindicatului Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara. Conform sursei citate, vineri, 11 iulie, „s-a derulat la sediul Instituției Prefectului – Județul Hunedoara o discuție informală având ca temă impactul măsurilor fiscal-bugetare preconizate de Guvernul României în domeniul educației.”

„Concluzia pe care ne încumetăm să o desprindem (și în baza informațiilor dobândite în cursul discuțiilor) este că situația reală din sistemul educațional nu este cunoscută, iar măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate, lipsind orice studiu de impact al acestora (nici măcar instituțiile abilitate să furnizeze date reale asupra învățământului preuniversitar, precum inspectoratele școlare, nu au fost consultate)”, se arată în documentul sindicatului.

Ce înseamnă școli cu personalitate juridică, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023: „Unitatea de învățământ cu personalitate juridică este unitatea de învățământ acreditată sau autorizată să funcționeze provizoriu, care este parte din sistemul național de învățământ preuniversitar, având ca elemente definitorii: actul de înființare, actul de menținere a acreditării, patrimoniu, cod de identificare fiscală, sigiliu cu stema României și denumirea Ministerului Educației, precum și cont deschis la Trezoreria Statului, pentru unitățile de învățământ de stat, respectiv cont bancar, pentru unitățile de învățământ preuniversitar particulare și confesionale.”

Efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare, potrivit Legii Bolojan, și există riscul desființării claselor care n-au limita minimă de elevi. Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan.

Pachetul legislativ de măsuri fiscal-bugetare modifică semnificativ cadrul legal pe o serie de domenii, inclusiv în educație și cercetare. Efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare:

Unitățile de învățământ de stat vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi:

Reorganizarea rețelei școlare este lăsată la latitudinea Ministerului Educației și Cercetării, care trebuie să emită un ordin în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a legii cu noile reguli după care școlile.

O directoare de școală din mediul rural a semnalat, pentru Edupedu.ro, că sunt părinți care o întreabă dacă vor merge copiii să învețe în alte comune, având în vedere că efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare, potrivit Legii Bolojan.

„Sunt părinți care și-au pus problema «ce va trebui să fac? Va trebui să-mi trimit copilul la trei comune distanță? Și cu ce? Cu microbuze școlare? Dacă copilul meu deja se trezește la ora 6:00 de dimineață, ca să vină la școala din localitate, ca să poată să facă microbuzul turele și să-i aducă, atunci la cât va trebui să se trezească?». Părinții au spus foarte clar că «noi nu-i mai trimitem la școală»”, a precizat aceasta.

Citește și:
Sunt părinți care și-au pus problema «va trebui să-mi trimit copilul la trei comune distanță? Dacă copilul meu deja se trezește la ora 6:00 de dimineață, ca să vină la școala din localitate, atunci la cât va trebui să se trezească?», semnalează o directoare de școală din rural: Părinții au spus foarte clar că noi nu-i mai trimitem la școală
Exit mobile version